radialekring

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

radialekring

Post by mojhoj » 22 May 2009 20:09

jag tänker att ekra min framhjul radialt: miche hf, mavic open pro 36h och dt comp ekrar med 12mm mässing nipplar. det är min första solbygge så jag undrar om loctite behövs? vilken nummer? och hur man använder den? ..andra synpunkter att tänka på? (tack!)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 22 May 2009 21:21

Skippa loctite. Behövs verkligen inte.
Några grejjer jag brukar tänka på är;
- En pyttedroppe symaskinsojla el. dyl. där nippeln kommer ut ut fälgen gör att det är lätt att bygga upp bra spänning utan det kärvar och knäpper.

- Skruva nippeln sakta åt fel håll så att du känner precis när gängan tar skruva sedan fast den typ 8 varv. Gör lika dant med alla nipplar (åtta varv på alla altså). Dra systematiskt åt varje nippel två varv till. Kör igenom alla nipplar igen och igen två varv tills du fått upp lite spänning i hjulet. Om du gör detta noggrant kommer hjulet att vara väldigt lätt att rikta och bygga upp slutgiltig spänning i. Det brukar bli väldigt rakt från början så att säga.

- När du dragit åt de första 8-10 varvet kan du sätta ett litet sträck men en spritpenna på sidan av varje eker någon centimeter från nippeln. Denna idé har jag kommit på själv och är väldigt stolt över. Många tipsar om att man ska skjuta över ett kvarts varv när man drar åt/släpper efter på en nippel för att inte bygga upp vridspänning i ekern men men ett litet streck på sidan av ekern ser man precis när ekern är rak och fri från vridspänningar. Strecket går lätt att polera bort med en fuktad scotch brite.

- När du fått upp lite spänning och börjat rikta hjulet är det viktigt att massera hjulet när man tycker att det börjar bli rakt. Ta tag i 3-4 ekrar i taget och krama åt ordentligt. Inga meshälsningar utan ta i så det gör ont. Lägg en skärbräda på golvet och ta tag i hjulet som en ratt och tryck hårt mot skärbrädan. Det kommer kanske att plinga och knäppa lite men det är precis vad det ska göra. Ta i, det kommer inte att gå sönder. Ta ett nytt grepp och tryck igen. Upprepa på andra sidan.

- Ta hand om det största felet först. Om hjulet vobblar lite i sidled men desto mera i höjdled tar du hand om höjdledsfelet först. Om hjulet är ok i alla ledder men ekrarna är ojämnt spännda fixar du till spänningen och vips finns det ett annat fel som blev större. Massera hjulet varje gång du byter fokus. Håll reda på sidled, höjdled, "dish" och ekerspänning. Efter varje åtgård kommer nästa fel att bli mindre och mindre och till sist har du ett tokbra hjul och en självkänsla som slår det mesta. Egenbyggda hjul ger t.o.m. mer street cred än tubdäck!

- Ha inte bråttom. Lägg bygget åt sidan om du blir frustrerad.

- Börja varje varv vid ventilhålet så blir det lättare att hålla reda på vart man ska sluta. Var beredd med en klädnypa att sätta på senaste ekern om telefonen ringer el.dyl.

- Om du har en logga på navkroppen ska den synas rakt ner genom ventilhålet om man står bakom cykeln och tittar ner (alternativt från drivsidan om loggan sitter på andra ledden). Iofs FULLKOMMLIGT oviktigt men det är kul när ALLT är rätt.

User avatar
Dante
Posts: 89
Joined: 19 Mar 2009 19:47
Location: Stockholm
Contact:

Post by Dante » 22 May 2009 21:51

Det var de bästa tips jag läst. Grymt med skills. Blir sugen på att bygga en sol själv.
____________________________

cycle.highvalleyhills.com

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Post by Gustav » 22 May 2009 21:52

Där satt den! Tack.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 22 May 2009 22:46

Även fast jag byggt en hel del själv var det attans inspirerande att läsa. Bra tips med klädnypan! Mera hjulbyggen!

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Post by mojhoj » 22 May 2009 23:04

tusen tack! spännande handledning (varför inte "sticky"?).
ok, ingen loctite till radialekrat bygge, ingen olja på gängor heller.
väntar otåligt på söndag..

Viktoor
Posts: 76
Joined: 06 Jul 2008 11:00

Post by Viktoor » 26 May 2009 11:38

Lånar tråden lite.
Är det dumt att radialekra ett 36h lågfläns nav?
Om det värsta man utsätter hjulet för är trotoarkanter så borde det hålla?
Eller ska man sikta på 32h till radial?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 26 May 2009 11:49

Viktoor wrote:Lånar tråden lite.
Är det dumt att radialekra ett 36h lågfläns nav?
Om det värsta man utsätter hjulet för är trotoarkanter så borde det hålla?
Eller ska man sikta på 32h till radial?
Inga problem.

Viktoor
Posts: 76
Joined: 06 Jul 2008 11:00

Post by Viktoor » 26 May 2009 12:00

Härligt

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 26 May 2009 12:39

Viktoor wrote:Härligt
144 ekrar sol fram ock bak :shock:
Image

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Post by Teodor » 26 May 2009 12:57

ArvidSvensson wrote:
Viktoor wrote:Härligt
144 ekrar sol fram ock bak :shock:
:shock:

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 26 May 2009 13:04

Äsch , det där är ju vanliga 26" till sådana däringa lowriders som säljs på lowlife ex.

Obs! 20 eller 24" hjul på bilden!

Image
--------->>><<<<--------------

Viktoor
Posts: 76
Joined: 06 Jul 2008 11:00

Post by Viktoor » 26 May 2009 14:56

ArvidSvensson wrote:
Viktoor wrote:Härligt
144 ekrar sol fram ock bak :shock:
Image
:) Hah! Kanske lite i överkant men det glimmar fint!

johansjogren
Posts: 218
Joined: 30 Apr 2009 09:11

Post by johansjogren » 27 May 2009 20:14

Lånar tråden lite.
Finns det någon magisk formel för att räkna ut längden på ekrar? Har slaktat ett 27" hjul med tubfälg och ska för skojs skull testa att bygga upp ett 28" med kanttråd. På vinst och förlust för att lära mig lite. Hur räknar man? Det är 36 hål i navet. Tacksam för tips ;)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 27 May 2009 21:51

johansjogren wrote:Lånar tråden lite.
Finns det någon magisk formel för att räkna ut längden på ekrar? Har slaktat ett 27" hjul med tubfälg och ska för skojs skull testa att bygga upp ett 28" med kanttråd. På vinst och förlust för att lära mig lite. Hur räknar man? Det är 36 hål i navet. Tacksam för tips ;)
http://www.google.com/search?q=spoke+calculator

johansjogren
Posts: 218
Joined: 30 Apr 2009 09:11

Post by johansjogren » 27 May 2009 21:58

Ok jag kan kanske formulera min fråga bättre ;)

Jag menar att man kommer ju behöva olika längd på ekrar beroende på vilket mönster man bygger hjulet med. Jag har väl funderingar på enklaste möjliga. Spikrakt ut från navet ut till fälgen. Utan att korsa på något sätt. Är det offset som det menas då eller? Räknar man på offset 0?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 27 May 2009 22:10

johansjogren wrote:Ok jag kan kanske formulera min fråga bättre ;)

Jag menar att man kommer ju behöva olika längd på ekrar beroende på vilket mönster man bygger hjulet med. Jag har väl funderingar på enklaste möjliga. Spikrakt ut från navet ut till fälgen. Utan att korsa på något sätt. Är det offset som det menas då eller? Räknar man på offset 0?
0X, 1X...4X avser hur många ekrar en eker korsar räknat från hålet i navet till hålet i fälgen. "Spikrakt ut från navet" = 0X (aka. radial eller solekrat)
Det finns flera "offset" att väja mellan; Avstånd mellan navcentrum och fläns, alt. avstånd från fälgens centrumlinje och borrhålen i fälgen (hålen är oftast borrade växelvis på varsin sida om centrumlinjen). Surfa fram några hjulbyggarsidor så kommer du hitta tjusiga bilder som förklarar begreppen som ekerkalkylatorerna abvänder sig av.

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Post by mojhoj » 02 Jun 2009 20:40

solklart !!!
hej då, rigida..
Image
Image
Image

Post Reply