Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 29 Oct 2011 15:23

Bättre foton på lasern. Ramen är stämplad 7 86. Vad 7:an refererar till är svårt att säga och inte ens Cinelli själva har koll på vad dem har gjort och speciellt vad alla dessa mystiska numreringar som finns på en del laser står för. Vad jag vet är att ramen är den enda temporamen av laser i Columbus Max rör som tillverkas och då ett år före den officiella introduktionen av Max rör. De första Max ramar av olika tillverkare, visades upp först 87 vid cykelmässan i Milano. Mycket möjligt att min Laser var med där men inget som jag har fått bekräftat.
Image
Image
ImageImage
Image
Мясо это убийство

chrobin

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by chrobin » 29 Oct 2011 18:53

Spännande!! Kan du inte berätta lite om lackeringen och underarbetet. Visst var det du som strippade den på färg? Hur gjoirde du? Spacklade Du nått?

/ ChRobin

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Nibbe » 29 Oct 2011 19:56

Ska bli riktigt kul att se alla färdiga, alla är otroligt tuffa men Mexicon brinner man lite extra för, iallafall jag.
I My Honda
Flickr
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 30 Oct 2011 09:33

Jo allt grundarbete har jag gjort själv och två gånger om dessutom.
När jag fick hem ramen började jag omgående att slipa ner lacken med sandpapper för hand. Hade hört rykten om att de sk. aero spoilers skulle vara helt uppbyggda av spackel men fick se en kommentar på ett italienskt forum av en som sett en laser ¨bar¨ vid omlackering och att det var bara ytlig spackling. Under var det stål.
Likväl testade jag med magnet och visst stämde det. Tyvärr florerar det mycket okunskap om detta på nätet att hela spoilers ska vara uppbyggda av spackel hos lasern samt banramarna har mindre spackel när de enligt dessa ¨experter¨ utsätts för större krafter.
Vad kan man säga mer än det är blott nys..Som så många gånger fel personer som skriver som tyvärr inte är så självkritiska eller ens ägnar en tanke åt källkritik.
Själva profilen man ser på spoliers är inte byggt av spackel och i princip är spackel till blott för att få en jämnare yta. Säger själv att en vevlagerhylsan med dess förskjutna position aldrig kan klarat av vara uppbyggt av spackel. Kan berätta att när jag hämtade lasern i Moskva, kröp jag omkring på golvet med min fästmös bror som är arkitekt/industridesigner som blev mycket fascinerad av lasern. Dels för dess futuristiska design för att vara från 86 så Italiensk, men även de hållfastighetsberäkningar de måste ha utfört och han såg själv att ramrören inte var runda.
Som synes finns det två olika färger på spackel och detta är original. Fanns en spricka vid vevlagerhylsan samt vid den främre spoilern men var mycket lätt lagade. Dessa hade troligen uppkommit av slag och inte genom slitage eller brytningar/flex i ramen när ramen är den stelaste ram jag har någonsin träffat på.
Min första tanke var att be en lokal lackerare sköta omlackeringen men för att göra en lång historia kort blev det inte av pga. sjukdom m.m. som ställde till det för honom. Då vände jag mig till en annan lackerare när jag vid det här stadiet inte visste att Giovanni Pelizzoli lackerade laser på 80-talet åt Cinelli.
Medan jag väntade att ramen var hos den nya lackeraren, fick jag veta genom en Italiensk laserägare att Pelizzoli lackerat laser. Så när jag hämtade lasern och fick se att den nya lacken var inkorrekt trots att han sa det var inga problem att bryta korrekt/skjuta fram färg. Så det blev att en gång till slipa ner ramen vilket nu var betydligt mer tidsödande när jag fick gå fram mer varsamt i alla detaljer med ny lack på allt som satt lite hårdare än den gamla sköra 80-tals lacken.
De dekaler som jag köpt som reproducerade av Australiensaren var jag inte nöjd med. Påpekade detta för Pelizzoli som sa att han inte ens visste vem det var och att han skulle få originaldekaler av Erzegovesi.
De reproducerade enligt mig är för tjocka.
Så äntligen fick man ro i själen.
Мясо это убийство

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Muffat Stål » 30 Oct 2011 14:01

Den där historien förklarar ju ganska tydligt varför du rekommenderar mig att vända mig till Pelizzoli direkt. Men en fråga kvarstår obesvarad - varför valde du att lacka om över huvud taget? Original är ju alltid original, och du är ju dessutom en patina lover av rang?
The thigh's the limit

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 30 Oct 2011 14:47

Det var främst pga. de sprickor som fanns främst vid vevlagerhylsan men även vid den främre spoilern. Tyvärr fotodokumenterade jag inte detta så noggrant men fann ett foto som man ser en skada. F.ö. var lacken mycket repig samt massor av små skavankor som inte framgår så bra av fotona.
Visst var det tråkigt att slipa ner den men det fanns inget alternativ och nu när den står här nylackad är alla sådana känslor borta.
Samtidigt när ramen var nere hos Pelizzoli, kontaktade en annan laserägare mig och frågade om lackering m.m. Jag rekommenderade honom att låta Pelizzoli göra jobbet pga. de svårigheter jag har haft. Tyvärr blev så inte fallet utan han lät en lokal lackerare göra jobbet med konsekvensen det blev fel. Även dekalerna som han använde var reproducerade men inkorrekta.
Han skickade ett foto till mig men jag påpekade inte den felaktiga blå färgen utan lät min laser sköta det.
Image
Image

Ramen hos Pelizzoli och dekaler.
Image
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 02 Nov 2011 18:41

Idag när Mavic styrlagret damp ner till Bottecchian så självklart ska det monteras på momangen men ack så tråkigt det blev. Lagret i sig var av sedvanlig Mavic kvalité och kräver Mavics egna specialnycklar för att kunna justeras vilka tyvärr inte har dykt upp ännu men montera går bra utan dessa.
Jag hade tidigare köpt ett Mavic 302 lager lite impulsivt när jag vet hur pass svårt det är att få tag i dessa tidiga Mavic styrlager. Sen tipsade starground här på forumet om en ebay auktion med Mavic styrlager. Jag vart lite konfunderad när själva modellen inte var nämnd utan det stod blott REF.312
Detta visade sig vara Mavic 310 SSC lagret som satt på proffsen cyklar och referens numret stod för Italienska gänga. Den billigare modellen 302 har lösa kulor samt har liten annan form på låsmuttern medan 310 har lagersäten samt lite mer tvärt avslut på låsmuttern.
Vad som ställde till det var att styrröret visade sig vara för kort. Det provisoriska styrlagret som varit monterat är för mig av okänd fabrikat. Satt en Moser logga på det när jag köpte det men försvann efter en puts. Annars ett bra lager med nållager samt en intern låsring. Snyggt också att det inte bygger så mycket på höjden men det var precis vad Mavic lagret gjorde. Fanns ingen gänga kvar för låsmuttern.
Att det suttit ett Mavic lager tidigare hyser jag inga tvivel om när den speciella låsbrickan kräver att man filar ner gängorna på gaffeln vid en sida och precis det har man gjort. Men varför kapat den för kort?
Så nu blir det Tegnér igen ty styrröret måste förlängas.
Image
Image
Image
Det provisoriska styrlagret.
Image
Мясо это убийство

User avatar
starground
Posts: 231
Joined: 12 Nov 2009 16:55
Location: Vasastan, Stockholm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by starground » 03 Nov 2011 16:48

Ska bli intressant att veta vad Tegnér tar för en sådan operation!? Har själv ett Tange G-Master-styrlager som jag vill montera på ett triathlonprojekt jag har. Har 37,5 mm stack på cykeln men G-Mastern kräver 44,5 mm... så där sitter jag i samma båt. Sorry för OT utvikningen.

IMHO är ditt nya Mavic 310 det snyggaste styrlager som gjorts (kanske, kanske kan någon JPR konkurrera)! :-)

Stora plus för din konsekvens.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 03 Nov 2011 17:41

Han förlängde en annan gaffel åt mig för några år sedan men minns inte vad det kostade Det var ingen ångestladdad summa. Tycker han är lite väl modest med prissättning. Ska till honom om några veckor med Bottecchia gaffeln samt Colnagon. Kommer en rapport så klart.
Мясо это убийство

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Muffat Stål » 03 Nov 2011 19:26

Hörde med honom om samma ärende i somras och vill minnas att han ville ha 700 , eller 500 om man kom med ett eget styrrör.
The thigh's the limit

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Fixen » 04 Nov 2011 11:36

Kul att John Watson drog upp Lasern på sin blogg. :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 04 Nov 2011 21:45

Fixen wrote:Kul att John Watson drog upp Lasern på sin blogg. :)
Image
Мясо это убийство


User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 18 Nov 2011 21:38

Eftersom samtliga tre byggen går i väntans tid har jag studerat lite mått på Colnagon. Mätte huvudtriangelns rör som visade sig vara av samma dimension 25,5mm. Styrröret är 26,4mm.
Så vad kan det då vara för rör? Michele Francesconi misstänker Columbus Record eller KL. Vilket ett tekniskt spec. över rören verkar bekräfta som mest troligt. Record tänkt för bana medan KL för linje och tempo men man blandade rör friskt så inget kan tas för givet. Sen har de använt troligen samma rör för ¨triangeln¨ när de har identiska mått. Enligt tabellen 25,4mm men lacken gör sitt.
Ramen väger 1753g och gaffeln 776g. Låga vikter och byggd med dåtidens kunskaper om aerodynamik och vad man nu klarade av att göra med materialen de hade. Smalt har varit ett nyckelord och visar sig i det mycket märkliga lilla styrlagret som sitter på den udda gaffelröret som är blott 17mm.
Styrlagret som sitter på ramen jag har är troligen bytt och blott låsmuttern är original. Den nya ramen som kommer i december har original helkromat lager och det kommer bli intressant att ifall det står något på det. Man undra varför vissa delar är utbytta till bronsfärgat stål.
Har skrivit till Colnago och ställt lite frågor om spec. på dessa ramar och ifall de vet vilka komponenter de levererades med och givetvis om ramrören. Hoppas det ger resultat så projekten kan påskyndas lite.
Kommer uppdatera när jag får hem den andra ramen samt även ifall Colnago yppar något värdefullt om ramarna.

Måtten.
Image
Rören.
Image
Det lilla lilla styrlagret.
Image
Här bredvid ett normal stort Mavic.
Image
Det lilla lilla 17mm gaffelröret bredvid en vanlig 22,2mm gaffelrör.
Image
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 19 Nov 2011 19:59

Bottecchia gaffeln fixerad och klar. Få ta posten till Tegnér.
Image
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 24 Nov 2011 18:47

Glad ihågen blev jag när Mavic 600 RD vevlagret damp ner idag.
Tillskillnad mot den senare och mycket mer kända 620 versionen, så kräver 600 RD intakta gängor i vevlagerhylsan när själva dammhylsan är gängad.
Annars samma fina helkapslade lager samt med justerbar kedjelinje. Anade att det kunde bli problematiskt att montera det när jag hade noterat små skador på gängorna vid en sida på vevlagerhylsan. Prövade med att rensa med lite primitiv teknik samt använda en vevlagerhylsa som rensare.
Men det nöp för hårt i Mavic vevlagret och en korrekt rensning av gängorna krävs. Få ta ramen till Karlsson på Racerdepån så fixar han det samtidigt han funderar på Bottecchians geometri. Ska bli intressant att få höra hans teorier.

Image
Image
Där blev det stopp.
Image
Мясо это убийство

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by hagard » 24 Nov 2011 22:45

Rackarns vad mycket gänga det var på det där lagret. Ska det vara nödvändigt med ett lager som ändå är i ett stycke? Men tjusigt är det onekligen. Spännande tråd!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 25 Nov 2011 21:08

hagard wrote:Rackarns vad mycket gänga det var på det där lagret. Ska det vara nödvändigt med ett lager som ändå är i ett stycke? Men tjusigt är det onekligen. Spännande tråd!
Jo det är allt lite väl tilltaget med gänga. Så mycket kan man inte justera en kedjelinje att det krävs så mycket gänga för en förskjutning. Lagret kommer sen med tre olika axellängder.
Мясо это убийство

User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by aeiouy » 05 Dec 2011 13:57

Hoho! Hur går det?

Jag vill se mer! Nu!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 05 Dec 2011 22:15

aeiouy wrote:Hoho! Hur går det?

Jag vill se mer! Nu!
Lugn pojkar. Väntar på grejer samt sömmerska så snart blir det uppdatering på samtliga ramar.
Image
Мясо это убийство

Post Reply