DIY - ekerskyddsmaterial?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Wiktorion
Posts: 61
Joined: 07 May 2012 19:23
Location: S-wall

DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by Wiktorion » 07 May 2012 20:57

Tjenare fixisar!

Ny här på forumet - hängiven cyklare och poloentusiast från Västernorrlands pärla här!

Jag har tidigare haft köpta ekerskydd på mina framhjul men den cykeln har sålts iväg och till nya polocykeln hade jag tänkt göra egna. På alla guides som den här till exempel så står det att man kan använda korrugerad plast. Jag har sökt land och rike runt efter den här plasttypen, men jag kan verkligen inte finna den. Nån som gjort egna som har koll? Känns ju segt om man måste beställa nya för stora pengar när man kan göra egna ganska enkelt.

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by john the man » 07 May 2012 21:03

Vart bor du?
Har funtat på om det här har funkat länge.. http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
Wiktorion
Posts: 61
Joined: 07 May 2012 19:23
Location: S-wall

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by Wiktorion » 07 May 2012 21:07

Sundsvall finns jag i!

Jag har kikat på akrylskivor, men då skulle det kosta närmare 500kr för ett ark som täcker bra. Sen är det ju inte särskilt flexibelt, om man vill få en tät motliggning så måste man köra med värmepistol och grejer. Kostar nog mer än det smakar.

På Bauhaus finns det en slags isoleringsskiva i skumplast som jag tror kan fungera ganska bra. Dock verkar den lite tjock och ganska ömtåligt. Inte direkt "rätt" look heller ;)

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by john the man » 07 May 2012 21:20

Wiktorion wrote:Sundsvall finns jag i!

Jag har kikat på akrylskivor, men då skulle det kosta närmare 500kr för ett ark som täcker bra. Sen är det ju inte särskilt flexibelt, om man vill få en tät motliggning så måste man köra med värmepistol och grejer. Kostar nog mer än det smakar.

På Bauhaus finns det en slags isoleringsskiva i skumplast som jag tror kan fungera ganska bra. Dock verkar den lite tjock och ganska ömtåligt. Inte direkt "rätt" look heller ;)
Men det sitter nog riktigt fint om man är noggrann.. Mina går sönder hela tiden. Nu har jag någon sorts isoleringsskiva. Gick hål på den första polomatchen, men så är polo!
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
karlarson
Posts: 604
Joined: 18 Sep 2010 13:52
Location: Söder/11822

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by karlarson » 07 May 2012 21:50

kanalplast funkar fint tycker jag självklart får skivorna stryk, och john dina skivor gick det ju hål på för att jag slog hårt på dom med flit om det inte noterades hehe :twisted:
SONS OF SATAN . Fista Stockholm

User avatar
Wiktorion
Posts: 61
Joined: 07 May 2012 19:23
Location: S-wall

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by Wiktorion » 07 May 2012 22:23

john the man wrote:
Wiktorion wrote:Sundsvall finns jag i!

Jag har kikat på akrylskivor, men då skulle det kosta närmare 500kr för ett ark som täcker bra. Sen är det ju inte särskilt flexibelt, om man vill få en tät motliggning så måste man köra med värmepistol och grejer. Kostar nog mer än det smakar.

På Bauhaus finns det en slags isoleringsskiva i skumplast som jag tror kan fungera ganska bra. Dock verkar den lite tjock och ganska ömtåligt. Inte direkt "rätt" look heller ;)
Men det sitter nog riktigt fint om man är noggrann.. Mina går sönder hela tiden. Nu har jag någon sorts isoleringsskiva. Gick hål på den första polomatchen, men så är polo!

Sant - det är riktigt rigidt. Och billigt jämfört med kanalplast!

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by boffe » 07 May 2012 22:51

Gaffatejp var ingen hitt. Den fick Herr Karlarson också hål på.

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by john the man » 08 May 2012 07:49

boffe wrote:Gaffatejp var ingen hitt. Den fick Herr Karlarson också hål på.
Hade vi inte haft herr Karlarson hade det inte varit några problem what so ever..
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by Jonatan F » 08 May 2012 19:13

Noll koll men räddade ett par "i det här området säljs alkohol till ungdomar 18 år" (som jag för övrigt plockade 4 km rätt ut i skogen utanför den lilla hålan Stenunga utanför den lilla hålan Herrljunga (som är STOR i jämförelse) där jag bor. De var hårda men kunde formas som en tratt, tänkte de kunde bli bra polohjul men att köra cykelpolo själv är inte så ball. Vet inte men liknande affisher kanske finns hos er?
Har man inget projekt har man inget liv :)

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by Hampan » 08 May 2012 19:52

När cirkusen är i stan rycker du några av deras reklamskyltar som dom fäster runt stolpar och sånt, prima kanalplast och kul tryck med pajasar och elefanter och sånt.
_____________
Fista STHLM

User avatar
Wiktorion
Posts: 61
Joined: 07 May 2012 19:23
Location: S-wall

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by Wiktorion » 08 May 2012 19:54

Bra tips Hampan! Det ska jag kika på.

Kikat runt lite på "riktiga" ekerskydd och herrejävlar vad det kostar... http://www.etacbutiken.se/ekerskydd-2351.html

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by john the man » 08 May 2012 21:12

Wiktorion wrote:Bra tips Hampan! Det ska jag kika på.

Kikat runt lite på "riktiga" ekerskydd och herrejävlar vad det kostar... http://www.etacbutiken.se/ekerskydd-2351.html
Bara 24" dessutom :wink:
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
Wiktorion
Posts: 61
Joined: 07 May 2012 19:23
Location: S-wall

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by Wiktorion » 09 May 2012 02:30

Efter att ha mätt och funderat lite så är akrylskivorna från Biltema ett viabelt alternativ - enligt de guider jag läst så ska varje skiva vara 60x60cm, och om Biltemas största skiva är 120x80cm så är det ju tillräckligt för två sidor för strax under trehundralappen. Då tillkommer bara trixandet med att böja till skivan. Med tanke på hur stor den är så tror jag nästan att den kommer böja sig naturligt, utan att man måste värma upp den för god påliggning. Flextemperaturen på 4mm är 101 grader så det kan vara rätt svårt att få till utan att det bubblar :D

Ska provköpa en skiva nästa vecka, återkommer med resultat.

Har också fått nys om att man kan få tag i den "rätta" typen av plast hos skyltmakare. En bekant har fått tag i en skiva på hela 2500x1220mm för strax över femhundralappen. Exakt sånt material jag är ute efter! Har ganska bra kontakter i industrin här i stan så jag ska höra mig för lite. Återkommer med detta också :D

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by d'epoca » 09 May 2012 11:29

Obs! Det finns flera varianter av akrylplast. För detta ändamål bör ni välja slagtålig. Den slagtåliga är inte lika transparent och går vad jag vet inte att polera men någon vanlig metod.

Men akryl är ganska tungt. Hör med http://www.npgroup.se de har koll!
Yesterday's Technology Today

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by Kneecap » 09 May 2012 20:38

john the man wrote:
Wiktorion wrote:Bra tips Hampan! Det ska jag kika på.

Kikat runt lite på "riktiga" ekerskydd och herrejävlar vad det kostar... http://www.etacbutiken.se/ekerskydd-2351.html
Bara 24" dessutom :wink:
Men dom är stryktåliga som attan.. 24" ger en 5 cm springa runt om på 28" hjul..
Kan ta en bild nån dag på hur det ser ut..
Finns förövrigt i 26" också, men inte hos Etac.. HEA Medical har, finns garanterat nån webbshop som har.. Ligger på typ 950:- paret...

rogart
Posts: 101
Joined: 05 Oct 2009 20:48
Location: Kalmar

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by rogart » 10 May 2012 10:36

Nåt sånt här kanske .Kolla på hjulskydd http://www.websitefolder.net/grafstroms ... lbehor.asp

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by klasolsson » 10 May 2012 12:09

Eller så passar ni på när det är val:

Image

User avatar
Wiktorion
Posts: 61
Joined: 07 May 2012 19:23
Location: S-wall

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by Wiktorion » 13 May 2012 19:03


User avatar
Wiktorion
Posts: 61
Joined: 07 May 2012 19:23
Location: S-wall

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by Wiktorion » 14 May 2012 05:18

Grottat ner mig rätt ordentligt i det här, men research måste ju göras! ;)


Jag mailade Stefan på Stocksundet om mina tankar och fick följande svar:

Jag tror snarare på "golvskydd 104x144cm" som då bör räcka till två hjulsidor per skiva. Tjocklek 0,8mm dvs dubbelt så tjockt som PET-arken vi har i format 100x70cm.
Materialet är polypropen. Det är segt och lätt.
Densiteten är 0,89 g/cm2 jämfört med 1,33 för PET så fastän det är dubbla
tjockleken så är det inte så väldigt mycket tyngre.

0,8mm polypropen väger alltså ca 0,71 kg/m2.
Om du ändå tror att det blir för tungt med 0,8mm så har jag i lager också
0,5mm svart polypropen i samma format 104x144cm.



Ja, nog märks det att karln är ingenjör :D - skyddet ser bra ut så jag tar och köper ett par ark så får vi se vad som händer.

User avatar
Wiktorion
Posts: 61
Joined: 07 May 2012 19:23
Location: S-wall

Re: DIY - ekerskyddsmaterial?

Post by Wiktorion » 23 May 2012 23:19

Arken har kommit!

Image

Jag blev förvånad att se att själva emballagematerialet var det jag sökte till att börja med - korrugerad 1mm-plast. Men inuti låg arken iaf.

160kr per ark, plus frakt blev lite över 400kr för två ark. Dessa två räcker till sex hjulsidor, så du kan antingen göra endast fram till ett helt pololag, eller göra fram och bak på en cykel och ha ett extra par du kan ge bort. Annars kan du ju köpa fyra ark och ge dubbla till alla ;)

Image

Hur som helst är plasten av sjukt bra kvalitet - att ta hål på det är nästan omöjligt - det är riktigt segt men ändå väldigt lätt (endast 0.8mm).

Mätt lite och klippt ut två sidor - körde med ca en cm's marginal för att skivorna skulle krypa upp en bit på fälgen men inte täcka bromslinjen. Att mäta kring navet är smaksak, jag gillar när det ser tajt ut så jag kör in under kuggarna.

Image

Image

Det ovan var innan jag faktiskt mätte ut att man får ut tre hjulsidor per ark, så på den här beställningen blir det bara två sidor per ark - tänkte kanske göra ett kedjeskydd eller nåt sånt för det som blir över.

Designen blir given, gul logga på svart bakgrund för att passa cykeln: Image

;)

Det som återstår att lista ut är fästanordning - jag känner att zip-ties inte blir en bra lösning då jag vill kunna komma åt ventilen. Planen just nu är att köpa skruv, typ M4x5 och riktigt stora brickor för att sprida ut trycket. Fem bultar på strategiska positioner, och sen småbultar längs med kanten. Viktskillnaden gentemot buntband kommer bli minimal, och när det gäller polo vill jag hellre att det håller bra än att det väger lätt.

blir lätt att hitta var bultarna ska sitta iaf :)

Image


Återkommer med slutresultatet!

Post Reply