Page 1 of 1

Vevbultar

Posted: 12 Nov 2017 14:10
by xshzu
Tjo!
Monterade nytt (beggat) vevparti för en vecka sen och märker att jag vevbultarna lossar lite efter varje gång jag cyklat. Märker av det när jag efterdrar och de är alltså inte helt åtdragna efter jag kört.

Har typ dessa:
Image

Blir det bättre om man har låsbultar, typ dessa, eller är det normalt att man får efterdra första dagarna?
Image

Vevbultar

Posted: 12 Nov 2017 15:58
by matsa
Fyrkantsvevar ska man bara behöva efterdra en gång. Finns risk att man drar sönder dem annars. Efterdragningen ska ske med beslutsamhet, alltså dra hårt men ta inte i allt vad du har.

Om du behöver efterdra flera gånger kan vevarna vara paj. Kolla efter ev sprickor. Gällande bultar kör jag bara med insexbultar som du har där.

Vevbultar

Posted: 12 Nov 2017 16:00
by matsa
BTW: körde du med fett på axeln när du drog på dem?

Re: Vevbultar

Posted: 12 Nov 2017 16:44
by xshzu
Hade inget fett på axlarna eller bultarna, och finns inga sprickor på vevarna. Får se det som att efterdragningen är klar nu då :D

Vevbultar

Posted: 12 Nov 2017 17:17
by matsa
^Gött, bara låta dem vara nu då. Dom kommer som sagt sitta ordentligt efter en efterdragning.

Re: Vevbultar

Posted: 12 Nov 2017 17:35
by xshzu
Bra där, tackar för tipset!

Re: Vevbultar

Posted: 22 Nov 2017 09:39
by grangeyard
Bultarna upplevs som lösare för att veven pressar sig själv mot axeln. Jobst Brandt har bl.a. skrivit en artikel om det. En korrekt monterad vev behöver inte efterdras: man kan skada den genom för mycket press. Om bultarna är seriöst lösa och veven glappar så är "borrhålet" på veven redan förstört. Fett på axeln ger veven ett jämnare säte, men detta har debatterats i evigheter.

https://www.sheldonbrown.com/brandt/ins ... ranks.html

"Failure from "over-tightening" is caused by repeated re-tightening of properly installed cranks. In use, an aluminum crank squirms on its taper, and because the retaining bolt prevents it from moving off the taper, it elbows itself away from the bolt and up the taper ever so slightly. The resulting loss of preload, after hard riding, can be detected by how easily the bolt can be turned.

Loss of crank bolt preload is greater on left than right cranks, because left cranks transmit torque and bending simultaneously while right cranks transmit these forces separately. The left crank transmits driving torque through the spindle to the right crank and chainwheel while the right crank drives the chainwheel directly. Besides that, the right crank transmits torque to the spindle only when standing on both pedals. Doing this with the right foot forward (goofy footed) is the only time the spindle transmits reverse torque."

Re: Vevbultar

Posted: 22 Nov 2017 12:48
by matsa
grangeyard wrote:Bultarna upplevs som lösare för att veven pressar sig själv mot axeln. Jobst Brandt har bl.a. skrivit en artikel om det. En korrekt monterad vev behöver inte efterdras: man kan skada den genom för mycket press. Om bultarna är seriöst lösa och veven glappar så är "borrhålet" på veven redan förstört. Fett på axeln ger veven ett jämnare säte, men detta har debatterats i evigheter.
Personligen har jag aldrig varit med om att man inte behöver efterdra 4-kantsvevar. Det gäller både nya och gamla vevar. Har gjort proceduren ett gäng gånger på mina cyklar och har heller aldrig behövt efterdra dem mer än en gång.

Jag kör dock utan momentnyckel och mer på känsla, så du har säkert rätt här att om man drar dem med exakt rätt moment första gången så sitter de. Men jag har dock inte lyckats paja några vevar med denna metod så jag fortsätter med den då jag är för snål för att köpa en momentnyckel. Fett eller inte på axeln? Jag kör utan, men som du säger gör alla olika här och den diskussionen är ju rätt tröttsam.

Re: Vevbultar

Posted: 22 Nov 2017 19:21
by ravelax
Kör själv en minimal fetthinna på axeln, efter att ha läst diverse argument och åsikter både för och emot och landat nånstans mitt emellan. Har ingen momentnyckel och brukar alltid efterdra litegrann efter att ha cyklat en del. Har funkat bra hittills.

Vevbultar

Posted: 24 Nov 2017 17:11
by h.wallin
Jag kör som laxen, har funkat för mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Vevbultar

Posted: 27 Nov 2017 18:17
by grangeyard
Har aldrig behövt efterdra, ser ingen anledning. Kör utan momentnyckel.