Styrlagerkrångel

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
timmy
Posts: 16
Joined: 06 Oct 2008 20:00

Styrlagerkrångel

Post by timmy » 15 Feb 2011 13:58

Behöver lite hjälp då jag känner mig vilse i styrlagerdjungeln...

Jag köpte ett styrlager till min Leader 725tr-ram och försökte klara mig undan billigt. Leader själva rekommenderar detta lager: http://coghouse.com/fsa_zs_3_headset.aspx och jag köpte detta: http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... 1-1_8.html

Vilket resulterade i detta:
Image

Ett styrlager som är för litet. Vad jag förstår av Leaders beskrivning av FSA-lagret så kommer det med någon sorts större koppar som skall pressas in i ramen?

Finns det några sådana koppar att köpa löst eller är det bäst att byta mitt lager mot detta: http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... 1-1_8.html ?

Det sistnämnda lagret blir jag lite smått tveksam till då det ser ut att vara 45/45 grader istället för 36/45 som på FSA-lagret. Finns det någon som sitter på en bra lösning?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Styrlagerkrångel

Post by Fredde » 15 Feb 2011 16:17

Mors!

Ena lagret har 41mm i diameter och det andra 44mm.

Vad har ramen för diameter? Det första FSA lagret de rekommenderar har ju 50mm i diameter.

/Fredde

timmy
Posts: 16
Joined: 06 Oct 2008 20:00

Re: Styrlagerkrångel

Post by timmy » 15 Feb 2011 22:52

Ahh, det är ju såklart ganska logiskt att mäta ramen... Jaja, det kan ju inte gå bra hela tiden :lol:

Den yttre diametern är 50mm och den inre diametern är 44mm. Jag hittade FSA-lagret på chainreaction och som du sa så står det där att måttet är 50mm; de måste ju mena den yttre diametern, så det borde inte vara något problem att stoppa i ett PRO-lager med rätt mått. Vet du hur viktigt det är att vinklarna på lagren blir rätt? Som tidigare sagt så misstänker jag att PRO-lagret är 45/45, men på ramen ser jag inte någon direkt skillnad på över och undersida.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Styrlagerkrångel

Post by Fredde » 15 Feb 2011 23:10

timmy wrote:Ahh, det är ju såklart ganska logiskt att mäta ramen... Jaja, det kan ju inte gå bra hela tiden :lol:

Den yttre diametern är 50mm och den inre diametern är 44mm. Jag hittade FSA-lagret på chainreaction och som du sa så står det där att måttet är 50mm; de måste ju mena den yttre diametern, så det borde inte vara något problem att stoppa i ett PRO-lager med rätt mått. Vet du hur viktigt det är att vinklarna på lagren blir rätt? Som tidigare sagt så misstänker jag att PRO-lagret är 45/45, men på ramen ser jag inte någon direkt skillnad på över och undersida.
Ja köp med rätt vinkel, 10grader är omöjligt att se. Jag har ett ehrm felköpt FSA som ligger nere i verkstan, ska kolla vad det är för mått. Dock vill jag minnas att det också var för litet i diameter.

/Fredde

timmy
Posts: 16
Joined: 06 Oct 2008 20:00

Re: Styrlagerkrångel

Post by timmy » 15 Feb 2011 23:23

Ja men hör av dig om du har något sjyst liggandes! Då köper jag ett som är rätt, synd att priset skiljer sig med ca 300 kr...

Post Reply