Page 14 of 16

Re: Fråga Ronny

Posted: 21 Mar 2013 09:06
by wastegård
Plocka isär det och kolla vad dom gjort vid tillverkning. Är det spår av limm så ska du limma det.

Re: Fråga Ronny

Posted: 22 Mar 2013 02:08
by ekdahl
wastegård wrote:Plocka isär det och kolla vad dom gjort vid tillverkning. Är det spår av limm så ska du limma det.

är tanken, förstår bara inte hur jag skal gå till väga för att få isär navet mer.

Ambrosio fälgar

Posted: 28 Mar 2013 08:53
by adventure_alex
Hej,

Jag tänkte bygga upp ett par lågprofil tubhjul och har surfat runt efter olika fälg val.
Jag har fastnat för ett par Ambrosio Formula 20, men har lite svårt att hitta data om äldre modeller..

Hur hänger det ihop, finns/fanns det bara en modell med många namn? Formula 20, Crono F20, Crono Formula 20, Formula F20.. Jag har även hittat lite olika vikter, men dom är inte riktigt kopplade till något speciellt namn verkar det som.

Om det finns olika modeller med olika vikter, hur vet man vad man får?


Om någon vet borde det väl vara du, Ronny! :)

Re: Ambrosio fälgar

Posted: 28 Mar 2013 09:39
by Otto
adventure_alex wrote:Hej,

Jag tänkte bygga upp ett par lågprofil tubhjul och har surfat runt efter olika fälg val.
Jag har fastnat för ett par Ambrosio Formula 20, men har lite svårt att hitta data om äldre modeller..

Hur hänger det ihop, finns/fanns det bara en modell med många namn? Formula 20, Crono F20, Crono Formula 20, Formula F20.. Jag har även hittat lite olika vikter, men dom är inte riktigt kopplade till något speciellt namn verkar det som.

Om det finns olika modeller med olika vikter, hur vet man vad man får?


Om någon vet borde det väl vara du, Ronny! :)
Weight Weenies har svaret på nästan allt. Ser ut som att de under 80-90-talet hette Crono men sen på 00-talet bytte till Crono F20. Har för mig att det typ är samma fälg.
Lite som Open Pro, en långkörare.

http://weightweenies.starbike.com/listi ... ?type=rims

Har dessa på mina crosstävlings-hjul. Lätta och bra.

Re: Fråga Ronny

Posted: 28 Mar 2013 09:46
by adventure_alex
Tack, Otto! Låter bra. Jag budar på ett par Ambrosio Formula 20 på bukten just nu.. Blev lite misstänksam när det inte stod Crono nånstans i annonsen, men det borde vara samma fälgar då, va?

Re: Fråga Ronny

Posted: 28 Mar 2013 09:57
by Otto
adventure_alex wrote:Tack, Otto! Låter bra. Jag budar på ett par Ambrosio Formula 20 på bukten just nu.. Blev lite misstänksam när det inte stod Crono nånstans i annonsen, men det borde vara samma fälgar då, va?
Mina såg ut så här. Så jag kan ju förstå att folk är förvirrade.
Image

Sen om du inte har hittat ett kap så finns de billiga här:
http://www.bike24.com/p226453.html

Re: Fråga Ronny

Posted: 28 Mar 2013 10:07
by adventure_alex
Den etiketten sitter på! Det blir säkert bra då. Tack för tipset oxå. Och till sist, snyggt backdrop ;)

Re: Fråga Ronny

Posted: 28 Mar 2013 10:11
by Otto
Bilden är tyvärr lånad. :wink:

Re: Fråga Ronny

Posted: 28 Mar 2013 10:28
by adventure_alex
Jasså... Jag trodde du körde med metall-lakan ;)

Re: Fråga Ronny

Posted: 07 Apr 2013 14:10
by Andreas12
Hej Ronny!
Jag skulle behöva hjälp med att avgöra vad detta är för ram, tillverkare, år?
Vad jag vet om den är att den är köpt från Frankrike, men jag har ingen aning om den är tillverkad där.
Den är ommålad och det sitter en sprillans ny Columbus dekal på, men det är ju ingen garanti.
Sadelröret tar en stolpe med diametern 26,8-27 mm. Röret är något vidare precis i öppningen och sedan kommer en liten liten "klack" och röret blir då någon mm smalare. Vevlagerhuset är 68mm brett.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Re: Fråga Ronny

Posted: 07 Apr 2013 14:30
by abacaxi
jag är inte ronny men fwiw har jag en fransk ram med likadana muffar och gaffeländar och den är ett nonamebygge åt en butik (mornet), gissar alltså att det kan bli svårt att identifiera den. dock är min i fransk 531 och tar 26.4-stolpe.

Re: Fråga Ronny

Posted: 07 Apr 2013 14:34
by Andreas12
Kan stämma. Jag får vevhuset till franska gängor.

Re: Fråga Ronny

Posted: 07 Apr 2013 14:41
by Andreas12
Mornet? Vad är det för något? Hittade inget cykelrelaterat när jag sökte.

edit. Hittade en fransk cykel/mopedbutik nu :)

Re: Fråga Ronny

Posted: 07 Apr 2013 14:50
by Kiliam
Inte direkt en fråga till Ronny men ändå. Jag vet att Engelska vevlagerhus är 68mm breda men är det fler gängstandarder som är 68mm?

Re: Fråga Ronny

Posted: 07 Apr 2013 15:06
by abacaxi
Andreas12 wrote:Hittade en fransk cykel/mopedbutik nu :)
precis. dekalerna på min är inte ens riktiga dekaler utan klistermärken, så det är nog inte egen tillverkning utan en oem-grej.

Re: Fråga Ronny

Posted: 07 Apr 2013 15:08
by wastegård
Kiliam wrote:Inte direkt en fråga till Ronny men ändå. Jag vet att Engelska vevlagerhus är 68mm breda men är det fler gängstandarder som är 68mm?
http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom

Re: Fråga Ronny

Posted: 07 Apr 2013 15:55
by Ronny
Den här ramen är nog vad som abacaxi säger, ett noname bygge. Detta var speciellt vanligt hos banramar att inte en känd ramlödare utan de som byggde på ackord åt större mer industriella tillverkare, byggde ramar som inte var personliga utan skulle användas av de som inte ägde en bancykel vid någon velodrom. Oftas då med enklare detaljer och även ibland sämre kvalité i hantverk. Men ibland även en duktig erkänd ramlödare som byggde en batch med enklare ramar åt velodromer. De saknar panto och unika muffar m.m. som man kan härleda till en specifik rambyggare utan är i helhet anonyma.

Re: Fråga Ronny

Posted: 07 Apr 2013 16:05
by Andreas12
Okej. Då kan detta ha varit en slags "huscykel" på en fransk velodrom? Vi snackar åttiotal?
Tack för svaren

Re: Fråga Ronny

Posted: 07 Apr 2013 18:19
by Indurain
Du frågade inte säljaren om han hade kort på ramen innan "omlackering ?
eller om han minns hur den såg ut?, lys ner i sadelstolpsröret om det finns fästen för flaskställ, är den bakre bromsbryggan borrad ?, ingen framgaffel ?

Re: Fråga Ronny

Posted: 07 Apr 2013 21:25
by Andreas12
Bakre bromsbryggan är inte borrad. Den köptes ommålad från frankrike, då satt en kromad colnago landsvägsgaffel på. Finns inga spår av hål efter flaskställ. Det enda som verkar vara landsvägsanpassat är att BB-muffen har två skåror, som att växelvajer skulle kunna löpa där?