Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
-
xshzu
- Posts: 377
- Joined: 28 Aug 2015 12:23
- Location: Stockholm
Post
by xshzu » 17 Nov 2018 18:33
almlof wrote:Och dyrt
Du menar att dubbarna ryker då? Det hade jag inte räknat med faktiskt
Är det därför folk kör dubb bara där fram??
-
Sickan
- Posts: 99
- Joined: 11 Jun 2017 13:39
Post
by Sickan » 18 Nov 2018 01:49
xshzu wrote:almlof wrote:Och dyrt
Du menar att dubbarna ryker då? Det hade jag inte räknat med faktiskt
Är det därför folk kör dubb bara där fram??
Tror det snarare är för att ett slirande framdäck ställer till det mycket mer än ett slirande bakdäck och om man inte orkar byta bägge vill man hellre ha dubb fram. Är väl pga samma princip man kör med lägre profil/inte disk fram i tempolopp (dvs jobbigare om vinden tar fram än bakdäcket)?
-
Inzah
- Posts: 44
- Joined: 09 Sep 2018 18:45
Post
by Inzah » 18 Nov 2018 08:51
Det blir högre rullmotstånd, betydligt högre, med dubb. Dubb fram för att minska halkrisken när du svänger, dubb fram och bak om du cyklar när det i princip är isgata och bakhjulet bara spinner vilket ju sällan är fallet i centrala Stockholm/Gbg/Malmö undantaget de första 2-3 dagarna kanske.
Jag skulle satsa på dubb fram om det är centrala Sthlm, för att undvika att få tjuvsläpp fram, och du vill spara lite pengar.
Får man dessutom in lite fetare däck i ramen kan du ju också sänka trycket lite i bak för mer grepp.
-
Inzah
- Posts: 44
- Joined: 09 Sep 2018 18:45
Post
by Inzah » 18 Nov 2018 13:36
2,6" x 27.5. Grövre än grovsnus!
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
-
russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Post
by russ_meyer » 20 Nov 2018 05:10
^ Haha, har ett par likadana som väntar på isen. Bring it on!
-
almlof
- Site Admin
- Posts: 430
- Joined: 03 Apr 2013 09:09
- Location: Stockholm
Post
by almlof » 20 Nov 2018 09:25
Inzah wrote:2,6" x 27.5. Grövre än grovsnus!
Känns overkill i stadsmiljö. Men det kanske inte är användningsområdet?
Hade liknande men typ 2.25x559, kändes stabilt men segt och gjorde ett förbannat liv på barmark. Bra i skogen dock..
Synd att det inte görs bra dubbdäck i 584 sisådär 50 mm breda. För cross/road+/gravel.
-
rilleh
- Posts: 345
- Joined: 16 Nov 2016 11:56
- Location: Stockholm
Post
by rilleh » 22 Nov 2018 12:22
Annars kan man ju prova
detta
-
xshzu
- Posts: 377
- Joined: 28 Aug 2015 12:23
- Location: Stockholm
Post
by xshzu » 25 Nov 2018 18:20
Intressant grej det där Rilleh. Provar du och återkommer med analys?
Skämt åsido, hur har det gått för er som kör fixed nu i veckan? Har dubben åkt på eller kör ni sommardäck tills vidare?
Jag har själv inte kunnat cykla i veckan av andra anledningar men provade en sväng idag med Sekojan.
Inte fixed då, men inga problem utan dubb med Specialized Sawtooth 42c. Än så länge iallafall
-
JSP
- Posts: 143
- Joined: 27 May 2008 20:56
- Location: Stockholm
-
Contact:
Post
by JSP » 25 Nov 2018 20:17
Har kört slicks i veckan utan problem men imorgon när jag linkat hem från jobbet blir det nog dubb i fram.
-
xshzu
- Posts: 377
- Joined: 28 Aug 2015 12:23
- Location: Stockholm
Post
by xshzu » 25 Nov 2018 22:38
Jag tog en provtur med Dolan ikväll och det gick ju rätt bra även om det är lite väl lätt-skiddat i nedförsbackarna. Man får ta det försiktigt helt enkelt. Beställde ändå hem ett 30c Schwalbe Winter att sätta där fram för säkerhets skull, och ev. komplettera med broms
-
russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Post
by russ_meyer » 25 Nov 2018 23:10
Höll på att köra vält flera ggr i början av veckan så dubbdäcken åkte på. Också 30mm schwalbe winter. Man får vänta tills de verkligen behövs annars känns det inte värt allt oväsen och tröghet...