Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Fixen » 02 Jan 2012 19:11


Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 02 Jan 2012 19:15

Man tackar för hjälpen! Men sitter redan med ett ark originaldekaler... Här sparas inte på krutet. Är dock rädd att de ca 40 år gamla rub-on dekalerna inte är riktigt så spänstiga som de än gång var. Så appliceringen blir jäkligt knivig. Slutar säkert med att jag får beställa en omgång till, eller två eller tre..

Jag saknar dock Reynolds 531-dekalen. Om någon hittar den i original så får ni gärna hojta till!
The thigh's the limit

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 19 Jan 2012 21:28

Efter lite vinterdvala är jag nu igång med slipandet. Stål-linnet åker på och slippappret går varmt. En muff i taget, sakta men säkert framåt. Vänta er inga snabba framsteg, det får ta sin tid. Bucklorna blir tydligare ju renare ramen blir, men också lättare att få grepp om tycker jag. Vissa muffar har en del "pitting" och kräver sin omgång, börjar med 180-papper och kommer jobba mig uppåt. Så jäkla skönt bara att att det räcker att polera upp muffar och gaffeländar. Pallar aldrig en hel ram igen...

"Stållinnet" som utan tvekan skulle rosta i kontakt med vatten...
Image

Bakgaffelände på väg mot nyskick. Snyggaste ändarna som finns - kraftiga som tusan och graciösa på samma gång.
Image

Övre styrrörsmuffen efter en halvtimme 240-papper.
Image



Sen fick jag ett styre till på posten: Cinelli 18 - Madison. Bra deal och det styre jag saknade i samlingen. Nu finns 14, 18 & 19 att välja på. Lutar nog fortfarande åt 14-styret som ska poleras upp här framöver. Lådan var för övrigt stor nog att rymma en liten ram..
Image
The thigh's the limit

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Viggen » 19 Jan 2012 21:39

Nu rasslar det till lite sådär gött igen, fint att se linnet också.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 07 Feb 2012 20:38

Om någon sitter på ett entums stålblock som det nedan skulle jag gärna låna det. Används för att ta ut bucklor ur ramar. Har bara hittat till salu i USA och det känns lite meckigt att beställa därifrån, hade ju varit toppen om det fanns hemma hos någon av er!

Image

Målade styrrörs-emblemet för ett tag sedan. Snott från en Cinelli Riviera. Var rödmålat när jag fick det. Tog bort färgen med biltema-strip och köpte nya kulörer i hoobyaffären. Minsta penseln och en bra portion tålamod gav ett bra resultat. Svårt att få det perfekt när reliefen i märket har nötts ner genom åren.

Image

Image

Image


Komponentgruppen blir rakt igenom Campagnolo Record. Här kommer det lite bilder på drivlinan. Vevarna är Campagnolo record me den gamla bultcirkeldiamtern (151mm). Nästan perfekt skick och PATENT graverat på alla bultar. Ungefär samtidigt som man bytte BCD bytta man också ut PATENT till BREV. 50t klingan byts ut - här blir det inget fjantigt halvtum - heltum är det enda som gäller på en cykel av den här kalibern.

Ur katalog Nr. 15:

Image

Inch pitch-drev (eller skip tooth som de också kallas) finns med i Campagnolos kataloger långt in på 70-talet och är alltså inte bara en uråldrig företeelse.

Image

Image


I en katalog benämns inch pitch-dreven som "racing chainrings". Och man kan förstå varför. Bredvid campagnolos allra tjockaste, de extraförstärkta 1/8"-dreven (på bilden nedan) ser skip tooth-drevet galet massivt ut.

Image

Image


Utväxlingen blir 25/7 - alldeles lagom i Falun.

Image

Image

Bilder på resten av komponenterna kommer upp löpande framöver!
The thigh's the limit

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Gustav » 07 Feb 2012 21:12

Å herregud vilken fin post!
Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Streamliner » 07 Feb 2012 22:08

Gustav wrote:Å herregud vilken fin post!
Håller verkligen med! Det kändes nästan som att läsa en spännande bok med varierande illustrationer.

Hur är det egentligen med emblemet, hade det flera färger ursprungligen ("på den tiden") eller endast en bottenfärg?
Loch Ness is Deep.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by måns » 07 Feb 2012 22:52

Verkar vara nåt sånt här:
Image

Håller för övrigt verkligen med, jättefin post. Det kliar i modellbyggarpillfingrarna när man ser det där måleriet..

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by klasolsson » 08 Feb 2012 08:14

måns wrote:Det kliar i modellbyggarpillfingrarna när man ser det där måleriet..
+1!!

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 08 Feb 2012 12:02

Streamliner wrote:
Gustav wrote:Å herregud vilken fin post!
Håller verkligen med! Det kändes nästan som att läsa en spännande bok med varierande illustrationer.

Hur är det egentligen med emblemet, hade det flera färger ursprungligen ("på den tiden") eller endast en bottenfärg?
Kul att det uppskattas! Och visst målade jag emblemet så nära originalen som möjligt. färgerna har varierat lite med åren. Det finns egentligen två varianter, svart bakgrund som satt på de äldsta märkena i mässing (sådant jag har) och mörkblå bakgrund som satt på de senare märkena som faktiskt gjordes i aluminium. I övrigt försökte jag matcha färgerna på styrstammens emblem så bra som möjligt, fint om de går ihop.
The thigh's the limit

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by d'epoca » 08 Feb 2012 13:58

Underbar tråd.
Var det svårt att hitta rätt komponenter från Campagnolo?

Det där med färger och Cinellis emblem. Så här ser jag det: först var bakgrunden blå (ca 1950-tal) för att sedan bytas mot svart. De senare 70-tals emblemen av aluminum upplevs också som svarta.

Här är en bra översiktsbild.
Notera att de tidiga blå inte är målade med vanlig färg utan emaljerade, otroligt påkostat. Materialet var silverpläterad mässing (ovisst om alla modeller och år var silverpläterade) och som bekant så oxiderar silver - därav den mörka färgen. Dock saknas aluminumvarianten.
Image
Cinelli badges by kentalog.net, on Flickr

http://www.bikeforums.net/showthread.ph ... ound-color
Yesterday's Technology Today

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 08 Feb 2012 21:06

D'epoca, tack för uppdatering. Det är sant att det fanns riktigt tidiga emblem som var koboltblå men de stöter man aldrig på i verkligheten. De senare som var mörkblå upplevs dock just mörkblå, om de är i hyggligt skick vill säga... Det råder lite olika meningar om huruvida alla vara silverpläterade då folk ibland stöter på emblem som ser orörda ut och uppvisar ärgad mässing - och inte svartnat silver. Nördigt så in i bomben det här! Mitt märke är i alla fall från 1958 vilket passar cykeln perfekt!

Och om det var svårt att hitta campagrejerna? Det vet nog ni allihop som letar och köper en del delar av det här slaget att det inte direkt är lätt. Men kanske svårt framför allt för samvetet. Har dock samlat ihop delarna till det här bygget under några års tid och om man inte bara går till ebay.com och shoppar utan letar lite bredare: .de, .fr, .it, LFGSS, flickr, velospace mm och har lite is i magen så går det att hitta allt förr eller senare. Hitta en komplett hoj och plocka delar av är nog annars det bästa knepet, och att faktiskt köpa komponenter som inte är i nos-skick men samtidigt kan gå för nya om man ger dem lite kärlek, som t ex styrkombon.
The thigh's the limit

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by d'epoca » 08 Feb 2012 22:22

Cinellis emblem skulle säkert kunna fylla en egen tråd.

Du jobbar helt rätt. Då jag själv mestadels letat delar till racercyklar var jag nyfiken på hur du gått till väga för motsvarande med pista. Eftersom att pista borde vara både dyrare och svårare - särskilt vintage och tidsenligt.

Jag har även övervägt att åka till "swap meets" i Italien för att hitta ovanliga grejer.
Yesterday's Technology Today

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 13 Feb 2012 20:44

Förra veckan kom lödnings-paketet på posten. MAP-gasbrännare, silverlod och fluss. Nu jäklar. Tror inte att det stannar vid lite lagningar av bucklor om jag känner mig själv. Här kommer lödas ram en vacker dag!

Image




Och så ett par bilder på pedalerna, Campagnolo pista con denti. Har legat länge i en låda nu. Generellt mycket bra skick men ska putsas upp lite, har lite fint ytrost och det lite av det vanliga slitaget men de kan nog se riktigt prydliga ut när de är klara. Tänk att avsaknaden av material kan vara så åtråvärt - lite som matt betala för hålen i osten... De här kostar dock inte som varianten av aluminium. Har sett ett par av det slaget, klubbades för 13000:-

Ur katalog # 15:
Image




Image

Image
The thigh's the limit

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by pse » 13 Feb 2012 22:07

Var köpte du flusset från?

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 14 Feb 2012 09:37

Slöjddetaljer har en jäkla massa bra grejer, till metallarbete men också till annat: http://www.slojddetaljer.se/
The thigh's the limit

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Viggen » 14 Feb 2012 12:53

Det här kommer bli magiskt fint.

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Koyo » 14 Feb 2012 13:14

Den här tråden är fantastisk. :shock:

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 22 May 2012 21:18

Nu var det allt för länge sedan jag levererade i den här tråden! Har haft många järn i den berömda och går och väntar på ett verktyg för att klämma ut bucklan i toppröret. När det kommer rasslar det nog till igen.

Till dess kan jag posta fälgarna som jag till slut efter långt letande kom över i helgen. Fiamme Ergal - av den gamla modellen från 60-talet! Fint skick och blir nog riktigt bra med en omgång autosol. Detta är en av de finaste fälgarna som tillverkats och ligger runt 285 gram stycket. Nyare Ergal dyker upp ganska ofta men dessa med den gamla loggan är riktigt sällsynta. Superlätta och därför spröda fälgar som höll till de brakade ihop så att säga.. 36 håls, och Campagnolo Recordnaven ligger och väntar sedan tidigare.

Image

Image
The thigh's the limit

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Indurain » 22 May 2012 21:41

ojojojoj, gå inte över 85kg, då kan det här hända:
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

Post Reply