Byggtråd Schwinn Prologue TT

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Schwinn Prologue TT

Post by klasolsson » 25 Feb 2014 18:03

Pirre The Trucker wrote:
atomlab wrote:Ha! Det har inte hänt så mycket mer än att jag mer eller mindre fått tag i en full Sugino75 grupp som jag funderar att klänga på istället. Då får det bli ett till road bygge till SSP gruppen. Får se när delarna ramlar in. [img]75or[/img]
Är det bättre eller sämre med denna grupp?

Jag hade ingen aning att Sugino 75 fanns som växlar..
Det är Suntour som producerat växelförarna till Sugino 75 så dem är likvärdiga. Bromsarna ska vara Gran-Compe men växelreglagen vet i tusan.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Schwinn Prologue TT

Post by Bratt » 25 Feb 2014 19:39

atomlab wrote:Ha! Det har inte hänt så mycket mer än att jag mer eller mindre fått tag i en full Sugino75 grupp som jag funderar att klänga på istället. Då får det bli ett till road bygge till SSP gruppen. Får se när delarna ramlar in. Image
Image

Har för mig att reglagen är i kolfiber... Men det ser ju inte ut som det. Gruppen har i alla fall lite andra delar i kolfiber om man kolla på velobase.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Byggtråd Schwinn Prologue TT

Post by atomlab » 25 Feb 2014 21:49

På mitten utav 80talet när Shimano var som störst och marknadadsekonomin dalade så tog dom mindre företagen och samarbetade. Där av likheten. Det är helt enkelt en Suntour växel vi ser. Var gäller bromsarna så skall det också vara en Suntour men med just Grancompe bakstycke utav någon anledning.

På 80-talet gillade man också plast. Så reglagen är gjorda i någon plolygraphitecarbon combo och det står en kombination på baksidan utav dom. Mer om det när jag har allt i handen. Samma gäller pedalerna. Just Bromshandtagen skall vara den första som är gjorda utav carbon. Men har även här hört att man en kärna utav aluminum.

Hjulet jag har var väldigt tidigt att använda just CHCD "Carbon Honeycomb Core Disk" tekniken som används flitigt i många applikationer idag. Just Klingan vette tusan vart man använts sig utav just Honeycomb tekniken. Det är en Aluklinga med limmad carbonfilm på....

Denna kom för ett par dagar sedan och kommer att ersätta den som följer med från fabrik. 80-talets lyxuppgradering...

Image
Image

Candy30christian
Posts: 2
Joined: 12 Mar 2016 21:57

Re: Byggtråd Schwinn Prologue TT

Post by Candy30christian » 23 Apr 2016 06:37

atomlab wrote:Har haft fullt upp med div andra projekt. Men har iaf fått tag på lite delar så det skall nog bli av det här.

Ber om ursäkt för sunkiga mobil bilder.

Image
Image
Image

Har även fått tag på en Nitto NJ Slider Adjustable som jag har förhoppningar om skall passa. Vi får dock se hur det utvecklar sig...
Image

Har du stadigvæk den nitto slider styrstam?

Post Reply