Glapp i styrlager
Glapp i styrlager
Jag har ett glapp i mitt styrlager på min fixie som är byggd på en gammal crescent racer. Styrlagret är märkt ”For Crescent by Hatta”. Är detta något som går att få tag på passande? Det går ej att justera det nuvarande utan att det nyper fast, måste köra med ett litet glapp.
Tack på förhand.
Tack på förhand.
Re: Glapp i styrlager
Har du tagit ut lagrena och rengjort och fettat in? Är dom hela?
If it isn’t fixed it’s broken.
Re: Glapp i styrlager
Om det inte går att justera så att det varken glappar eller nyper fast, låter det som att lagret kanske är utslitet. Att göra rent och smörja hjälper i så fall inte mycket. Men styrlagerjustering kan också vara pilligare än det först verkar, det kan gå att justera till det så att det funkar hjälpligt med lite tålamod. Att styrlagret snurrar mjukt och fint är inte lika kritiskt som t.ex. vevlagret eller naven, så om du kan få det till att det fortfarande går att vrida styret hyfsat lätt utan att lagret glappar, så funkar det att cykla med även om det känns en aning knöligt liksom.
Re: Glapp i styrlager
Om en bit av lagret på något sätt gått av kan det ju skava och då kan det vara värt att plocka bort den och smörja lite om man ej har tillgång till nytt, ingen långvarig lösning men kan funka helt okejravelax wrote: ↑02 Jul 2020 00:09Om det inte går att justera så att det varken glappar eller nyper fast, låter det som att lagret kanske är utslitet. Att göra rent och smörja hjälper i så fall inte mycket. Men styrlagerjustering kan också vara pilligare än det först verkar, det kan gå att justera till det så att det funkar hjälpligt med lite tålamod. Att styrlagret snurrar mjukt och fint är inte lika kritiskt som t.ex. vevlagret eller naven, så om du kan få det till att det fortfarande går att vrida styret hyfsat lätt utan att lagret glappar, så funkar det att cykla med även om det känns en aning knöligt liksom.
If it isn’t fixed it’s broken.
Re: Glapp i styrlager
Får inte till det utan glapp. Har använt den med ett litet glapp nu och visst går det det, men är trist att cykla på.ravelax wrote: ↑02 Jul 2020 00:09Om det inte går att justera så att det varken glappar eller nyper fast, låter det som att lagret kanske är utslitet. Att göra rent och smörja hjälper i så fall inte mycket. Men styrlagerjustering kan också vara pilligare än det först verkar, det kan gå att justera till det så att det funkar hjälpligt med lite tålamod. Att styrlagret snurrar mjukt och fint är inte lika kritiskt som t.ex. vevlagret eller naven, så om du kan få det till att det fortfarande går att vrida styret hyfsat lätt utan att lagret glappar, så funkar det att cykla med även om det känns en aning knöligt liksom.
Får ta isär och se om jag kan få till det bättre.
Någon som vet om det kan finnas nya/begagnade lager att få tag på?
Re: Glapp i styrlager
Ingen koll på exakt hur Hattas lager för Crescent ser ut, men ett liknande Hatta-lager kan nog funka. De tillverkar fortfarande lager, bl.a. NJS-märkta, men kolla om du inte kan hitta ett utan NJS-stämpeln för då blir det nog billigare.
Det viktiga att ha koll på om du ska byta är hur mkt lagret bygger i höjdled, på engelska "stack height". Eftersom gaffelröret är kapat i en viss längd blir det knas om du försöker montera ett lager med högre stack height än det du har nu, eftersom gaffelns gänga kanske inte räcker för att få på låsringen. Lägre kan dock funka, men kräver då spacers. Gängan är naturligtvis också viktig att hålla reda på: äldre Crescent-hojar hade ofta franska gängor åtminstone på vevlagret. Har du en sån (t.ex. gammal orange 70-talare) kan det vara bra att kolla lite extra noga innan du köper nytt lager. En nyare hoj (typ mitten 80-talet eller senare) borde ha standardgänga, dock, och i så fall kan du köpa vilket gängat styrlager som helst som har rätt stack height.
Det viktiga att ha koll på om du ska byta är hur mkt lagret bygger i höjdled, på engelska "stack height". Eftersom gaffelröret är kapat i en viss längd blir det knas om du försöker montera ett lager med högre stack height än det du har nu, eftersom gaffelns gänga kanske inte räcker för att få på låsringen. Lägre kan dock funka, men kräver då spacers. Gängan är naturligtvis också viktig att hålla reda på: äldre Crescent-hojar hade ofta franska gängor åtminstone på vevlagret. Har du en sån (t.ex. gammal orange 70-talare) kan det vara bra att kolla lite extra noga innan du köper nytt lager. En nyare hoj (typ mitten 80-talet eller senare) borde ha standardgänga, dock, och i så fall kan du köpa vilket gängat styrlager som helst som har rätt stack height.
Re: Glapp i styrlager
Hade isär lagret idag, och bottenlagret saknas. Kan det gå att få tag på ett löst bottenlager eller är det lika bra att byta allt?
Re: Glapp i styrlager
ravelax wrote: ↑02 Jul 2020 15:34Ingen koll på exakt hur Hattas lager för Crescent ser ut, men ett liknande Hatta-lager kan nog funka. De tillverkar fortfarande lager, bl.a. NJS-märkta, men kolla om du inte kan hitta ett utan NJS-stämpeln för då blir det nog billigare.
Det viktiga att ha koll på om du ska byta är hur mkt lagret bygger i höjdled, på engelska "stack height". Eftersom gaffelröret är kapat i en viss längd blir det knas om du försöker montera ett lager med högre stack height än det du har nu, eftersom gaffelns gänga kanske inte räcker för att få på låsringen. Lägre kan dock funka, men kräver då spacers. Gängan är naturligtvis också viktig att hålla reda på: äldre Crescent-hojar hade ofta franska gängor åtminstone på vevlagret. Har du en sån (t.ex. gammal orange 70-talare) kan det vara bra att kolla lite extra noga innan du köper nytt lager. En nyare hoj (typ mitten 80-talet eller senare) borde ha standardgänga, dock, och i så fall kan du köpa vilket gängat styrlager som helst som har rätt stack height.
Okej. Då har jag lite koll. Tack. Ganska säker på att det är en tidig 80-talare. Tror den heter crescent 309
Re: Glapp i styrlager
Du menar själva kulorna gissar jag? Jo det kan gå, enklare är dock att helt enkelt bara köpa lösa kulor. Mät en kula från övre halvan av lagret med ett bra skjutmått, sen beställ ett gäng, borde inte bli särskilt dyrt. Passa på att kolla ifall det är små gropar i lagerbanorna både i övre och nedre delen när du har lagret isär. Är det många och tydliga gropar är det bättre att byta lagret, men om det bara är nån antydan till gropbildning kan det vara en idé att fylla på med nya kulor över och under och slippa byta hela lagret. Kör du lösa kulor istället för kulor i en sån ring som håller fast dem, får du plats med några fler, vilket kan bidra till att lindra effekten av begynnande gropighet i lagerbanorna.
Re: Glapp i styrlager
Jepp. Kulorna är borta! Då ska jag beställa lite kulor! Tack så mycket för hjälpen.ravelax wrote: ↑04 Jul 2020 11:00Du menar själva kulorna gissar jag? Jo det kan gå, enklare är dock att helt enkelt bara köpa lösa kulor. Mät en kula från övre halvan av lagret med ett bra skjutmått, sen beställ ett gäng, borde inte bli särskilt dyrt. Passa på att kolla ifall det är små gropar i lagerbanorna både i övre och nedre delen när du har lagret isär. Är det många och tydliga gropar är det bättre att byta lagret, men om det bara är nån antydan till gropbildning kan det vara en idé att fylla på med nya kulor över och under och slippa byta hela lagret. Kör du lösa kulor istället för kulor i en sån ring som håller fast dem, får du plats med några fler, vilket kan bidra till att lindra effekten av begynnande gropighet i lagerbanorna.