Högglanspolera nav

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Högglanspolera nav

Post by pjocke » 25 Apr 2010 10:52

Jag har ett nav som jag tror är ett silvereloxerat aluminiumnav som jag gärna vill få att glänsa lite.

Det jag är ute efter är i princip att förvandla det högra till det vänstra på den här bilden:
Image

Tips? Att avsluta med autosol är jag med på, men vägen dit? Är det fint våtslippapper och tålamod som gäller?

User avatar
Maurizio
Posts: 47
Joined: 15 Apr 2009 22:22
Location: Jönköping
Contact:

Re: Högglanspolera nav

Post by Maurizio » 28 Apr 2010 03:00

Spraya på ungsrengöring, tex Mr Muscle spray (för att ta bort eloxeringen). Köp våtsandpapper i olika kornstorlekar. Börja på 900 och avsluta på +2000. Avsluta med Autosol.

* Om du har en polermaskin så kan du köpa en tygtrissa och polera med vitt glansvax, Sonax eller Autosol. Om du har tålamod så kan du få ditt nav att blänka mer än den på bilden, så ser det ut innan man blankpolerar aluminium.

Kan rekommendera att du läser den här guiden http://www.poleringsguide.se/poleringsguide3/ samt http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=40543. Dessa trådar hjälpte mig när jag polerad en styrstam och eloxerade fälgar.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Högglanspolera nav

Post by Rokkoko » 11 Dec 2010 13:10

Dum fråga kanske. Jag tänkte våtslipa en sadelstolpe. Behöver jag munskydd för det?

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Högglanspolera nav

Post by Orwar » 11 Dec 2010 20:51

Det fina med våtslip (förutom att det blir väldigt fint och bra) är att det inte dammar något. Så munskydd hade jag inte bekymrat mig om. Det hade jag nog inte gjort ändå i och för sig när det gäller såna små hobbyslipningar.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Högglanspolera nav

Post by Naugas » 12 Dec 2010 10:34

Man ska åtminstone inte, inte använda en roterande mässingsborste på borrmaskin för att ta bort eloxeringen... :( Det blir fula märken och repor.

Post Reply