On-One - Fick inte tillbaka fraktkostnaden. Rätt eller fel?
Posted: 09 Sep 2013 10:08
(Sorry för lång text, men den skulle kunna vara ännu längre)
26/6
Som jag skrivit förut så beställde jag en Pompino från On-one, som skulle ta 5-7 dagar att bygga + "Within the EU please allow up to 7 days for delivery.".
2/7
Fick bekräftelse att byggdagen skulle vara den 3/7.
"Your bike build is now scheduled for Wednesday 3rd July.
Bikes are dispatched or available for collection on the same day that they are built.
Build dates are normally accurate but please be aware that this date could change due to unforseen circumstances. In this case we will be in touch immediately to keep you informed of progress."
13/7
Inget meddelande och ingen cykel är skickad.
Upptäcker efter att tittat på alla komponenter att Stronglight vevparti är slut i stl 49T. Jag mailar och frågar om de vet när varan finns i lager igen och att jag behöver byta leverans adress pga av att det tagit så lång tid (tog leverans till mitt jobb pga att jag skulle på semester runt den tid jag förväntade mig en leverans. Nu var jag tillbaka från semestern och har bytt arbetsplats. Jag vill därför få cykeln levererad till min hemadress istället.)
19/7
Jag får svar på mitt mail och de hade inget leveransdatum på vevpartiet
22/7
Vi kom överens om att de skulle sätta på ett 48T vevparti istället och att det skulle skicka cykeln till den nya adressen.
29/7
Inget har hänt med orden och jag skickar då mail och frågar vad som händer.
Samma dag får jag mail om att den är dispatched.
Jag ser då att den är skickad till till fel adress. Inte den gamla och inte heller den nya utan det är en egenkomponerad adress som är ihopblandad med lite siffror från postnumret i gatuadressen och siffrorna från gatuadressen i postnumret.
Jag skickade direkt ett mail där jag skriver att det har blivit fel och att det måste fixa detta.
Därefter händer inget mer än att jag får lite mail där de skriver att det ska maila TNT och be dem fixa detta och att de ska återkomma när det fått det bekräftat. inget återkommande utan det är jag som får ligga på och fråga hur det går. Men utan att få något direkt besked.
8/8
Jag får ett mail där de skriver att det tydligen är något fel på min adress (vad kan det vara för fel, kanske det jag skrivit 100 mail om?) och att jag ska kontakta posten för att fixa detta. Men enligt posten är det endast avsändaren som får ändra något. Jag kontaktar On-one igen och får svaret att de ska kontakta TNT och be dem fixa detta men att det kanske inte går att fixa och då kommer cykel bli returnerad.
12/8
Ser att posten skickade tillbaka cykeln.
23/8
Jag får svar på ett av mina mail där de skrev att de fått tillbaka cykeln och att jag ska skicka rätt adress till dem så att de kan dubbelkolla vad som blivit fel.
I samma mail skriver de att jag kanske måste betala leveransen på nytt om felet ligger på mig.
7 dagar hade jag på mig att svara annars skulle de "offer a refund". Skickade svar direkt och skrev återigen att jag krävde en kompensation för detta annars ville jag ha mina pengar tillbaka.
7 dagar går och inget svar.
31/8
Skickar ett nytt mail där jag återigen kräver kompensation för förseningen och att jag vill ha mina pengar tillbaka om detta inte löser sig snabbt.
2/9
Jag får ett mail där de skriver att cykeln är på väg tillbaka till dem och att de inte vet när den dyker upp. (den 23/8 skrev de att den redan hade kommit tillbaka)
4/9
I och med detta förstår jag att detta inte går att rädda. Jag skriver därför et mail till "returns" och ber om att få mina pengar tillbaka.
5/9
Får svar där det skriver att de har satt tillbaka pengarna och att det kan ta 2-3 dagar innan jag har dem.
9/9
Idag ser jag att jag fått tillbaka pengarna men de har dragit bort pengarna för frakten.
I detta ärende med alla dessa turer och fel som On-one har gjort och avtal de brutit. Vad har man för rättigheter?
Kan man kräva pengarna tillbaka för utebliven leverans eller har sändaren rätt att ta en avgift för leveransen ändå?
Vid en retur har säljaren rätt att bara betala tillbaka för varan, men är detta en retur?
Från hemsidan:
Will you refund postage costs for my returned goods?
If the item is not as described or damaged, we’ll refund your postage. Please include your postage receipt with your items, or email the receipt to returns@planetx.co.uk
26/6
Som jag skrivit förut så beställde jag en Pompino från On-one, som skulle ta 5-7 dagar att bygga + "Within the EU please allow up to 7 days for delivery.".
2/7
Fick bekräftelse att byggdagen skulle vara den 3/7.
"Your bike build is now scheduled for Wednesday 3rd July.
Bikes are dispatched or available for collection on the same day that they are built.
Build dates are normally accurate but please be aware that this date could change due to unforseen circumstances. In this case we will be in touch immediately to keep you informed of progress."
13/7
Inget meddelande och ingen cykel är skickad.
Upptäcker efter att tittat på alla komponenter att Stronglight vevparti är slut i stl 49T. Jag mailar och frågar om de vet när varan finns i lager igen och att jag behöver byta leverans adress pga av att det tagit så lång tid (tog leverans till mitt jobb pga att jag skulle på semester runt den tid jag förväntade mig en leverans. Nu var jag tillbaka från semestern och har bytt arbetsplats. Jag vill därför få cykeln levererad till min hemadress istället.)
19/7
Jag får svar på mitt mail och de hade inget leveransdatum på vevpartiet
22/7
Vi kom överens om att de skulle sätta på ett 48T vevparti istället och att det skulle skicka cykeln till den nya adressen.
29/7
Inget har hänt med orden och jag skickar då mail och frågar vad som händer.
Samma dag får jag mail om att den är dispatched.
Jag ser då att den är skickad till till fel adress. Inte den gamla och inte heller den nya utan det är en egenkomponerad adress som är ihopblandad med lite siffror från postnumret i gatuadressen och siffrorna från gatuadressen i postnumret.
Jag skickade direkt ett mail där jag skriver att det har blivit fel och att det måste fixa detta.
Därefter händer inget mer än att jag får lite mail där de skriver att det ska maila TNT och be dem fixa detta och att de ska återkomma när det fått det bekräftat. inget återkommande utan det är jag som får ligga på och fråga hur det går. Men utan att få något direkt besked.
8/8
Jag får ett mail där de skriver att det tydligen är något fel på min adress (vad kan det vara för fel, kanske det jag skrivit 100 mail om?) och att jag ska kontakta posten för att fixa detta. Men enligt posten är det endast avsändaren som får ändra något. Jag kontaktar On-one igen och får svaret att de ska kontakta TNT och be dem fixa detta men att det kanske inte går att fixa och då kommer cykel bli returnerad.
12/8
Ser att posten skickade tillbaka cykeln.
23/8
Jag får svar på ett av mina mail där de skrev att de fått tillbaka cykeln och att jag ska skicka rätt adress till dem så att de kan dubbelkolla vad som blivit fel.
I samma mail skriver de att jag kanske måste betala leveransen på nytt om felet ligger på mig.
7 dagar hade jag på mig att svara annars skulle de "offer a refund". Skickade svar direkt och skrev återigen att jag krävde en kompensation för detta annars ville jag ha mina pengar tillbaka.
7 dagar går och inget svar.
31/8
Skickar ett nytt mail där jag återigen kräver kompensation för förseningen och att jag vill ha mina pengar tillbaka om detta inte löser sig snabbt.
2/9
Jag får ett mail där de skriver att cykeln är på väg tillbaka till dem och att de inte vet när den dyker upp. (den 23/8 skrev de att den redan hade kommit tillbaka)
4/9
I och med detta förstår jag att detta inte går att rädda. Jag skriver därför et mail till "returns" och ber om att få mina pengar tillbaka.
5/9
Får svar där det skriver att de har satt tillbaka pengarna och att det kan ta 2-3 dagar innan jag har dem.
9/9
Idag ser jag att jag fått tillbaka pengarna men de har dragit bort pengarna för frakten.
I detta ärende med alla dessa turer och fel som On-one har gjort och avtal de brutit. Vad har man för rättigheter?
Kan man kräva pengarna tillbaka för utebliven leverans eller har sändaren rätt att ta en avgift för leveransen ändå?
Vid en retur har säljaren rätt att bara betala tillbaka för varan, men är detta en retur?
Från hemsidan:
Will you refund postage costs for my returned goods?
If the item is not as described or damaged, we’ll refund your postage. Please include your postage receipt with your items, or email the receipt to returns@planetx.co.uk