Väsktråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 18 Feb 2009 20:05

paj wrote:


Tackar! Det ser ej ut som om man kan köpa den(p.g.a de fraktar ej till Sverige). Men jag skulle nog vilja customize den(Chrome har väl inte customize??). Finns det några andra alternativ förutom Chrome? Googlade och hittade ett företag som heter PAC. Är de bra i så fall skulle jag kunna spara lite ock köpa en PAC om den är bra?
PAC är väl ansedd som en av de bästa.. lite väl dyra för min smak dock. bagaboo workhorse är till stora delar en kopia av dem..

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 19 Feb 2009 00:38

paj wrote:Funderar på att köpa en messengerväska en "axelväska"(har redan en rolltop).
Vill gärna ha en riktigt stor men ändå hålla det under 2500 kr.
Har kollat ut Bagaboo Workhorse XL och R.E.Load Deluxe, några åsikter?
Är öppen för andra förslag.
Jättefin community förresten. Längtar tills jag har råd med en fixie.
På jobbet har jag en RELoad Deluxe och den är riktigt bra för så länge man inte får en A4a kartong eller liknande. Då stoppas blodet till min arm. Kanske är annorlunda för andra. PACen är bättre för sånt men sämre för stora platta saker som stora kuvert och liknade. Men ska du frakta mycket och inte buda så skulle jag hellre lägga pengarna på en ryggsäck. Edit: Såg att du redan har en sån. Lägg pengarna på en cykel! =)

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 19 Feb 2009 01:21

calavera wrote:Men ska du frakta mycket och inte buda så skulle jag hellre lägga pengarna på en ryggsäck.
Ryggsäckar skulle jag vilja ha tips på!
Har avhandlats alldeles för mycket budväskor. Enkelspårigt tycker jag...
Härmed efterlyser jag en rolltop-rygga som sväljer cirkus 2 flak smuggelöl.
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 19 Feb 2009 01:34

jon wrote:
calavera wrote:Men ska du frakta mycket och inte buda så skulle jag hellre lägga pengarna på en ryggsäck.
Ryggsäckar skulle jag vilja ha tips på!
Har avhandlats alldeles för mycket budväskor. Enkelspårigt tycker jag...
Härmed efterlyser jag en rolltop-rygga som sväljer cirkus 2 flak smuggelöl.
Well, jag kör med vaudes rolltop-rygga, inte snygg, men sitter fan kanon och finns i olika strl, min är typ 25 l, räcker för mig, är inte så stor i ölen dock!! :D
Har även kollat på ortliebs, som verkar vara samma typ fast dyrare. Sen har väl alla fräcka märken sånna, re-load, chrome...osv osv...
Jag föredrar ryggsäck, tycker helt enkelt det är skönare. Och det mesta jag har lastat med den var en full ryggsäck med div.prylar och en komplett track-hoj fastspänd utanpå, så den e rätt så funkis!
Sen om man vill vara mer mulle, så finns väl klättermusens ryggor, dyra, men säkert bra...och om man vill vara punk, så kan man väl bara racka nåtslags lastbilskapell och sy själv! :lol:
Det var väl det jag hade i den här frågan...förmodligen har jag som vanligt fel i allt...

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 19 Feb 2009 03:33

johndoe wrote: Well, jag kör med vaudes rolltop-rygga, inte snygg, men sitter fan kanon och finns i olika strl, min är typ 25 l, räcker för mig, är inte så stor i ölen dock!! :D
Har även kollat på ortliebs, som verkar vara samma typ fast dyrare. Sen har väl alla fräcka märken sånna, re-load, chrome...osv osv...
Jag föredrar ryggsäck, tycker helt enkelt det är skönare. Och det mesta jag har lastat med den var en full ryggsäck med div.prylar och en komplett track-hoj fastspänd utanpå, så den e rätt så funkis!
Sen om man vill vara mer mulle, så finns väl klättermusens ryggor, dyra, men säkert bra...och om man vill vara punk, så kan man väl bara racka nåtslags lastbilskapell och sy själv! :lol:
Det var väl det jag hade i den här frågan...*censurerat dravel*
Tackar för den Jonas!
Har sneglat lite på Chrome's Ivan:
Image
Ganska snygg!

Har även kollat lite på Air-Force1 från Säg:
Image

Så nu vet ni ungefär vad jag är på jakt efter.
Lutar mig tillbaka och väntar på att tipsen börjar hagla...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 19 Feb 2009 03:50

dom har en del chrome här: http://super-market.se/

lite små dyrt, men, men... :lol:

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Post by scand » 19 Feb 2009 07:55

Jag kör med en Chrome Ivan sedan några veckor, är tokigt nöjd med den. Körde tidigare med en Metropolis och fick lite problem med snebelastning(men sen har jag en kropp som en 75 årig gubbe, är inte något atletiskt bud direkt) :roll:

Min fru har den vanlig Chrome ryggan och hojar runt med tonvis med skolböcker och papper och den har samma avlastningssystem.
Så tummen up för Ivan.
Finns från Chrome Europe nere i Tyskland har även hört att Cykelcity har börjat ta in Chrome.

/STEFAN

paj
Posts: 4
Joined: 18 Feb 2009 10:16

Post by paj » 19 Feb 2009 08:59

calavera wrote:
paj wrote:
På jobbet har jag en RELoad Deluxe och den är riktigt bra för så länge man inte får en A4a kartong eller liknande. Då stoppas blodet till min arm. Kanske är annorlunda för andra. PACen är bättre för sånt men sämre för stora platta saker som stora kuvert och liknade. Men ska du frakta mycket och inte buda så skulle jag hellre lägga pengarna på en ryggsäck. Edit: Såg att du redan har en sån. Lägg pengarna på en cykel! =)
OK. Jag är inte ett bud(men det är dock mitt drömjobb) dock brukar jag ha 5-7 st A4 mappar som vardera är 4 cm tjocka. Problemet med min nuvarande rolltop är att den har ingen form av padding och ej vattenavstötande(jag hittade inga Vaude så jag köpte en Quicksilver). Så jag behöver en ny väska. Jag noterade också några saker när jag jämförde Bagaboo och PAC. Bagaboo:n är i princip en kopia av PAC:n vad det gäller finesser. Det är kanske inte någon nyhet för er.
Jag hittade också denna länken på Messengers.org
http://www.messengers.org/resources/bags.html

PS. Angående cykel. Är trackbikeshop en bra affär?

hejdå

Post by hejdå » 19 Feb 2009 10:34

paj wrote:PS. Angående cykel. Är trackbikeshop en bra affär?
TBS är en helt okej affär, dom har ett ganska standard urval av fixie-prylar, en massa grejer från soma och en massa grejer som är bra att ha när du sliter på din fixie varje dag och sen har dom ganska mycket bling också (phil woods, campa vevarmar, japanska dubbelstraps osv). Ska du ha något att göra med dom så behöver du gå dit alternativt ringa ofta till dom. Dom är messengers ut i fingerspetsarna och gör nog en liten grej av det också, det inte varje gång man får tiptop bemötande eller service av dom, finns många här på forumet som har fått vänta länge på grejer, men det finns också många som inte har haft några problem...

paj
Posts: 4
Joined: 18 Feb 2009 10:16

Post by paj » 19 Feb 2009 12:51

SimonBusk wrote:
paj wrote:....
TBS är en helt okej affär, dom har ett ganska standard urval av fixie-prylar, en massa grejer från soma och en massa grejer som är bra att ha när du sliter på din fixie varje dag och sen har dom ganska mycket bling också (phil woods, campa vevarmar, japanska dubbelstraps osv). Ska du ha något att göra med dom så behöver du gå dit alternativt ringa ofta till dom. Dom är messengers ut i fingerspetsarna och gör nog en liten grej av det också, det inte varje gång man får tiptop bemötande eller service av dom, finns många här på forumet som har fått vänta länge på grejer, men det finns också många som inte har haft några problem...
OK, ska försöka få PRAO plats hos dem!
Tack så mycket! (ursäkta för trådkapandet)

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 19 Feb 2009 14:27

scand wrote:Jag kör med en Chrome Ivan sedan några veckor, är tokigt nöjd med den.
Gött.
Hur mycket sväljer den?
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 20 Feb 2009 14:33

Cykelcity (iaf i Stockholm) har börjat med Chrome, hängde nåra på väggen.

Anton83
Posts: 91
Joined: 27 Apr 2009 15:09

Post by Anton83 » 27 Apr 2009 16:09

Såg i tråden att vissa ogillar north face messengerbag? Varför?

PM:a gärna om någon har en till salu!

Hur är Brooks messengerbag föresten? Dyr och snygg är den iallafall :)

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 29 Apr 2009 19:22

Någon som kan tipsa om en bra transportväska för cykel? Gärna billig och bra, är inte så sugen på att betala 4k.. :)

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 29 Apr 2009 20:07

patrik wrote:Någon som kan tipsa om en bra transportväska för cykel? Gärna billig och bra, är inte så sugen på att betala 4k.. :)
hyra hardcase på cykelcity eller ngn annan seriös lirare. Cykelklubbsfolk brukar ha sånt därnt hemma och en del hyr/lånar ut. Alternativt köpa softcase för en tusing. Eller hitta begagnat. Kom ihåg att sätta på gaffellås ("låtsassnabblås" som gör att gafflarna inte mosas eller blir sneda...). Alternativt be att få en cykelkartong av ngn handlare, linda in ramen och hjulen i skumplast och stoppa ner...
The Blood I bleed is Black indeed!

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 29 Apr 2009 20:17

Vad det gäller hyra av hardcase så är det inte aktuellt, jag ska vara borta hela sommaren och vill få med mej hojen. Har tidigare använt kartong, men tycker det är lite krångligt. Har 12 timmars resväg med flera bussbyten och gångväg mellan byten.
Antar då att det är mjukväskevarianten som blir det jag väljer till slut. Har bara hittat cykelcitys variant, finns det fler cykelhandlare som säljer dessa? Gött att ha lite alternativ :)

Vet inte vad ett sånt snabblås är för någonting? Har du lust att länka till något sådant?

Tack för hjälpen!

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 29 Apr 2009 20:26

patrik wrote:...
Vet inte vad ett sånt snabblås är för någonting? Har du lust att länka till något sådant?
...
Ber om ursäkt för en dålig bild, men förhoppningsvis ser du hur det kan se ut:
Image
Cogs 'n Kegs

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 29 Apr 2009 20:29

Ok! Då fattar jag. Vart hittar man ett sånt? Ska man ha ett på framgaffeln också?

Anton83
Posts: 91
Joined: 27 Apr 2009 15:09

Post by Anton83 » 29 Apr 2009 21:30

Alla cykelaffärer som säljer nya cyklar kan ge dig några sådana gratis, de sitter på de nya cyklarna och slängs bara...

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 29 Apr 2009 21:32

Gött! Tack!

Post Reply