Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 21 Aug 2012 08:18

Tacka alla. Jag blir högröd i nyllet av hyllningskören och litegrann generad dock lite smått stöddig 8) .

fjonk; tycker att jag lyckats riktigt bra med historisk korrekthet och notera inga handskar och strumpor precis som en del Sovjetiska atleter tävlade. Fast skorna var helvetisk tajta. Man sitter riktigt fast och inget flex i varken skor eller remmarna vilket är viktigt under korta distanser då man drar så hårt.

hagard, Den var mer imponerande än väntat. Är den styvaste temporamen jag har kört på. Ett vanligt problem med äldre temporamar från 80-talet är flexet som märks när man drar ingång cykeln eller pumpar hårt med låg kadens. Ofta pendlar vevpartiet som på Moser tempocyklar. Sen baktriangeln som kan slå vilket märks tydligt när man har ett tyngre bakdisk som vill dra sidledes när man ev. står upp vid backkörning.
Temporamarna är oftast kompakta och en del kommer med böjda rör och svaga tunna rör så ramarna var förr inte de styvaste.
En del cyklister gillar lite flex i ramarna men något jag skyr och det beror på körstil och kadens.
Lasern har en mycket kompakt geometri med mycket korta kedjestag. Detta bidrar till att den är mycket startsnabb och jag gjorde några teststarter som i sprint med cykeln stilla ej pendlande som i velodromcykling. Jag drog igång den på 55/14 och den var som ett spjut. Mycket stabil sen under tempokörningen. Notera den långa styrstammen som kommer en bit framför framnavet som trycker och fördelar vikten så att cykeln blir stabil.
En kort stam sen ett riserstyre som på en fixie, gör cykeln instabil och den skulle inte fungera till att köra tempo med. Speciellt inte med dubbla diskhjul och viktdistributionen är a och o på en tempocykel.
Ev. kommer jag köra någon tempotävling med den i år och ger rapport isåfall.

Muffat stål, maxrören kräver maxade ben det är något som är säkert ;-)
Мясо это убийство

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Jonatan F » 21 Aug 2012 09:00

Berätta vart du kör isf! Nu bor jag ju ännu närmare (jönköping) så jag kommer över dir om jag kan!!!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 21 Aug 2012 09:33

Jonatan F wrote:Berätta vart du kör isf! Nu bor jag ju ännu närmare (jönköping) så jag kommer över dir om jag kan!!!
:wink:
Image
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 21 Aug 2012 23:52

Sönke wrote: Blir det Laserklubbens första officiella möte nu till helgen?
Vore det inte liksom mer ballt med en sådan träff vid ett swapmeet nästa månad?
Tycker det börjas lackas nu...
Мясо это убийство

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Bratt » 22 Aug 2012 06:49

Ronny, vet du hur mycket bara ramen väger på din laser?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 22 Aug 2012 07:11

Bratt wrote:Ronny, vet du hur mycket bara ramen väger på din laser?
Jag vägde den olackad med gaffel men har glömt hur mycket det var men ska kolla ifall jag skrev ner det. Den är inte precis lätt men heller inte speciellt tung att man reagerade när man höll i den.
De max ramar som är muffade är tyngre än de tiggade men på lasern (tiggad) tillkommer metallspoilers och spackel som bygger på litegrann.
Мясо это убийство

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Bratt » 22 Aug 2012 07:37

Ok. Det räckte nästan som svar. Tack

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Jonatan F » 22 Aug 2012 08:29

Ronny wrote:
Jonatan F wrote:Berätta vart du kör isf! Nu bor jag ju ännu närmare (jönköping) så jag kommer över dir om jag kan!!!
:wink:
Image
Slår mig att jkp typ är lika långt bort -.- Hej geografi!
Har man inget projekt har man inget liv :)

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by hagard » 22 Aug 2012 08:31

Tramsig fråga, men vad tror du den skulle betinga för pris i nuläget baserat på andra försäljningar du sett?

sweetfred
Posts: 74
Joined: 22 Mar 2009 21:19

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by sweetfred » 22 Aug 2012 08:47

Vackert och beundransvärt!
Vilket år är denna exklusiva tidsmakin? 1983 ?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 22 Aug 2012 12:53

hagard wrote:Tramsig fråga, men vad tror du den skulle betinga för pris i nuläget baserat på andra försäljningar du sett?
Inte alls tramsigt utan något som varje laserägare funderar stundtals över och lite över hysterin som råder kring dessa ramar.
Prissättningen är problematisk minst sagt på dessa ramar. Som nya så var troligen de dyraste de som tillverkades i få ex. som många av de udda ramarna som tillverkades på beställning av asiatiska kunder under 80-talet. Egentligen blev lasern till p.g.a.. förfrågningar från Asien till Cinelli om en ny specialcykel eller vad vi nu ska kalla det för.
Annars de som var dyrast var Crono följt av Strada och banmodellerna.
Kundkretsen verkar inte bry sig om skickat när många laser har blivit restaurerade och priset sjunker inte med det men NOS ger givetvis ett högre pris som allt annat NOS.
Själv känner jag bara till två NOS laser, Sönkes sen en banram i Ryssland. Givetvis har Cinelli själva några laser som aldrig har använts.
Är övertygad att några laser som såldes på ebay som buy it now var rejäla dundertabbar av säljarna när de skulle fått betydligt mer ifall det varit auktioner. Eller om de hade riktat in sig på den mer galna marknaden i Asien. Som ett ex. en av två byggda var till salu för nästan 400.000skr omlackad i öst. Vet inte om den blev såld men det ger en fingervisning om prisbilden. Sen min ram som är den första ramen som byggdes i MAX rör 1986 vilket är mycket unikt. Restaurerad med ny gaffel men något som även par ramar i Asien har råkat ut för så shit happens även de dyraste ramar.
Jag själv skulle begära kring 300.000skr ifall den skulle säljas men är givetvis inte aktuellt. Finns ingen anledning att prissätta 1ex modeller eller NOS kring 100.000skr vilket är alldeles för lågt.

edit; jag vet två kompletta laser som är till salu för 20.000€ resp 35.000€ men de är inte ute på annonser.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 22 Aug 2012 13:00

sweetfred wrote:Vackert och beundransvärt!
Vilket år är denna exklusiva tidsmakin? 1983 ?
1986 de första tempocyklar med 650C i fram kom kring slutet av 84.
Мясо это убийство

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by ArvidSvensson » 22 Aug 2012 13:11

Ronny wrote:...
Ev. kommer jag köra någon tempotävling med den i år och ger rapport isåfall.
...
Svartrace eller osanktionerat?

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Mr Vintage » 22 Aug 2012 15:05

ArvidSvensson wrote:
Ronny wrote:...
Ev. kommer jag köra någon tempotävling med den i år och ger rapport isåfall.
...
Svartrace eller osanktionerat?
Får nog bli något på osanktionerad nivå , då 650c inte längre får tävlas med.

Men många lokala cykelklubbar, bla min egen, har återkommande interna "tidstävlingar".
Vi har en sk Testmil, med tidtagning och så nära tävlingslika former man kan komma.
Jag har länge funderat hur min egna Vintage tempohoj skulle stå sig, men då mitt cyklande är på enklare motionsnivå så ... massa ursäkter.

Vi är nog många som följt ditt bygge som hade uppskattat bilder och ev film på trampandet!

Det har varit en av de mest spännande trådarna hittills, och jag väntar med spänning på alla nya inlägg!

Mvh Mr Vintage

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Streamliner » 22 Aug 2012 19:59

Har varit på semester och ser detta nu. Hoppas det inte är för sent att stämma in i hyllningskören till denna otroliga cykel. :D Helt makalöst, man blir lite sjuk när man ser den!
Loch Ness is Deep.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Fixen » 22 Aug 2012 21:53

Sjukt, helt sjukt.

Hrrrundel kan äta upp sin hatt btw.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by RZ-1 » 22 Aug 2012 22:34

Fantastiskt Ronny!

Och då menar jag inte bara själva cykelbygget. Ta åt dig!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 23 Aug 2012 17:15

Arvid och Mr Vintage, hade tänkt köra någon lokalt klubbmästerskap i tempo men det är för sent nu så det får bli nästa år. Sen finns det en temposerie som jag vill använda den till. Regelverk har jag aldrig brytt mig sen är de flexibla vid vissa lopp. För tillfället verkar höstvindarna kommit så jag avvaktar nästa runda men kommer ta ut den för en längre distans som 50km och ska fixa lite film vid det tillfället.

Streamliner, tusen tack!

Fixen, Hrrrrunndel är ett stort skämt i cykelkretsar. Förstår inte att folk tar honom seriöst med sina lögner och slafsiga byggen.

RZ-1 jo för tusan jag går på moln faktiskt.
Мясо это убийство

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by hagard » 25 Aug 2012 08:02

Ronny wrote:
hagard wrote:Tramsig fråga, men vad tror du den skulle betinga för pris i nuläget baserat på andra försäljningar du sett?
Inte alls tramsigt utan något som varje laserägare funderar stundtals över och lite över hysterin som råder kring dessa ramar.
Prissättningen är problematisk minst sagt på dessa ramar. Som nya så var troligen de dyraste de som tillverkades i få ex. som många av de udda ramarna som tillverkades på beställning av asiatiska kunder under 80-talet. Egentligen blev lasern till p.g.a.. förfrågningar från Asien till Cinelli om en ny specialcykel eller vad vi nu ska kalla det för.
Annars de som var dyrast var Crono följt av Strada och banmodellerna.
Kundkretsen verkar inte bry sig om skickat när många laser har blivit restaurerade och priset sjunker inte med det men NOS ger givetvis ett högre pris som allt annat NOS.
Själv känner jag bara till två NOS laser, Sönkes sen en banram i Ryssland. Givetvis har Cinelli själva några laser som aldrig har använts.
Är övertygad att några laser som såldes på ebay som buy it now var rejäla dundertabbar av säljarna när de skulle fått betydligt mer ifall det varit auktioner. Eller om de hade riktat in sig på den mer galna marknaden i Asien. Som ett ex. en av två byggda var till salu för nästan 400.000skr omlackad i öst. Vet inte om den blev såld men det ger en fingervisning om prisbilden. Sen min ram som är den första ramen som byggdes i MAX rör 1986 vilket är mycket unikt. Restaurerad med ny gaffel men något som även par ramar i Asien har råkat ut för så shit happens även de dyraste ramar.
Jag själv skulle begära kring 300.000skr ifall den skulle säljas men är givetvis inte aktuellt. Finns ingen anledning att prissätta 1ex modeller eller NOS kring 100.000skr vilket är alldeles för lågt.

edit; jag vet två kompletta laser som är till salu för 20.000€ resp 35.000€ men de är inte ute på annonser.
Intressant! Är det fräckt att fråga vad du lagt ned på den? Misstänker att det kostar på att bygga utan kompromisser.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 26 Aug 2012 10:32

hagard wrote:[

Intressant! Är det fräckt att fråga vad du lagt ned på den? Misstänker att det kostar på att bygga utan kompromisser.
Komponenter och lackering ca:20:000:- som på fotot. Sen tillkommer dubletter av flera komponenter så ca:30.000:- Det mesta har jag köpt från Italien utanför ebay.
Lustigt nog diskhjulen här i Sverige. En misslyckad lack här i Sverige som jag har nämnt gick på 3000:- är det enda som grämer mig.
Fördelen med Crono var att de kom i de flesta fall utan panto vilket gjorde det lite billigare.
Som skinlindan kom i olika versioner och den mönstrade med struktur finns inte att få men jag ska försöka rekonstruera den inom snar framtid. Inte för det skulle se bättre ut på cykeln men vore mest intressant att se om det går. Annars är jag ingen pantofantast utan föredrar rena cyklar.
I sammanhanget står komponenter för en mycket liten del vad man ev. kan få för en laser vid försäljning.
Мясо это убийство

Post Reply