VISA DIN CYKEL !

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Gustav » 24 May 2010 21:59

_axel wrote:min eddy mx leader äntligen klar, rullar bra som fasen!

[img]mx[/img]
Superfint, ser riktigt stark ut! Modolohandtag?
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Ronny » 24 May 2010 22:12

_axel wrote:min eddy mx leader äntligen klar, rullar bra som fasen!

[img]tungt[/img]
Snygg Eddy i riktigt stål. Vi som har max ramar borde starta en tråd "visa din tunga cykel". Dessa var ju tänkta åt starka gossar också....
Мясо это убийство

_axel
Posts: 32
Joined: 18 Mar 2010 18:17

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by _axel » 24 May 2010 22:15

Gustav wrote:
Superfint, ser riktigt stark ut! Modolohandtag?
tackar! nej, ett par nos shimano exage aero, billiga men gör jobbet tills vidare

_axel
Posts: 32
Joined: 18 Mar 2010 18:17

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by _axel » 24 May 2010 22:18

Ronny wrote:
Snygg Eddy i riktigt stål. Vi som har max ramar borde starta en tråd "visa din tunga cykel". Dessa var ju tänkta åt starka gossar också....
tack, hehe.. jag gillar att den är så robust, dags att bygga benmuskler

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Ronny » 24 May 2010 22:36

_axel wrote:
Ronny wrote:
Snygg Eddy i riktigt stål. Vi som har max ramar borde starta en tråd "visa din tunga cykel". Dessa var ju tänkta åt starka gossar också....
tack, hehe.. jag gillar att den är så robust, dags att bygga benmuskler
Max rör är snuskigt styva. Har känt på en Eddy som din, tung som attan men som sagt styv och responsiv. Alu frälsta som Busken borde få känna på en max...Sen fördelen med en sådan styv ram som begagnad är att det mycket osannolikt att man får en ram som är sliten och mjuk. Blott en ram som gått många många mil med en mycket stark cyklist som drar tungt kan ha blivit sliten och mjuk (jo stål utmattas).
Flera proffs förr trivdes inte på lätta stålramar (för mjuka) utan föredrog ramar i max eller ms rör.
Мясо это убийство

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Gustav » 24 May 2010 22:58

Ronny wrote:
Max rör är snuskigt styva. Har känt på en Eddy som din, tung som attan men som sagt styv och responsiv. Alu frälsta som Busken borde få känna på en max...Sen fördelen med en sådan styv ram som begagnad är att det mycket osannolikt att man får en ram som är sliten och mjuk. Blott en ram som gått många många mil med en mycket stark cyklist som drar tungt kan ha blivit sliten och mjuk (jo stål utmattas).
Flera proffs förr trivdes inte på lätta stålramar (för mjuka) utan föredrog ramar i max eller ms rör.
Nu hänger jag inte alls med, en Max-sats ska ju vara lättare än tex SL/SLX. Styvheten i Max sitter väl i stålkvaliteten och storleken/formen på rören, inte fetare rör. Tvärtom är Max upp till 25% tunnare än tex SL/SLX. Jämför jag med helt fel rör nu, vad syftar du på Ronny?
Image

_axel
Posts: 32
Joined: 18 Mar 2010 18:17

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by _axel » 25 May 2010 07:38

Ja styv är den, inkörd av en härlig vättern-veteran. men om den är mycket tyngre än andra stålramar vet jag inte om jag håller med om,

http://www.equusbicycle.com/bike/columb ... schart.htm

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by kakan » 25 May 2010 22:21

Jag tycker inte om den här tråden.

min gula cykel ser lika dan ut och är fortfarande gul. mest bara smutsig hela tiden
149 sidor men folk snygga nya cyklar.

men jag ska tröst köpa imorgon:

en cromie
en esspressomaskin

har redan cykel keps
halv dan mustach

Image

behöver mera tattoos också

sorry för OT
Tackar
_Kakan

Seppo
Posts: 2
Joined: 11 May 2010 09:59

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Seppo » 27 May 2010 08:03

Får tacka för alla tips man fått genom att läsa igenom forumet.
Image

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by måns » 27 May 2010 09:26

_axel wrote:min eddy mx leader äntligen klar, rullar bra som fasen!

[img]maersk[/img]
Grattis till bygget, skönt att du blev klar! Och alltid roligt att kunna vara med på ett litet hörn på en så fin cykel. :)

_axel
Posts: 32
Joined: 18 Mar 2010 18:17

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by _axel » 27 May 2010 10:02

måns wrote:
[img]maersk[/img]

Grattis till bygget, skönt att du blev klar! Och alltid roligt att kunna vara med på ett litet hörn på en så fin cykel. :)
Tack, frontderailleurn fungerar felfritt, säg till om du ska ut på en långtur nån gång, hakar gärna på!

User avatar
8oz
Posts: 60
Joined: 28 May 2009 07:55
Location: Sthlm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by 8oz » 27 May 2010 17:56

_axel wrote:
måns wrote:
[img]maersk[/img]

Grattis till bygget, skönt att du blev klar! Och alltid roligt att kunna vara med på ett litet hörn på en så fin cykel. :)
Tack, frontderailleurn fungerar felfritt, säg till om du ska ut på en långtur nån gång, hakar gärna på!
Jag hänger på! Måns, jag ska credda dig för bromshandtagen så fort cykeln är klar. Håller på med vajrarna nu.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Ronny » 27 May 2010 18:31

Gustav wrote:
Ronny wrote:
Max rör är snuskigt styva. Har känt på en Eddy som din, tung som attan men som sagt styv och responsiv. Alu frälsta som Busken borde få känna på en max...Sen fördelen med en sådan styv ram som begagnad är att det mycket osannolikt att man får en ram som är sliten och mjuk. Blott en ram som gått många många mil med en mycket stark cyklist som drar tungt kan ha blivit sliten och mjuk (jo stål utmattas).
Flera proffs förr trivdes inte på lätta stålramar (för mjuka) utan föredrog ramar i max eller ms rör.
Nu hänger jag inte alls med, en Max-sats ska ju vara lättare än tex SL/SLX. Styvheten i Max sitter väl i stålkvaliteten och storleken/formen på rören, inte fetare rör. Tvärtom är Max upp till 25% tunnare än tex SL/SLX. Jämför jag med helt fel rör nu, vad syftar du på Ronny?
Ta en google runda på mx leader som var tyngre än traditionella max. Sen referar jag inte till rörsatser utan kompletta ramar. Zullo som jag har varit i kontakt med angående en ny ram i max, berättade att ram i max är mycket tung... En kompis har en max ram samt 4 mx leader och de är sannerligen tunga och så pass mycket att man med blott handen känner av det. Min egen Cinelli laser i max vars ram väger 2100gr. Det är en kompakt temporam men med tunga spoilers, fet vevlagerhylsa samt original spackel som fläskar på en del. F.ö. den enda Cinelli laser crono som byggdes enligt columbus som jag har varit i kontakt med. Finns en strada i max i Japan. Kunde inte låta bli att nämna det :) Sen ms rören som har en identisk struktur som max vägde också kompletta ramar mer än både sl.slx.sp. Vi vägde min Tommasini i ms när den var ny 89 men jag minns inte vikten blott att den var tung. Fast ms var nog lite svagare än max skulle jag tro när min ram gav med sig efter en säsong.
Мясо это убийство

Chris
Posts: 69
Joined: 23 May 2010 14:37
Location: Malmø

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Chris » 27 May 2010 21:42

Image

Min Peugeot conversion, vilket även får bli min första post på forumet!

User avatar
rickart
Posts: 185
Joined: 25 Sep 2008 19:16
Location: Stavern, Norge
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by rickart » 27 May 2010 23:05

Her er min Peugeot Tennis sykkel...
Jeg har bygget den om til SS med CX bremsehåndtak.

Image
Go fixed or die trying!

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by pse » 27 May 2010 23:09

Grym rickart!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Gustav » 27 May 2010 23:20

rickart:
Å jävlar, är den från Skellefteå? Blev grymt bra som ss.
Image

User avatar
xericx
Posts: 112
Joined: 30 Oct 2009 12:19
Location: Smutsiga södern

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by xericx » 27 May 2010 23:35

Chris wrote:Image

Min Peugeot conversion, vilket även får bli min första post på forumet!
Välkommen hit! :)

User avatar
rickart
Posts: 185
Joined: 25 Sep 2008 19:16
Location: Stavern, Norge
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by rickart » 28 May 2010 00:24

Gustav wrote:rickart:
Å jävlar, är den från Skellefteå? Blev grymt bra som ss.
Takk for det.
Ja jeg kjøpte den på blocket. NIB!!

Image

Det er en Peugeot Racer som ble laget til et jubileum for "French Open" tennis banen Roland Garros (Stade de Roland Garros) i Paris 1988.
Sykkelen heter derfor "Peugeot Tennis Club". Det ble laget en herre modell og en dame modell og den står kun i den franske katalogen. Det følger med et orginalt feste til tennis racket på styret og gaffel...

Image

Jeg har snudd styret opp/ned og satt på ny hvit Fizik bartape.
Montert Cyclocross brake levers. Den har nye helhvite Weinmann hjul med hvite 700x28 Vittoria Randonneur dekk. Har også montert et nytt Pletscher (mod. "VM") bagasjebrett foran med nye strikk fester. Og nye MKS GR-9 Platform pedaler med clips.

Image

Image

Jeg prøver å selge den slik den står. Hvis ikke den selges så bygger jeg den om til fixie og gjør den enda mer Randonneur aktig... :)
Go fixed or die trying!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by klasolsson » 28 May 2010 07:28

Image

Min nya, Bridgestone Anchor NJS, striaght from Japan!

Post Reply