Var hittar jag 110mm krans?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Var hittar jag 110mm krans?

Post by pean » 01 Apr 2008 23:56

Jag letar efter någon snygg och billig krans i silver för fem bultar och 110m BCD, riktig SS/Fixed krans för 1/8-kedja alltså.

Ska det vara så svårt att få tag i eller har jagvarit dålig på att leta? 46t eller 47.. har inte bestämt mig för vilken utväxling som är optimal för mig än. 47/16 tror jag.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 02 Apr 2008 01:17

du kan kolla här:

http://sheldonbrown.com/harris/chainrings/110.html

vet dock inte vilka man kan få som 1/8 men du kan ju alltid maila, eller titta noggrannare än vad jag gjorde, kanske står det någonstans.

User avatar
gumae
Posts: 166
Joined: 22 Jan 2008 07:56

Post by gumae » 02 Apr 2008 06:57

Annars har du ju CC. De har en del drev:

http://cyclecomponents.se/cgi-bin/air_i ... artgrp=958
---------------------BIKE ON-----------------------

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 02 Apr 2008 09:37

Fast jag hittar inga track-drev? Spelar det ingen roll?

User avatar
gumae
Posts: 166
Joined: 22 Jan 2008 07:56

Post by gumae » 02 Apr 2008 14:26

pean wrote:Fast jag hittar inga track-drev? Spelar det ingen roll?
Jag köppte ett Salsa drev till mina Shimanoverar. Inga problem =)
---------------------BIKE ON-----------------------

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 02 Apr 2008 14:30

Jag har fått för mig att jag vill ha drev som är gjorda för 1/8"-kedja och inga drev för växelar.. de har väl oftast någon slags anpassning för att flytta kedjan, nån klack eller kortare kuggar eller nåt?

Var köpte du Salsa? Var det 110?

skrotnisse
Posts: 27
Joined: 02 Apr 2008 16:50
Location: mörka småland

Post by skrotnisse » 02 Apr 2008 17:05

Drev avsedda för växlar har vanligtvis lägre kuggar, men om du har perfekt kedjelinje och lagom spänd kedja så är det normalt inga problem att köra med ett sådant drev fram.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 09 Apr 2008 17:25

Äh jag har fortfarande inte hittat rätt krans till rätt pris. Bästa jag har så här långt här en sån här för typ $40-50 (inkl. frakt):
Image


Men allt på hojjen är silver och det bär emot lite med en svart krans. Vill helst ha lite mer klassiska former med lite krusidull än det där, även om det var i silver.

Det blir inte enklare av att jag tänkte mig 47t. Fick för mig att 47/16 var en grym utväxling för mig.

Finns nåt på singlespeedshop.de men tyska är jobbigt och priserna högre.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 09 Apr 2008 17:50

Tycker nästan att du ska ta och beställa ett helt nytt vevparti istället så slipper du kasta ut massa dyra slantar på en svårfångad framklinga.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Var hittar jag mitt drivpaket?

Post by pean » 10 Apr 2008 14:22

Ja, jag tänker detsamma, jag känner mig just nu helt lost i hela drivpaketsfråga, från utväxling till kransar och vevar.

Från början tänkte jag att jag skulle köra 47/16. Nu undrar jag om jag inte ska gå ner lite istället och köra 46/17, dels för att 46t-kransar verkar vara någon slags standard på vevar och 47 verkar svårare att hitta.

Vill fortfarande försöka få ihop med med 1/8"-kedja med matchande kransar.

Tillbaka på ruta ett frågar jag mig nu:
1. Vilken utväxling?
2. Hur långa vevar?
3. Var hittar jag vevar och kransar till rätt pris enligt svar på 1& 2?

Val av kedja känner jag däremot att jag har under kontroll. Alltid nåt. I frustration la jag en order på ett 16t-drev så det är på väg in, men det är ju inte annat än att jag får skaffa ett annat om det nu skulle vara så.

torparn
Posts: 71
Joined: 08 Apr 2008 06:48

Post by torparn » 10 Apr 2008 16:41

46-16 har alltid funkat for mig men 46-17 blir for utvarvat nedfor... 48-17 funkar ocksa. du far val testa lite...

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 10 Apr 2008 16:47

Tanken med 47 fram var dels en fin utväxling samtidig som det ger många skidpatches oavsett vad jag väljer för drev back, vilket är praktiskt när jag ångrar mig.

Jag får testa lite, men jag måste ju börja någonstans.

torparn
Posts: 71
Joined: 08 Apr 2008 06:48

Post by torparn » 10 Apr 2008 17:03

Har inte riktigt forstatt fascinationen med sladdande. kostar bara massa pengar ju... det e mer nat man gor av behov istallet for att krascha!!!

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 10 Apr 2008 17:06

True. Kanske inget man ska bry sig så mycket om... ?

torparn
Posts: 71
Joined: 08 Apr 2008 06:48

Post by torparn » 10 Apr 2008 17:11

beror lite pa... men jobbar man pa hojen har det stor betydelse.. att sladda sa lite som mojligt alltsa.. for ovr sa kan langden pa vevar ocksa va en smaksak. olika i kanslan sarskilt om man har "overlapp" eller stora fotter

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 10 Apr 2008 17:14

Jag är ju bara fakenger så... har 170 vevar, vilket känns rätt bra, man lite kortare skulle nog inte skada heller.

torparn
Posts: 71
Joined: 08 Apr 2008 06:48

Post by torparn » 10 Apr 2008 17:20

165mm med 46-16 och en kort ram e perfa for snabba manovrar och hopp upp och ner pa trottoarer medan 170 och langre ram bir bra pa langre "turer".. om man nu vet hur langt man ska kora fran borjan=)

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 10 Apr 2008 17:26

Thanks, precis såna där hands on tips som jag leftar efter!

Kanske blir att investera i fräshare prylar istället för att snålbygga skiten ändå. Det är ju ändå roligare, även om det dagliga eBay:andet är roande det också.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 10 Apr 2008 18:23

Köper du nya vevar så behöver du också kolla BCD, 144 kan man väl kalla trackstandard och det finns många olika klingor att välja på. Men det finns ju gott om klingor i 1/8" till 130 och 135 också. Alien-vevarna verkar ju vara ett prisvärt köp, att du får betala tull och sånt, får man kanske räkna med men det är bättre än att inte hitta några alls.
4717 och 165 vevar funkar bra i sthlm, fast ibland skulle det vara skönt med 4718, beror lite på när på dagen.


Torparn, budar du och i vilken stad?

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 10 Apr 2008 18:33

Japp, har redan tänkt på BCD, tanken med att byta vevar är ju att byta till något standard. 144, 130 eller 135 kanske inte spelar så stor roll.

Något tips om var jag kan hitta kransar inom Schengen att köpa på webben eller inom innerstaden i Stockholm?

Post Reply