Däckval?
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Däckval?
Har kört dessa i 6 år, ofta testvinnare i Tyskland, ja jag har haft punktering någon gång men sen också kört i flera år utan en enda punka på grus, skog, glas vadsom. De håller länge och greppar suveränt. Tar 8,5 bar. Affären är mycket pålitlig och frakt till Sverige kostar 6 EUR. Bifogat är en ny version av däcken som nyligen kommit ut, också lite dyrare:
CONTINENTAL
Grand Prix 4000 S II 23-622
http://www.bike-discount.de/en/buy/gran ... ountry=171
Vill också tillägga att jag testat allehanda däck under åren, har flera cyklar: en har Schwalbe Lugano just nu, de känns rätt dåliga; liksom plastiga. Specialized Mondo är kul att köra på men supermjuka. Continental Supersport Plus...håller inte länge och punkaskyddet kan ge upp och smälla upp som ett äpple i däcket; också billiga däck. Har varit lite sugen på Vittoria Rubino: har hört lika mycket bra som dåligt om dem. Lustigt att däck alltid drar till sig så olika åsikter; men alla kör olika sträckor på olika underlag och olika långt och för kanske sällan noga statistik. Har dock kört GP4000S i Alperna många år, stadsmiljö, skog, grusvägar, regn en hel del - är mycket nöjd.
CONTINENTAL
Grand Prix 4000 S II 23-622
http://www.bike-discount.de/en/buy/gran ... ountry=171
Vill också tillägga att jag testat allehanda däck under åren, har flera cyklar: en har Schwalbe Lugano just nu, de känns rätt dåliga; liksom plastiga. Specialized Mondo är kul att köra på men supermjuka. Continental Supersport Plus...håller inte länge och punkaskyddet kan ge upp och smälla upp som ett äpple i däcket; också billiga däck. Har varit lite sugen på Vittoria Rubino: har hört lika mycket bra som dåligt om dem. Lustigt att däck alltid drar till sig så olika åsikter; men alla kör olika sträckor på olika underlag och olika långt och för kanske sällan noga statistik. Har dock kört GP4000S i Alperna många år, stadsmiljö, skog, grusvägar, regn en hel del - är mycket nöjd.
Last edited by grangeyard on 02 Jun 2014 09:36, edited 1 time in total.
Re: Däckval?
jag gillar michelin pro 3 race som finns billigt på decathlon. bland de lättaste däcken med punkteringsskydd jag hittat och subjektivt väldigt lättrullande också.
http://www.decathlon.se/ts-pro-3-race-7 ... 52174.html
http://www.decathlon.se/ts-pro-3-race-7 ... 52174.html
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Däckval?
Toppen, ska kolla in era tips. Tack!
Re: Däckval?
Kan bara hålla med övriga när det gäller Conti GP4000S. 25mm finns till bra pris på Rose (ej II): http://www.rosebikes.se/artikel/contine ... aid:470706
Re: Däckval?
På en fälg märkt 622x13C- vilken dimension på däcket kan man då använda?
Och vad står C:et för på både på fälg- och däckdimensioner?
Och vad står C:et för på både på fälg- och däckdimensioner?
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Däckval?
Q&D wrote:På en fälg märkt 622x13C- vilken dimension på däcket kan man då använda?
Och vad står C:et för på både på fälg- och däckdimensioner?
SO 5775-2 defines designations for bicycle rims. It distinguishes between
Straight-side (SS) rims
Crochet-type (C) rims
Hooked-bead (HB) rims
Rims are designated by their nominal rim diameter and their nominal width, separated by a cross (×). Both are measured in millimeters. The rim type codes SS or HB precede the rim designation, whereas code C is appended to the nominal width.
Examples:
SS 400×20, HB 422×25, 620×13C
The nominal width of a rim is the inner width between the straight sides or beads as one can easily measure it with a caliper (see the standard for drawings and exact measurement procedures).
The standard widths of straight-side rims are:
18, 20, 22, 24, 27, 30.5The standard widths of crochet-type rims are:
13C, 15C, 16C, 17C, 19C, 21C, 23C, 25C
Re: Däckval?
Det reder jag inte ut,
Straight-side (SS) rims -> Avståndet mellan parallella yttersidor?
Crochet-type (C) rims ->Nominell minsta bredd där däcket ska ner?
Hooked-bead (HB) rims -> gamla typen av plåtvalsade fälgar?
Men då skulle C:et inte ha samma betydelse för både däck och fälgar. För hur skulle man annars tolka däckdimensionen 700x23C?
Straight-side (SS) rims -> Avståndet mellan parallella yttersidor?
Crochet-type (C) rims ->Nominell minsta bredd där däcket ska ner?
Hooked-bead (HB) rims -> gamla typen av plåtvalsade fälgar?
Men då skulle C:et inte ha samma betydelse för både däck och fälgar. För hur skulle man annars tolka däckdimensionen 700x23C?
Re: Däckval?
700c=622, helt annan betydelse. vet egentligen inte vad 700a och b är, finns sannolikt inte längre, men i 650 är i alla fall a=590, b=584 och c=571. har inget med däck vs fälgar att göra, bara två olika sätt att beskriva samma dimension.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Däckval?
Jag tittat på en Continental Grand Prix 4000 och där läser jag en dimension som 700x23C. Detta "C" har alltså inget med C:et på min fälgbeteckning som är 622x13C?
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Däckval?
"French sizes:
In the French system, the first number is the nominal diameter in mm, followed by a letter code for the width: "A" is narrow, "D" is wide. The letter codes no longer correspond to the tire width, since narrow tires are often made for rim sizes that originally took wide tires; for example, 700 C was originally a wide size, but now is available in very narrow widths, with actual diameters as small as 660 mm."
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html
"På franska": 700 C
Hos ISO: 622
Auktoritet: http://www.etrto.org/
The European Tyre and Rim Technical
Organisation
In the French system, the first number is the nominal diameter in mm, followed by a letter code for the width: "A" is narrow, "D" is wide. The letter codes no longer correspond to the tire width, since narrow tires are often made for rim sizes that originally took wide tires; for example, 700 C was originally a wide size, but now is available in very narrow widths, with actual diameters as small as 660 mm."
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html
"På franska": 700 C
Hos ISO: 622
Auktoritet: http://www.etrto.org/
The European Tyre and Rim Technical
Organisation
Last edited by grangeyard on 15 Jun 2014 22:13, edited 2 times in total.
Re: Däckval?
korrekt. 700x23c=23-622 helt enkelt.Q&D wrote:Jag tittat på en Continental Grand Prix 4000 och där läser jag en dimension som 700x23C. Detta "C" har alltså inget med C:et på min fälgbeteckning som är 622x13C?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Däckval?
Ok, då ska det nog passa.
Men är det stor skillnad på 23 och 25 mm däck i rullmotstånd och komfort? Skulle man känna skillnad om man inte tittade på däcket?
Borde det inte bli så att ett bredare däck inte behöver pumpas lika ofta?
Men är det stor skillnad på 23 och 25 mm däck i rullmotstånd och komfort? Skulle man känna skillnad om man inte tittade på däcket?
Borde det inte bli så att ett bredare däck inte behöver pumpas lika ofta?
Re: Däckval?
rullmotstånd är nog samma, vissa hävdar ju till och med att bredare rullar bättre, dock är smalare däck både lättare och mer aero så jag skulle säga att du blir lite snabbare ändå. 25or är märkbart mjukare tycker jag, bra om underlaget är ojämnt. dock skulle jag nog välja 28:or i så fall, de sväljer även grusväg fint.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Däckval?
Får fundera en vända till, de smala däcken ser bara så fräckt snabba ut.
Re: Däckval?
snor tråden lite snabbt, om jag ska cykla typ 40 mil blir 28 mm för segt i längden? vad är det bästa att cykla långt med av 23, 25, 28 tycker ni?
«»«»«»«»«»
När jag säger snabbare menar jag alltså att du tjänar några sekunder på milen om du ligger och pressar i 35, på en 40-milsrunda är däckbredden det sista du behöver vara orolig för. Jag har aldrig cyklat 40 mil i ett sträck själv men en tiomilsrunda känns ungefär likadan på 21:or som 28:or, 35:or och 2.25:or.
Last edited by abacaxi on 15 Jun 2014 23:45, edited 1 time in total.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128