Bängen trålar...
- peteholmberg
- Posts: 529
- Joined: 25 May 2012 13:26
- Location: Sthlm.12648
Re: Bängen trålar...
här är ju polisens ståndpunkt
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.190 ... for-andra-
"– En cykel är rent säkerhetsmässigt likvärdig med en bil. "
Joråsåatteh
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.190 ... for-andra-
"– En cykel är rent säkerhetsmässigt likvärdig med en bil. "
Joråsåatteh
-
- Posts: 57
- Joined: 01 Nov 2011 09:37
- Location: København
Re: Bängen trålar...
peteholmberg wrote:här är ju polisens ståndpunkt
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.190 ... for-andra-
"– En cykel är rent säkerhetsmässigt likvärdig med en bil. "
Joråsåatteh
Med risk att få utstå an del spott och spe... men vilket i artikeln är egentligen kontroversiellt?
Bängen trålar...
Förstår inte riktigt heller.OscarHellström wrote:peteholmberg wrote:här är ju polisens ståndpunkt
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.190 ... for-andra-
"– En cykel är rent säkerhetsmässigt likvärdig med en bil. "
Joråsåatteh
Med risk att få utstå an del spott och spe... men vilket i artikeln är egentligen kontroversiellt?
Tycker också att cyklar skall få en tydligare status som fordon, detta skulle medföra att tydligare regler och ett annat sätt att prioritera cykelvägar.
Samt att folk kanske bryr sig om att faktiskt följa reglerna som finns.
Re: Bängen trålar...
det kontroversiella är att man i stort sett säger att en cykel som bryter mot reglerna är lika farlig som en bil som gör det. bullshit. sen kommer det klassiska lutande planet som enda egentliga argument. om vi låter folk tänja på reglerna kommer det bli anarki. bullshit igen. det är ju inte svårt att ändra lagstiftningen så att viss tänjning blir laglig heller, som att man kan få cykla mot enkelriktat, att man kan få köra på vägen fast det finns cykelbana, att man kan få passera bevakat övergångsställe mot rött om det inte kommer någon, och så vidare. problemet är sen att det alltid är cyklisters attityd, gärna som grupp, som ska diskuteras. ett enklare sätt för polisen att förklara skulle väl vara "vi bötfäller de som kör mot rött för det är ett lagbrott" och så punkt efter det, tror ingen ifrågasätter det faktiskt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Bängen trålar...
Skriv aldrig på bullshitböter, de flesta avskrivs, i värsta fall får man ringa in till rättssalen!john the man wrote:Vi var tre st. som nyss blev stannade. Åk inte där överhuvudtaget. Dom ger 1000 kr böter utan några som helst grunder..
Och det kan också vara vettigt att försöka vara "trevlig" mot pålisen, I know, I know, det är svårt, men va fan, bit ihop - den bästa boten är den som inte är skriven
Re: Bängen trålar...
Word!abacaxi wrote:det kontroversiella är att man i stort sett säger att en cykel som bryter mot reglerna är lika farlig som en bil som gör det. bullshit. sen kommer det klassiska lutande planet som enda egentliga argument. om vi låter folk tänja på reglerna kommer det bli anarki. bullshit igen. det är ju inte svårt att ändra lagstiftningen så att viss tänjning blir laglig heller, som att man kan få cykla mot enkelriktat, att man kan få köra på vägen fast det finns cykelbana, att man kan få passera bevakat övergångsställe mot rött om det inte kommer någon, och så vidare. problemet är sen att det alltid är cyklisters attityd, gärna som grupp, som ska diskuteras. ett enklare sätt för polisen att förklara skulle väl vara "vi bötfäller de som kör mot rött för det är ett lagbrott" och så punkt efter det, tror ingen ifrågasätter det faktiskt.
Att påstå att cykel är likvärdigt med bil ur säkerhetssynpunkt är ren idioti.
Och NEJ jag tycker inte att vi ska försöka få cyklar likvärdiga med bilar. Cykel är cykel och inte bil. Den har helt andra förutsättningar och behov vad gäller hastighet, säkerhet, gatstädning, parkering mm. Om nu cykel är säkerhetsmässigt likvärdig bilen och borde göras mer likvärdig bilen så vill jag se bildbevis på er som tycker det körandes i vänsterfilen på E4:an. Go go go!
- Senior herb
- Posts: 169
- Joined: 08 Jul 2011 19:52
- Location: Stockholm
Sv: Bängen trålar...
Jämförs bara med bilar när det passar. De låter väl inte bilar köra på trånga cykelbanor som blandas med fotisar
Bängen trålar...
St:eriksbron nu. Vet inte om som kollar bilar eller cyklar.
-
- Posts: 332
- Joined: 09 Mar 2009 18:28
- Location: tromsø
- Contact:
Re: Bängen trålar...
http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-
- Rädda torneträskdelfinen-
Re: Bängen trålar...
http://www.di.se/artiklar/2013/8/15/far ... -botfalls/
Stockholmspolisen storsatsar för att få bukt med cykelburna fartsyndare, skriver Svenska Dagbladet.
På en knapp timme under onsdagen bötfälldes 15 personer vid Götgatsbacken i centrala Stockholm, där hastighetsgränsen är 7 kilometer i timmen.
Nihil sine labore!
- peteholmberg
- Posts: 529
- Joined: 25 May 2012 13:26
- Location: Sthlm.12648
Re: Bängen trålar...
Ah, var längesen man läste kommentarsfältet på DI
Re: Bängen trålar...
^ Blir så jävla trött på sånt där. Nog för att det är bra att hålla igen lite nerför i den backen, men ska de bötfälla folk hade det ju varit bra om de satte upp en skylt om att det över huvud taget finns en hastighetsbegränsning...
Re: Bängen trålar...
Det finns ju ganska tydlig gågateskylt. Hade jag inte vetat bättre hade jag snarare trott att det betydde att man inte fick cykla alls än att man fick cykla hur fort man vill. Sen tycker väl jag att hastigheten är fånig att haka upp sig på så länge man tar det lite lugnt och lämnar företräde. Jag menar man får ju kuta på gågatan om man vill.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Bängen trålar...
Men de måste väl kunna hänvisa till en hastighetsskylt om de ska bötfälla folk för att ha cyklat fortare än x antal km/h? Gågata innebär ju "gångfart" står det i lagen, och gångfart är ju något högst individuellt... Om de bestämt sig att gångfart = sju km/h så får de ju skriva in det i lagen...
- peteholmberg
- Posts: 529
- Joined: 25 May 2012 13:26
- Location: Sthlm.12648
Re: Bängen trålar...
Precis, tycker man kan använda sunt förnuft. Bara man använder samma sunda förnuft som snuten använder annars får man böter.
Re: Bängen trålar...
Enligt artikeln hade de ju dock bötfällt folk som de kunde se körde rejält mycket fortare än gångtrafikanterna, de har ju inte lasrat folk utan kollat relativt till hur folk går. Håller du 9 och folk går i 7 är det nog lugnt, men håller du 30 så märks det ju liksom.
Sedan är det ju en inbyggd hastighetsbegränsning i "gåzon"-skylten, att man ska hålla samma hastighet som folk runt en går i och lämna företräde för dem, det här med exakt 7 km/h är nog inte så relevant.
Att det sedan är fånigt att det ska jagas cyklister hela jävla tiden men att inget görs åt att förbättra infrastrukturen, så att man bara gör cykeln till ett sämre färdmedel, och samtidigt gnäller om trängseln i biltrafiken.
Sedan är det ju en inbyggd hastighetsbegränsning i "gåzon"-skylten, att man ska hålla samma hastighet som folk runt en går i och lämna företräde för dem, det här med exakt 7 km/h är nog inte så relevant.
Att det sedan är fånigt att det ska jagas cyklister hela jävla tiden men att inget görs åt att förbättra infrastrukturen, så att man bara gör cykeln till ett sämre färdmedel, och samtidigt gnäller om trängseln i biltrafiken.
Re: Bängen trålar...
En hjälm på huvudet kan vara likvärdigt med karossen på en bil.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.
Re: Bängen trålar...
Klart man kan se vilka som uppenbarligen inte håller gångfart, och jag har inget emot att de stoppar de personerna, men att hänvisa till en siffra som uppenbarligen är tagen ur luften framstår som ytterligare en orättfärdig dumförklaring av cyklister som kollektiv. Personligen bryter jag, som fotgängare, antagligen mot hastighetsgränsen 7 km/h då och då...
Paragrafrytteri från min sida, men om de vill få cyklister att respektera reglerna måste de ju göra det själva först. Behöver de en siffra för att bötfälla folk får de skriva in en siffra i lagen.
Paragrafrytteri från min sida, men om de vill få cyklister att respektera reglerna måste de ju göra det själva först. Behöver de en siffra för att bötfälla folk får de skriva in en siffra i lagen.
Re: Bängen trålar...
En kort fråga bara, om man springer/löper/joggar är det 7km/h som gäller då med?
- peteholmberg
- Posts: 529
- Joined: 25 May 2012 13:26
- Location: Sthlm.12648
Re: Bängen trålar...
Nej, då är du inget fordon.