navbroms på en bianchi pista?
navbroms på en bianchi pista?
tjena!
har tröttnat på fixieleken nu och tänkte komma undan med livet i behåll så har beslutat mig för att köra bromsat på min pista.
Då jag gillar den cleana looken utan bromsar och ha kvar hellackerade fälgar fick jag en konstig ide att köra navbroms på cykeln. då får man ju faktiskt det bästa av två världar!
är det någon som byggt något liknande och känner till ett bra singlespeed-nav med bromsfunktionen inbyggt? kanske någon som har ett liggandes?
tror jag har 120mm imellan droputsen på pistan och 32 ekrad fälg.
är tacksam för alla svar och hjälp.
Mvh viktor
har tröttnat på fixieleken nu och tänkte komma undan med livet i behåll så har beslutat mig för att köra bromsat på min pista.
Då jag gillar den cleana looken utan bromsar och ha kvar hellackerade fälgar fick jag en konstig ide att köra navbroms på cykeln. då får man ju faktiskt det bästa av två världar!
är det någon som byggt något liknande och känner till ett bra singlespeed-nav med bromsfunktionen inbyggt? kanske någon som har ett liggandes?
tror jag har 120mm imellan droputsen på pistan och 32 ekrad fälg.
är tacksam för alla svar och hjälp.
Mvh viktor
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: navbroms på en bianchi pista?
offshore1 wrote:...fixieleken...
Re: navbroms på en bianchi pista?
Frambroms är effektivare, om det är livet du är mån om. Clean look i all ära men en fotbroms lurar ingen som kan ett uns om cyklar (och som är de enda som faktiskt kollar in din cykel). Fotbromsnav är tunga och fula. Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Är du trött på fixie tycker jag det är en bättre idé att köra fälgbroms fram och bak. Bianchin är väl borrad för broms även bak? Fortfarande hyffsat cleant, men skriker inte "fel prioriteringar" lika mycket som en fixieram med enbart fotbroms.
Är du trött på fixie tycker jag det är en bättre idé att köra fälgbroms fram och bak. Bianchin är väl borrad för broms även bak? Fortfarande hyffsat cleant, men skriker inte "fel prioriteringar" lika mycket som en fixieram med enbart fotbroms.
Re: navbroms på en bianchi pista?
Va? Måste man ha två?!ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.
En räcker bra i Sverige. Tyvärr räknas inte fastnavet vilket jag förstått att det gör i de länder som kräver två, så det blir samma sak.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: navbroms på en bianchi pista?
Sorry, ni har rätt, två bromsar gällde visst bara lastcyklar eller cyklar med fler än två hjul! I övrigt kvartstår mina synpunkter.
Re: navbroms på en bianchi pista?
tack för all hjälp!
somsagt, vill inte bromsa sönder min lack med fälgbromsar.
har hittat ett nav som varken var fult eller astungt, 2 växlat dessutom. blir en skön twist. tror definitivt bromsverkan duger tillräckligt till det lilla jag använder cykeln.
för 850kr är jag definitivt beredd att testa iallafall!
somsagt, vill inte bromsa sönder min lack med fälgbromsar.
har hittat ett nav som varken var fult eller astungt, 2 växlat dessutom. blir en skön twist. tror definitivt bromsverkan duger tillräckligt till det lilla jag använder cykeln.
för 850kr är jag definitivt beredd att testa iallafall!
Re: navbroms på en bianchi pista?
Annars har du ju lösningen så du slipper både byta nav samt bromsa sönder färgen på fälgen:
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: navbroms på en bianchi pista?
"almlof wrote:Va? Måste man ha två?!ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.
Vad säger lagen?
Enligt lag måste en cykel alltid ha
- ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
- broms
"
http://transportstyrelsen.se/sv/vagtraf ... for-cykel/
"2§ Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende färdbromssystem. Färdbromsen ska kunna minska farten på cykeln och få denna att stanna säkert och snabbt."
http://cykelframjandet.se/darfor-cykel/ ... ch-regler/
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: navbroms på en bianchi pista?
120mm = jaoffshore1 wrote:tjena!
har tröttnat på fixieleken nu och tänkte komma undan med livet i behåll så har beslutat mig för att köra bromsat på min pista.
Då jag gillar den cleana looken utan bromsar och ha kvar hellackerade fälgar fick jag en konstig ide att köra navbroms på cykeln. då får man ju faktiskt det bästa av två världar!
är det någon som byggt något liknande och känner till ett bra singlespeed-nav med bromsfunktionen inbyggt? kanske någon som har ett liggandes?
tror jag har 120mm imellan droputsen på pistan och 32 ekrad fälg.
är tacksam för alla svar och hjälp.
Mvh viktor
dropout = nej, det är en bangaffelände. Hjulet kan droppa ut från en dropout.
http://www.sheldonbrown.com/gloss_dr-z.html
Finns för övrigt andra forum än fixedgear.se om man inte gillar sådant.
Last edited by grangeyard on 04 Apr 2017 17:41, edited 1 time in total.
Re: navbroms på en bianchi pista?
Mmm, problemet med trafikverket, transportstyrelsen och alla sajter som refererar till "broms enligt lag" är att de inte uppger någon klok källa. Som om lagen bara sa att man skall ha broms.grangeyard wrote:"almlof wrote:Va? Måste man ha två?!ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.
Vad säger lagen?
Enligt lag måste en cykel alltid ha
- ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
- broms
"TSFS 2010:144
2 kap.
Bromsutrustning
2 § Cykel ska ha ett bromssystem för färdbroms som uppfyller kraven i
4 §.
Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel
med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende
färdbromssystem.
Färdbromsen ska kunna minska farten på cykeln och få denna att stanna
säkert och snabbt.
Cykel med en maximal sadelhöjd mer än 435 mm och mindre än 635 mm
ska ha en färdbroms bestående av fotmanövrerat reglage (fotbroms).
Maximal sadelhöjd är avståndet från markytan till den övre delen av sadeln i
sitt högsta läge. Detta krav gäller inte fordon som tagits i bruk före den 1 juli
2009.
3 § Cykel med tre eller flera hjul eller med tillkopplad sidvagn ska ha
parkeringsbroms som uppfyller kraven i 5 §.
TSFS 2010:144
3
Parkeringsbromsen ska på sluttande mark kunna hålla kvar cykeln även
om föraren lämnat denna.
4 § Färdbromsen bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en
manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med
fotmanövrerat reglage."
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: navbroms på en bianchi pista?
Det är en författning som inte hänvisar till någon lag, utan i sig stipulerar vad som föreskrivs.almlof wrote:Mmm, problemet med trafikverket, transportstyrelsen och alla sajter som refererar till "broms enligt lag" är att de inte uppger någon klok källa. Som om lagen bara sa att man skall ha broms.grangeyard wrote:"almlof wrote:Va? Måste man ha två?!ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.
Vad säger lagen?
Enligt lag måste en cykel alltid ha
- ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
- broms
"TSFS 2010:144
2 kap.
Bromsutrustning
2 § Cykel ska ha ett bromssystem för färdbroms som uppfyller kraven i
4 §.
Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel
med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende
färdbromssystem.
Färdbromsen ska kunna minska farten på cykeln och få denna att stanna
säkert och snabbt.
Cykel med en maximal sadelhöjd mer än 435 mm och mindre än 635 mm
ska ha en färdbroms bestående av fotmanövrerat reglage (fotbroms).
Maximal sadelhöjd är avståndet från markytan till den övre delen av sadeln i
sitt högsta läge. Detta krav gäller inte fordon som tagits i bruk före den 1 juli
2009.
3 § Cykel med tre eller flera hjul eller med tillkopplad sidvagn ska ha
parkeringsbroms som uppfyller kraven i 5 §.
TSFS 2010:144
3
Parkeringsbromsen ska på sluttande mark kunna hålla kvar cykeln även
om föraren lämnat denna.
4 § Färdbromsen bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en
manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med
fotmanövrerat reglage."
Re: navbroms på en bianchi pista?
Kört fotbromsat torpedo nav med 2-växlar på min damp ett par år.offshore1 wrote: är det någon som byggt något liknande och känner till ett bra singlespeed-nav med bromsfunktionen inbyggt? kanske någon som har ett liggandes?
Byggde det på mavic open pro fälg och aerolite ekrar.
Det enda negativa med ett fotbromsat nav som jag kan tycka, förutom att det väger vääldigt mycket, är att modulationen är lite konstig, dålig bromsverkan när det är kallt och låser hjulet lite för lätt när navet och bromshylsan är uppvärmt.
Instagram.com/rasmus.olofs
Audiophilia, ex-bike mechanic, racing drone pilot.
Audiophilia, ex-bike mechanic, racing drone pilot.
- robinkarlsson
- Posts: 66
- Joined: 05 May 2014 13:54
- Location: Köping
navbroms på en bianchi pista?
Den här är det första jag tänker på.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- Posts: 185
- Joined: 03 Jun 2014 20:33
- Location: Stockholm
navbroms på en bianchi pista?
Lustigt att cykelinfran tar sån djävulsk tid att förbättra för den ökande mängden cyklar av alla slag samtidigt som det snabbt finns regelverk på plats även för rätt ovanliga cykeltyper... men såatt sörru, regler är ju bra.grangeyard wrote:"almlof wrote:Va? Måste man ha två?!ravelax wrote:Är det lagen du är orolig för så är ju kravet två bromsar och då måste du ju slänga på en fram ändå.
Trodde det bara behöves EN broms med en viss mekanisk inbromsningskapacitet.
Vad säger lagen?
Enligt lag måste en cykel alltid ha
- ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
- broms
"
http://transportstyrelsen.se/sv/vagtraf ... for-cykel/
"2§ Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende färdbromssystem. Färdbromsen ska kunna minska farten på cykeln och få denna att stanna säkert och snabbt."
http://cykelframjandet.se/darfor-cykel/ ... ch-regler/
Skickat från min iPhone med Tapatalk