radialekring
radialekring
jag tänker att ekra min framhjul radialt: miche hf, mavic open pro 36h och dt comp ekrar med 12mm mässing nipplar. det är min första solbygge så jag undrar om loctite behövs? vilken nummer? och hur man använder den? ..andra synpunkter att tänka på? (tack!)
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Skippa loctite. Behövs verkligen inte.
Några grejjer jag brukar tänka på är;
- En pyttedroppe symaskinsojla el. dyl. där nippeln kommer ut ut fälgen gör att det är lätt att bygga upp bra spänning utan det kärvar och knäpper.
- Skruva nippeln sakta åt fel håll så att du känner precis när gängan tar skruva sedan fast den typ 8 varv. Gör lika dant med alla nipplar (åtta varv på alla altså). Dra systematiskt åt varje nippel två varv till. Kör igenom alla nipplar igen och igen två varv tills du fått upp lite spänning i hjulet. Om du gör detta noggrant kommer hjulet att vara väldigt lätt att rikta och bygga upp slutgiltig spänning i. Det brukar bli väldigt rakt från början så att säga.
- När du dragit åt de första 8-10 varvet kan du sätta ett litet sträck men en spritpenna på sidan av varje eker någon centimeter från nippeln. Denna idé har jag kommit på själv och är väldigt stolt över. Många tipsar om att man ska skjuta över ett kvarts varv när man drar åt/släpper efter på en nippel för att inte bygga upp vridspänning i ekern men men ett litet streck på sidan av ekern ser man precis när ekern är rak och fri från vridspänningar. Strecket går lätt att polera bort med en fuktad scotch brite.
- När du fått upp lite spänning och börjat rikta hjulet är det viktigt att massera hjulet när man tycker att det börjar bli rakt. Ta tag i 3-4 ekrar i taget och krama åt ordentligt. Inga meshälsningar utan ta i så det gör ont. Lägg en skärbräda på golvet och ta tag i hjulet som en ratt och tryck hårt mot skärbrädan. Det kommer kanske att plinga och knäppa lite men det är precis vad det ska göra. Ta i, det kommer inte att gå sönder. Ta ett nytt grepp och tryck igen. Upprepa på andra sidan.
- Ta hand om det största felet först. Om hjulet vobblar lite i sidled men desto mera i höjdled tar du hand om höjdledsfelet först. Om hjulet är ok i alla ledder men ekrarna är ojämnt spännda fixar du till spänningen och vips finns det ett annat fel som blev större. Massera hjulet varje gång du byter fokus. Håll reda på sidled, höjdled, "dish" och ekerspänning. Efter varje åtgård kommer nästa fel att bli mindre och mindre och till sist har du ett tokbra hjul och en självkänsla som slår det mesta. Egenbyggda hjul ger t.o.m. mer street cred än tubdäck!
- Ha inte bråttom. Lägg bygget åt sidan om du blir frustrerad.
- Börja varje varv vid ventilhålet så blir det lättare att hålla reda på vart man ska sluta. Var beredd med en klädnypa att sätta på senaste ekern om telefonen ringer el.dyl.
- Om du har en logga på navkroppen ska den synas rakt ner genom ventilhålet om man står bakom cykeln och tittar ner (alternativt från drivsidan om loggan sitter på andra ledden). Iofs FULLKOMMLIGT oviktigt men det är kul när ALLT är rätt.
Några grejjer jag brukar tänka på är;
- En pyttedroppe symaskinsojla el. dyl. där nippeln kommer ut ut fälgen gör att det är lätt att bygga upp bra spänning utan det kärvar och knäpper.
- Skruva nippeln sakta åt fel håll så att du känner precis när gängan tar skruva sedan fast den typ 8 varv. Gör lika dant med alla nipplar (åtta varv på alla altså). Dra systematiskt åt varje nippel två varv till. Kör igenom alla nipplar igen och igen två varv tills du fått upp lite spänning i hjulet. Om du gör detta noggrant kommer hjulet att vara väldigt lätt att rikta och bygga upp slutgiltig spänning i. Det brukar bli väldigt rakt från början så att säga.
- När du dragit åt de första 8-10 varvet kan du sätta ett litet sträck men en spritpenna på sidan av varje eker någon centimeter från nippeln. Denna idé har jag kommit på själv och är väldigt stolt över. Många tipsar om att man ska skjuta över ett kvarts varv när man drar åt/släpper efter på en nippel för att inte bygga upp vridspänning i ekern men men ett litet streck på sidan av ekern ser man precis när ekern är rak och fri från vridspänningar. Strecket går lätt att polera bort med en fuktad scotch brite.
- När du fått upp lite spänning och börjat rikta hjulet är det viktigt att massera hjulet när man tycker att det börjar bli rakt. Ta tag i 3-4 ekrar i taget och krama åt ordentligt. Inga meshälsningar utan ta i så det gör ont. Lägg en skärbräda på golvet och ta tag i hjulet som en ratt och tryck hårt mot skärbrädan. Det kommer kanske att plinga och knäppa lite men det är precis vad det ska göra. Ta i, det kommer inte att gå sönder. Ta ett nytt grepp och tryck igen. Upprepa på andra sidan.
- Ta hand om det största felet först. Om hjulet vobblar lite i sidled men desto mera i höjdled tar du hand om höjdledsfelet först. Om hjulet är ok i alla ledder men ekrarna är ojämnt spännda fixar du till spänningen och vips finns det ett annat fel som blev större. Massera hjulet varje gång du byter fokus. Håll reda på sidled, höjdled, "dish" och ekerspänning. Efter varje åtgård kommer nästa fel att bli mindre och mindre och till sist har du ett tokbra hjul och en självkänsla som slår det mesta. Egenbyggda hjul ger t.o.m. mer street cred än tubdäck!
- Ha inte bråttom. Lägg bygget åt sidan om du blir frustrerad.
- Börja varje varv vid ventilhålet så blir det lättare att hålla reda på vart man ska sluta. Var beredd med en klädnypa att sätta på senaste ekern om telefonen ringer el.dyl.
- Om du har en logga på navkroppen ska den synas rakt ner genom ventilhålet om man står bakom cykeln och tittar ner (alternativt från drivsidan om loggan sitter på andra ledden). Iofs FULLKOMMLIGT oviktigt men det är kul när ALLT är rätt.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Posts: 218
- Joined: 30 Apr 2009 09:11
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
http://www.google.com/search?q=spoke+calculatorjohansjogren wrote:Lånar tråden lite.
Finns det någon magisk formel för att räkna ut längden på ekrar? Har slaktat ett 27" hjul med tubfälg och ska för skojs skull testa att bygga upp ett 28" med kanttråd. På vinst och förlust för att lära mig lite. Hur räknar man? Det är 36 hål i navet. Tacksam för tips
-
- Posts: 218
- Joined: 30 Apr 2009 09:11
Ok jag kan kanske formulera min fråga bättre
Jag menar att man kommer ju behöva olika längd på ekrar beroende på vilket mönster man bygger hjulet med. Jag har väl funderingar på enklaste möjliga. Spikrakt ut från navet ut till fälgen. Utan att korsa på något sätt. Är det offset som det menas då eller? Räknar man på offset 0?
Jag menar att man kommer ju behöva olika längd på ekrar beroende på vilket mönster man bygger hjulet med. Jag har väl funderingar på enklaste möjliga. Spikrakt ut från navet ut till fälgen. Utan att korsa på något sätt. Är det offset som det menas då eller? Räknar man på offset 0?
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
0X, 1X...4X avser hur många ekrar en eker korsar räknat från hålet i navet till hålet i fälgen. "Spikrakt ut från navet" = 0X (aka. radial eller solekrat)johansjogren wrote:Ok jag kan kanske formulera min fråga bättre
Jag menar att man kommer ju behöva olika längd på ekrar beroende på vilket mönster man bygger hjulet med. Jag har väl funderingar på enklaste möjliga. Spikrakt ut från navet ut till fälgen. Utan att korsa på något sätt. Är det offset som det menas då eller? Räknar man på offset 0?
Det finns flera "offset" att väja mellan; Avstånd mellan navcentrum och fläns, alt. avstånd från fälgens centrumlinje och borrhålen i fälgen (hålen är oftast borrade växelvis på varsin sida om centrumlinjen). Surfa fram några hjulbyggarsidor så kommer du hitta tjusiga bilder som förklarar begreppen som ekerkalkylatorerna abvänder sig av.