Byggtråd - Cinelli Supercorsa
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Ytterligare en sadel som är med och konkurrerar.
Dagens vinst från bukten blev en orange/röd Cinelli Unicanitor SL VIP. Modellen utmärker sig från de andra unicanitor sadlarna med den så kallade wishbone grunden. I mitt tycke är detta en drömsadel.
Säljarens bilder
Dagens vinst från bukten blev en orange/röd Cinelli Unicanitor SL VIP. Modellen utmärker sig från de andra unicanitor sadlarna med den så kallade wishbone grunden. I mitt tycke är detta en drömsadel.
Säljarens bilder
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Apropå defietsenmaker har han en massa cinelli criterium:
http://defietsenmaker.nl/index.php?item ... 01&lang=EN
http://defietsenmaker.nl/index.php?item ... 01&lang=EN
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Helt rätt russmeyer!
Ja verkligen, jag var beredd på att betala betydligt mer än vad jag gjorde.
Tror också den gifter sig riktigt bra om jag väljer rätt kulör/färg på skinnet på bocken!
Ja verkligen, jag var beredd på att betala betydligt mer än vad jag gjorde.
Tror också den gifter sig riktigt bra om jag väljer rätt kulör/färg på skinnet på bocken!
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Grymt fint bygge!
Göteborgs Cinelliklubb välkomnar dig in i värmen...
Jag hängde inte helt med på dekalerna. Ersatte du gamla Brügelmann-dekaler med nya eller klämde du bara dit dem?
För bra länge sedan när jag högglanspolerade en campa-grupp fick jag bannor från alla möjliga håll. "Helgerån", "en svår synd", man fick höra det mesta. Få kan nog förneka att det är riktigt tjusigt, men många orkade tycka till om att det är hemskt att förstöra original-anodisering... Men inte ens JE tycker att det är problematiskt - har vinden vänt?
/E
Göteborgs Cinelliklubb välkomnar dig in i värmen...
Jag hängde inte helt med på dekalerna. Ersatte du gamla Brügelmann-dekaler med nya eller klämde du bara dit dem?
För bra länge sedan när jag högglanspolerade en campa-grupp fick jag bannor från alla möjliga håll. "Helgerån", "en svår synd", man fick höra det mesta. Få kan nog förneka att det är riktigt tjusigt, men många orkade tycka till om att det är hemskt att förstöra original-anodisering... Men inte ens JE tycker att det är problematiskt - har vinden vänt?
/E
The thigh's the limit
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Haha! Har jag klagat på polering?
Det gör jag i och för sig ganska ofta men då handlar det om fel- och fulpolerade klockboetter. Ett känt problem där klåfingriga "renoverare" slipar och polerar boetter för att de skall attrahera nybörjare i klocksamlarvärlden. Ett recept för elände.
Samma sak gäller egentligen cykeldelar också men med en stor och avgörande skillnad (för mig). Campagnolo-komponenter finns det groteska mängder av. För mig är det avgörande hur sakerna kommer till mig:
1. En komplett cykel i bruksskick eller finare samt där man kan förstå att den inte har blivit ändrad sedan den byggdes upp = varsam renovering = ingen polering.
2. En skabbig luspudel med udda prylar = gör vad du vill.
3. Lösa delar = gör vad du vill.
Jag gillar det mesta - och allt har sin plats och tid. Om vi tar min Masi/Ferretti/Monark vore det en snudd på en dödssynd att polera. En del andra är det nästan självklart att jag gör det. Det beror på helt enkelt.
Det gör jag i och för sig ganska ofta men då handlar det om fel- och fulpolerade klockboetter. Ett känt problem där klåfingriga "renoverare" slipar och polerar boetter för att de skall attrahera nybörjare i klocksamlarvärlden. Ett recept för elände.
Samma sak gäller egentligen cykeldelar också men med en stor och avgörande skillnad (för mig). Campagnolo-komponenter finns det groteska mängder av. För mig är det avgörande hur sakerna kommer till mig:
1. En komplett cykel i bruksskick eller finare samt där man kan förstå att den inte har blivit ändrad sedan den byggdes upp = varsam renovering = ingen polering.
2. En skabbig luspudel med udda prylar = gör vad du vill.
3. Lösa delar = gör vad du vill.
Jag gillar det mesta - och allt har sin plats och tid. Om vi tar min Masi/Ferretti/Monark vore det en snudd på en dödssynd att polera. En del andra är det nästan självklart att jag gör det. Det beror på helt enkelt.
Grön våg för grå man...
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Tackar M-S
Ja precis, jag ersatte de slitna brügelmann dekalerna med helt nya orginal som följde med vid affären. Tanken var egentligen att inte klibba på de nya dekalerna utan endast ta bort de gamla, dock är lacken, vad jag tror solblekt. vilket har skapat att lacken förändrats på de ställen där lacken är naken och fri från dekaler etc. Som du kanske kan se på bilderna har ramen en schysst patina, lite sprickig. I ett par tidigare bilder kan du se en bild på kedjestadget, där antar jag att det suttit ett skydd eller liknande då lacken är i nyskick.
Så när jag tog bort (Bru) dekalerna var lacken under i nyskick. Vilket gjorde att jag kunde se vart dekalerna sedan innan suttit. Det var riktigt tur att dessa extra brügelmann dekalerna följde med, annars hade inte sett bra ut.
Jag kan även fylla i angående polering och av anodisering av campa delar så tycker jag det är fel om delarna har ett bra skick,- det skulle jag aldrig göra.
Delarna som användes och avanodiserades & polerades på cinellin var delar som var rejält slitna. Jag har en del NIB/NOS och delar i "finrund"cyklat skick som man självklart ska ge fan i.
Men är delarna flitigt använda, är det kul att ge dem nytt liv. Jag själv attraheras mer av högglanspolerat än anodiserat.
Men de är också som du säger J-E, typ av modell och cykelns tidigare historia väger också in.
Ja precis, jag ersatte de slitna brügelmann dekalerna med helt nya orginal som följde med vid affären. Tanken var egentligen att inte klibba på de nya dekalerna utan endast ta bort de gamla, dock är lacken, vad jag tror solblekt. vilket har skapat att lacken förändrats på de ställen där lacken är naken och fri från dekaler etc. Som du kanske kan se på bilderna har ramen en schysst patina, lite sprickig. I ett par tidigare bilder kan du se en bild på kedjestadget, där antar jag att det suttit ett skydd eller liknande då lacken är i nyskick.
Så när jag tog bort (Bru) dekalerna var lacken under i nyskick. Vilket gjorde att jag kunde se vart dekalerna sedan innan suttit. Det var riktigt tur att dessa extra brügelmann dekalerna följde med, annars hade inte sett bra ut.
Jag kan även fylla i angående polering och av anodisering av campa delar så tycker jag det är fel om delarna har ett bra skick,- det skulle jag aldrig göra.
Delarna som användes och avanodiserades & polerades på cinellin var delar som var rejält slitna. Jag har en del NIB/NOS och delar i "finrund"cyklat skick som man självklart ska ge fan i.
Men är delarna flitigt använda, är det kul att ge dem nytt liv. Jag själv attraheras mer av högglanspolerat än anodiserat.
Men de är också som du säger J-E, typ av modell och cykelns tidigare historia väger också in.
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Delar börjar falla på plats och nu återstår endast att montera bromshandtag och skinnlinda.
Bocken blev (efter långt letande) en Cinelli Criterium 65-38 och en Cinelli 1A stam.
Om någon sitter på det sällsynta Campagnolo frihjulet, speak up!
Bocken blev (efter långt letande) en Cinelli Criterium 65-38 och en Cinelli 1A stam.
Om någon sitter på det sällsynta Campagnolo frihjulet, speak up!
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Bocken är läderklädd och nu återstår endast att montera kablar och bromshandtag. Det gula på bocken är dubbelhäftande tejp som håller sömmen på rätt plats, så den inte korvar sig.
skinnet blev mycket bra, däremot kommer jag nog att måla över den vita sömmen med svart penna då jag stör mig på att stygnen är något stora.
skinnet blev mycket bra, däremot kommer jag nog att måla över den vita sömmen med svart penna då jag stör mig på att stygnen är något stora.
- SåsenFrÅsen
- Posts: 478
- Joined: 09 Jun 2015 14:04
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Bland det vackraste bygge jag sett.. och extra kudos för fotografisk kvalitet!
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Klart impad av bocken! Att du tog dig tid att göra det är en sån grej som skiljer detta bygge från mängden. Snyggt jobbat!
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Jag ska inte säga att det var enkelt, men är man lite händig så löser man det.
Tog ca 2 timmar totalt, det svåra är att börja "rätt". De första stygnen (börjar på toppen) är de allra viktigaste så att dem är raka. Annars, blir sömmen sneare och sneare efter ju fler stygn du gör. Sen märkte jag att den dubbelhäftande tejpen gav stor nytta, nästa styre jag gör kommer jag lägga en tunn strimma tejp runt hela bockens "sömmsida". Detta förhindrar att skinnet dels inte vrider på sig men också underlättar att få sömmen rak.
Svårighetsgrad - stark 7a.
Tog ca 2 timmar totalt, det svåra är att börja "rätt". De första stygnen (börjar på toppen) är de allra viktigaste så att dem är raka. Annars, blir sömmen sneare och sneare efter ju fler stygn du gör. Sen märkte jag att den dubbelhäftande tejpen gav stor nytta, nästa styre jag gör kommer jag lägga en tunn strimma tejp runt hela bockens "sömmsida". Detta förhindrar att skinnet dels inte vrider på sig men också underlättar att få sömmen rak.
Svårighetsgrad - stark 7a.
- SåsenFrÅsen
- Posts: 478
- Joined: 09 Jun 2015 14:04
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Inte ett Campagnolo frihjul men ett aluminium EVEREST extra leggera i nyskick. inte fy skam..
Väger in på 180g vilket rubricerar den som ett "superlightweight freewheel".
Väger in på 180g vilket rubricerar den som ett "superlightweight freewheel".
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Sadeln landade för några dagar sen och är som till synes ut i mycket bra skick. däremot blev jag väldigt förvånad när jag packade upp paketet då jag förväntade mig att den var orange. det gör mig dock ingenting att den är röd.
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Denna kompott landade i brevlådan i förrgår. Helt oanvända Cinelli Unicanitor VIP Rilsan det blir nog inte bättre än såhär...
Tack för köpet om säljaren gömmer sig här på FG.
Tack för köpet om säljaren gömmer sig här på FG.
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Kul att J2000E:s Cinelli fått ett nytt hem och äntligen byggs upp. Synnerligen stiligt bygge! Blå Cinelli VIP / Rilsan sadel står bra mot ramens gråmetallic. Blir det blått läder/mocka till styret nu?
Var köpte du lädret?
Vad kan VIP-färgen heta? Blu acciaio, azzurro eller blu cielo? Blu acciaio / stålblå verkar troligt.
http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... f70dd661d9
Om du inte vill ha någon dekal från Cinelli på styret så kan du alltid reta folk med Almarc:
http://cyclomondo.net/page21.htm
Mavic G 40 är nog en av de bästa och mest tidsenliga fälgarna för kanttråd. Det finns inte heller så många att välja på. Tub var ju helt dominerade när denna ram var ny. G 40 finns även som silveranodiserade, men de är betydligt ovanligare.
Var köpte du lädret?
Vad kan VIP-färgen heta? Blu acciaio, azzurro eller blu cielo? Blu acciaio / stålblå verkar troligt.
http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... f70dd661d9
Om du inte vill ha någon dekal från Cinelli på styret så kan du alltid reta folk med Almarc:
http://cyclomondo.net/page21.htm
Mavic G 40 är nog en av de bästa och mest tidsenliga fälgarna för kanttråd. Det finns inte heller så många att välja på. Tub var ju helt dominerade när denna ram var ny. G 40 finns även som silveranodiserade, men de är betydligt ovanligare.
Yesterday's Technology Today
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Tack för orden!
blev lite kluven nu när den "rätta" sadeln kom på. hade egentligen velat använda det vita skinnet till den setup som jag har att handskas med nu. blå mocka combo, blå ram och polerade komponenter hade de vita skinnet passat perfekt. jag har även i åtanke att bygga ett hjulpar på ett par polerade/silvriga nisi eller campagnolo lambda fälgar istället för mavic hjulen.
lädret och skinnet köper jag från en polare i Danmark som har kontakter med ett företag/butik som lagar och syr MC ställ.
blev lite kluven nu när den "rätta" sadeln kom på. hade egentligen velat använda det vita skinnet till den setup som jag har att handskas med nu. blå mocka combo, blå ram och polerade komponenter hade de vita skinnet passat perfekt. jag har även i åtanke att bygga ett hjulpar på ett par polerade/silvriga nisi eller campagnolo lambda fälgar istället för mavic hjulen.
lädret och skinnet köper jag från en polare i Danmark som har kontakter med ett företag/butik som lagar och syr MC ställ.
Re: Byggtråd - Cinelli Supercorsa 1981
Nu blev det hemma hos
Och bygget tar sig. Jag tor att resultatet kommer att bli riktigt bra.
Har det där stället som lagar MC-ställ ett namn, sajt, webbutik?
I den gamla skolan är ju svart i princip tabu. Detta förändras under 80-talet. Men jag tror att bygget blir ännu finare med färg. Antingen nordiskt diskret i nuvarande stålblått och grått, eller lite mer italienskt med bjärta accenter.
En något senare modell:
Färgade bromswirehöljen har funnits länge. Dock osäker när Campa började med fler färger än gråa. Men blått som sadeln skulle sitta väldigt fint.
Angående fälgar. Den klassiska fälgen för Cinelli SC är ju Fiamme Red label, men den är sedan länge obsolet när din ram tillverkas. Den lättare, ömtåligare och inte lika vanliga Fiamme Yellow label ersätts senare av Fiamme Ergal. Fiamme Ergal hade nog passat bra och är tursamt nog också vanlig. Nisi funkar alltid, men man ser dem inte så ofta på Cinelli. Däremot brukar Masi av någon anledning vara byggda med just Nisi. Men du kanske vill ha mörka? Fiamme gjorde även andra fälgar som var mörkt anodiserade. Dock ska det sägas att Fiamme och ex Martano började dala i popularitet under 80-talet, konkurrensen från Mavic blev för hård. Ambrosios fälgar började också bli vanligare under 80-talet.
Men jag är lite svag för Fiamme och Martano Här är ett par som kanske är något senare än din ram: https://www.bike-vintage.com/rims/1659- ... ck-36.html
Det som gör din Cinelli SC extra intressant är att den har modern grafik, men rak sadelmuff. Den stilen finns bara under en kort period. Den nya logon kommer till 1978 och de moderna muffarna ca 1983. I praktiken kan nog spannet vara mindre då dessa ramar är så pass ovanliga. Sadelstolpen borde väl vara i gamla dimensionen 26.2 mm?
För datumen så referat jag till Velo-Retros Cinelli Timeline. En bra grund, om än ibland grov utgångspunkt.
http://www.velo-retro.com/cinellitline.html
Bästa översikten jag hittat på nätet över fälgar:
http://www.velo-pages.com/main.php?g2_itemId=32690
Fiamme-katalog lite utanför tidsramen (men saker förändrades inte så snabbt då som idag):
http://www.velo-pages.com/main.php?g2_itemId=1398
Och bygget tar sig. Jag tor att resultatet kommer att bli riktigt bra.
Har det där stället som lagar MC-ställ ett namn, sajt, webbutik?
I den gamla skolan är ju svart i princip tabu. Detta förändras under 80-talet. Men jag tror att bygget blir ännu finare med färg. Antingen nordiskt diskret i nuvarande stålblått och grått, eller lite mer italienskt med bjärta accenter.
En något senare modell:
Färgade bromswirehöljen har funnits länge. Dock osäker när Campa började med fler färger än gråa. Men blått som sadeln skulle sitta väldigt fint.
Angående fälgar. Den klassiska fälgen för Cinelli SC är ju Fiamme Red label, men den är sedan länge obsolet när din ram tillverkas. Den lättare, ömtåligare och inte lika vanliga Fiamme Yellow label ersätts senare av Fiamme Ergal. Fiamme Ergal hade nog passat bra och är tursamt nog också vanlig. Nisi funkar alltid, men man ser dem inte så ofta på Cinelli. Däremot brukar Masi av någon anledning vara byggda med just Nisi. Men du kanske vill ha mörka? Fiamme gjorde även andra fälgar som var mörkt anodiserade. Dock ska det sägas att Fiamme och ex Martano började dala i popularitet under 80-talet, konkurrensen från Mavic blev för hård. Ambrosios fälgar började också bli vanligare under 80-talet.
Men jag är lite svag för Fiamme och Martano Här är ett par som kanske är något senare än din ram: https://www.bike-vintage.com/rims/1659- ... ck-36.html
Det som gör din Cinelli SC extra intressant är att den har modern grafik, men rak sadelmuff. Den stilen finns bara under en kort period. Den nya logon kommer till 1978 och de moderna muffarna ca 1983. I praktiken kan nog spannet vara mindre då dessa ramar är så pass ovanliga. Sadelstolpen borde väl vara i gamla dimensionen 26.2 mm?
För datumen så referat jag till Velo-Retros Cinelli Timeline. En bra grund, om än ibland grov utgångspunkt.
http://www.velo-retro.com/cinellitline.html
Bästa översikten jag hittat på nätet över fälgar:
http://www.velo-pages.com/main.php?g2_itemId=32690
Fiamme-katalog lite utanför tidsramen (men saker förändrades inte så snabbt då som idag):
http://www.velo-pages.com/main.php?g2_itemId=1398
Yesterday's Technology Today