smått ovalt framdrev?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
S.
Posts: 73
Joined: 18 Jun 2008 19:50
Location: STHLM

smått ovalt framdrev?

Post by S. » 18 Jul 2008 16:25

eller hur kan min kedja vara olika spänd? nån som vet??
förvirrande o sjukt irreterande.

S.

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 18 Jul 2008 16:52

Jo det är inte helt ovanligt med aningen ovala klingor...men är det så extremt stor skillnad i kedjespänningen att det stör dig när du kör?

hejdå

Post by hejdå » 18 Jul 2008 17:00

Sheldon Brown har sjävlklart skrivit om det här: http://www.sheldonbrown.com/biopace.html Men min rekomendation är att byta drev snabbt som attans...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 18 Jul 2008 21:38

Om det är en biopace-klinga är den påtagligt oval. Om det handlar om ett knappt synbart "vobbel" kan det vara spindeln som fått sig en kyss och helt enkelt blivit lite sned (excentrisk). Bara ett par tre tiondelars millimetrar gör att kedjan pendlar mellan för spännd och för slak.

Hjulhet
Posts: 31
Joined: 05 Jun 2008 22:42
Location: Bromma

Post by Hjulhet » 18 Jul 2008 22:19

Ogillar att behöva göra mig dum, men nu måste jag... :/

Vilken "spindel" är det vi talar om?

Lider av ett liknande syndrom på min Champion-klassiker, o även om det är ytterst marginellt så retar det min fantasi.

/ Hjulhet- (från sjysst rundtramp till lätt lagerätande på ett halvt varv..)
/ Hjulhet

Video meliora proboque deteriora sequor.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 18 Jul 2008 22:26

Hjulhet wrote:Ogillar att behöva göra mig dum, men nu måste jag... :/

Vilken "spindel" är det vi talar om?

Lider av ett liknande syndrom på min Champion-klassiker, o även om det är ytterst marginellt så retar det min fantasi.

/ Hjulhet- (från sjysst rundtramp till lätt lagerätande på ett halvt varv..)
"Spindeln" är den delen av vevpartiet som man skruvar fast klingan på. Du kanske skulle skruva isär och kolla ditt vevlager låter det som.

Hjulhet
Posts: 31
Joined: 05 Jun 2008 22:42
Location: Bromma

Post by Hjulhet » 18 Jul 2008 22:37

.. just det som jag har dragit mig för genom hela bygget, av skräck för att finna ovala kulor och gropiga skålar... :(

Jaja, det får bli efter semestern. Först ska jag väcka nytt liv i en gamma hybrid medelst snyggve lackning o vettiga wiredragningar och sedan så har en kompis bett mig göra ngt med hans relativt nyinköpta single speed från biltema.

Jag ser speciellt fram emot punkt 2... :D
/ Hjulhet

Video meliora proboque deteriora sequor.

User avatar
spindelbenen
Posts: 151
Joined: 19 Dec 2007 21:23
Location: Hammarby

Post by spindelbenen » 20 Jul 2008 11:08

Jag gjorde som Sheldon sa och nu är klingan faktiskt mer centrerad än tidigare. Använde mig av en gummihammare och "smekte" kedjan med den. Tog väl en sju, åtta justeringar men nu är kedjespänningen hyfsat jämn, bra mycket mer än innan i alla fall.

Post Reply