Funderingar kring hur ball man får vara
-
- Posts: 135
- Joined: 14 Sep 2009 13:12
- Location: Stockholm
Funderingar kring hur ball man får vara
tjena
sitter och funderar lite på det här med trackramar. Att cykla med en trackram om man aldrig cyklat/har ambitioner att cykla i velodrom - är inte det konstigt eller skiter folk i vilket?
Hur stor skillnad är det att cykla track vs "racer" på gatan? Vad är för/nackdelarna?
Aerospokes ser grymt coolt ut - jag antar att vikten plus aerodynamiken gör att man kan nå högre hastigheter? Hur stor skillnad är det att cykla med aerospokes? hur känns det?
och slutligen - kan en riktig amatör som jag själv märka skillnaden om jag cyklar track/racer och aerospokes/nåt annat när det gäller vardagscykling.
god jul!
sitter och funderar lite på det här med trackramar. Att cykla med en trackram om man aldrig cyklat/har ambitioner att cykla i velodrom - är inte det konstigt eller skiter folk i vilket?
Hur stor skillnad är det att cykla track vs "racer" på gatan? Vad är för/nackdelarna?
Aerospokes ser grymt coolt ut - jag antar att vikten plus aerodynamiken gör att man kan nå högre hastigheter? Hur stor skillnad är det att cykla med aerospokes? hur känns det?
och slutligen - kan en riktig amatör som jag själv märka skillnaden om jag cyklar track/racer och aerospokes/nåt annat när det gäller vardagscykling.
god jul!
Re: Funderingar kring hur ball man får vara
jag vet inte men aerospoken är inte det lättaste hjulet jag hållt i... det är väl för att det ser coolt ut antar jag. det tar vind lite konstigare än "vanliga" hjul...
WarHeadCouriers
Re: Funderingar kring hur ball man får vara
http://www.analyticcycling.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: Funderingar kring hur ball man får vara
Aerospoke är tillverkade av någon slags plast och är faktiskt ganska tunga.
Tror nästan att mitt Aerospoke fram väger mest utav alla hjul jag ägt...
Och som Batman säger så är det ganska känsligt för kantvind.
Hjulets aerodynamiska egenskaper kommer inte fram förens du kommer upp någon stans runt 35km/h(vad jag har kommit fram till i mina totalt ovetenskapliga tester utan hastighetsmätare) och kör man mest inne i stan med stopp vid rödljus mm så är det inte så ofta man kan utnyttja den aerodynamiken och drar istället runt med ett vindkänsligt bojsänke.
Behöver jag ens säga att jag aldrig använder mitt längre...
Tror nästan att mitt Aerospoke fram väger mest utav alla hjul jag ägt...
Och som Batman säger så är det ganska känsligt för kantvind.
Hjulets aerodynamiska egenskaper kommer inte fram förens du kommer upp någon stans runt 35km/h(vad jag har kommit fram till i mina totalt ovetenskapliga tester utan hastighetsmätare) och kör man mest inne i stan med stopp vid rödljus mm så är det inte så ofta man kan utnyttja den aerodynamiken och drar istället runt med ett vindkänsligt bojsänke.
Behöver jag ens säga att jag aldrig använder mitt längre...
I Dalarnas djupa skogar..
Re: Funderingar kring hur ball man får vara
En velodromcykel har mycket snävare geometri än en vanlig/landsvägscykel och kan nog upplevas som en aning mindre bekväm att cykla längre sträckor. Den är ju inte heller gjord för att svänga i så hög grad, så där kan man få problem med vad som kallas toe overlap, dvs att foten slår i framhjulet när pedalen befinner sig så långt fram som möjligt. Så jag tror att en "amatör" har större problem med detta än en som är van vid cykeln..inte för att dom flesta här på forumet är proffs iofs..SupahFlyRetard wrote:tjena
och slutligen - kan en riktig amatör som jag själv märka skillnaden om jag cyklar track/racer och aerospokes/nåt annat när det gäller vardagscykling.
god jul!
Re: Funderingar kring hur ball man får vara
Jag gissar lite:
- Tror, som du själv är inne på, att folk skiter i vilket.
- Det är skillnad. men vilken som är bäst är en smaksak. enligt mig är trackramen ofta rolig och racern bekvämare.
- Vet ej.
- Ja, du kommer märka skillnad ganska snart i alla fall. men vad du kommer tycka bäst om är upp till dig.
Tänk på att stora skillnaden mellan track och racer inte sitter i gaffelendarna. utan i geometrin.
Om jag sammanfattar mina svar verkar det som man får och kan göra precis som man vill.
- Tror, som du själv är inne på, att folk skiter i vilket.
- Det är skillnad. men vilken som är bäst är en smaksak. enligt mig är trackramen ofta rolig och racern bekvämare.
- Vet ej.
- Ja, du kommer märka skillnad ganska snart i alla fall. men vad du kommer tycka bäst om är upp till dig.
Tänk på att stora skillnaden mellan track och racer inte sitter i gaffelendarna. utan i geometrin.
Om jag sammanfattar mina svar verkar det som man får och kan göra precis som man vill.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Funderingar kring hur ball man får vara
Det svängs väldigt mycket i en velodrom. Snabba och överraskande byten av spår är själva grejjen i några av disciplinerna. Nervöst och snabbstyrt sammanfattar en banram.Nils wrote:... Den är ju inte heller gjord för att svänga i så hög grad, så där kan man få problem med vad som kallas toe overlap, ...
Re: Funderingar kring hur ball man får vara
Borde tillägga att det finns olika typer av design på velodromcyklarna beroende på vilken disciplin man kör...ArvidSvensson wrote:Det svängs väldigt mycket i en velodrom. Snabba och överraskande byten av spår är själva grejjen i några av disciplinerna. Nervöst och snabbstyrt sammanfattar en banram.
Skippa Aerospokes, vill du köra med kolfiber på hjulen så finns det kolfiberekrar
-
- Posts: 135
- Joined: 14 Sep 2009 13:12
- Location: Stockholm
Re: Funderingar kring hur ball man får vara
Tack för alla svar!
Ja det är inte lätt de här med cyklar Kanske skaffar mig en trackram någon dag när jag anser mig färdig med racern. Kan inte snön smälta bort nu!
Ja det är inte lätt de här med cyklar Kanske skaffar mig en trackram någon dag när jag anser mig färdig med racern. Kan inte snön smälta bort nu!
Re: Funderingar kring hur ball man får vara
Jag tycker det passar med ett Aerospoke på en trackram av den anledningen att det ger lite mer känsla av pansarvagn. Tungt och styvt. Det gör att cykeln inte flexar lika mycket när man tar i. Går liksom mer rakt fram och minskar det nervösa trackramen ger litegrann.
Ger som sagt ingen hjälp med aerodynamiken inne i stan. Men det blir skön cykling.
Ett snabbare och lättare hjul ger en annan åkkänsla och kan så klart också vara skönt på ett annat sätt att köra med.
Ger som sagt ingen hjälp med aerodynamiken inne i stan. Men det blir skön cykling.
Ett snabbare och lättare hjul ger en annan åkkänsla och kan så klart också vara skönt på ett annat sätt att köra med.