Page 1 of 1

Däckbyte! (?)

Posted: 18 Nov 2009 22:44
by SupahFlyRetard
Alright!

Jag funder på att byta däck på min älskling. Just nu har jag tjocka 28C på lite blandade fälgar, däribland en aerorage som enligt specifikation ska vara 19/25 mm bred om det kan stämma.

Jag undrar då följande:

1. Vad vinner jag på smalare hjul?
2. Vad förlorar jag?
3. Hur smalt kan jag gå?

Dumma frågor kan tyckas men just nu är huvudargumentet för smalare däck att de ser coolare ut - speciellt de som vad bäst kan beskrivas som "slicks".

Tack!

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 18 Nov 2009 23:19
by Bratt
1. Smalare däck ger en mindre kontaktyta med marken och då även mindre friktion vilket i sin tur tillåter dig att susa fram fortare genom stan.

2. Större däck absorberar vibrationer bättre. Dom där kullerstensgatorna och trottoarkanterna kommer ju inte att kännas riktigt lika farliga.

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 18 Nov 2009 23:32
by Gustav
Bredden på din aerorange-fälg lär vara 19 mm och höjden 25 mm. Alltså kan du lätt gå ner i bredd på däcket så mycket du vill. 23 mm är kanske en bra kompromiss.

1. Pass*
2. Komfort. Men å andra sidan känns det snabbt att känna varenda gruskorn!
3. Se ovan.

*Jag tror blint på att ett smalt däck med rätt lufttryck** är mer lättrullat är ett tjockt däck. Vad jag förstår finns det mothåll angående detta (på vetenskaplig grund dessutom?). Någon annan får gärna flika in.

**Hur du än gör så se till att ha rätt lufttryck. Se http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Till sist: det är inget fel i att vilja se kool ut.

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 18 Nov 2009 23:41
by Bratt
ej att glömma när man börjar räkna gramen, bredare däck väger mer.

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 19 Nov 2009 09:40
by SupahFlyRetard
Tack för svar!
Jag antar att det är nya slangar som gäller då också?

Har ni några entry-level smaldäck att rekommendera? ;)

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 19 Nov 2009 10:02
by måns
Många slangar passar ett antal bredder, ofta funkar t.ex. racerslangar på 19-23mm. Så du kan ju alltid kolla om dina är exempelvis 25-28 eller liknande, så kan det gå att köra vidare på. Annars är ju nya slangar inte särskilt dyrt.

http://cyclecomponents.com/2/sv/artikla ... svart.html" onclick="window.open(this.href);return false; är vad jag har läst ett bra däck. Inte provat själv dock, men det vet jag att Gustav har eftersom det sitter på Bottecchian. Men instegsmodell -njae, förmodligen finns det billigare alternativ om du kollar på Vittoria/Schwalbe/Michelin t.ex. . Jag fick precis hem ett däck/slangset från bikebuster, snål som jag är körde jag på Vittoria rubino däck/slangpaketet, som tyvärr bara finns i 23mm. Frakten gick på 120 spänn.

//Måns

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 19 Nov 2009 10:15
by Gustav
Jag tror det finns ett antal däcktrådar här på forumet, prova en sökning.

Och för att vara petnoga så sitter det GP 4000S, som är ännu svartare än de svarta GP 4000, på Bottecchian. Utmärkta däck för landsväg, men om de är något att ha på en fixerad maskin får någon annan svara på.

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 19 Nov 2009 10:24
by SupahFlyRetard
muchos gracias amigos!

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 19 Nov 2009 10:36
by måns
Petnoga får man gärna vara. Hur kunde jag missat det? :) Och petighet på tal tänkte jag gå till botten med däckbredd vs. rullmotstånd:

Why do wide tires roll better than narrow ones?

The answer to this question lies in tire deflection. Each tire is flattened a little under load. This creates a flat contact area. At the same tire pressure, a wide and a narrow tire have the same contact area. A wide tire is flattened over its width whereas a narrow tire has a slimmer but longer contact area. The flattened area can be considered as a counterweight to tire rotation. Because of the longer flattened area of the narrow tire, the wheel loses more of its “roundness” and produces more deformation during rotation. However, in the wide tire, the radial length of the flattened area is shorter, making the tire “rounder” and so it rolls better.


Image

Observera att detta gäller vid samma däcktryck. Smala däck kan pumpas hårdare, och ger då följaktligen ett lägre rullmotstånd med lägre komfort som följd. Även vikten/massan spelar in vilket ger smalare däck snabbare acceleration.

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 20 Nov 2009 10:01
by ArvidSvensson
Nu kanske jag är ute och cyklar men är det inte då att "man har kommit fram till" att 22-23mm är optimalt (linje & tempo). Visst, friktionen kanske är lägre med hårdare pumpade 19mm 80-talsdäck men friktionens inverkan på blir obetydlig när luftmotståndet bygger på över typ 25 knyck. Ett 23mm däck på en smal fälg bildar en bättre vingprofil i på hjulets framkant och ovansida än ett 19mm däck. Hade 19 varit bättre än 23 hade väl 4 varit bättre än 19 ;)

Men vad vet jag...

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 20 Nov 2009 23:16
by Bratt
ett däck tips: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=18802

Jag är extremt nöjd med dom här. Det extra lagret utanpå däcket är ju bra att ha om man gillar att skidda. Jag har även hört att desto mer färg de måste blanda i gummit desto sämre kvalitet får du på däcken. Så undvik ljusa färger då man måste ha extra mycket färg i dom för att få dom gula, rosa, vita, ljusblå osv.

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 20 Nov 2009 23:35
by Andye
Bratt wrote:ett däck tips: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=18802

Jag är extremt nöjd med dom här. Det extra lagret utanpå däcket är ju bra att ha om man gillar att skidda. Jag har även hört att desto mer färg de måste blanda i gummit desto sämre kvalitet får du på däcken. Så undvik ljusa färger då man måste ha extra mycket färg i dom för att få dom gula, rosa, vita, ljusblå osv.

Extra lager utanpå däcket ?? Gillar att skidda ??

Nejnejnejnej , på båda två... Mjuka däck för att köra "snabbt" med som du kommer nöta
ut på ett par veckor utan problem om du gillar att skidda.
Dvs inga däck för stan , vill du ha skiddvänliga däck så sattsa på ex Vittoria Randonneur
eller Panaracer Ribmo !

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 21 Nov 2009 00:25
by Bubblan
Andye wrote: Extra lager utanpå däcket ?? Gillar att skidda ??

Nejnejnejnej , på båda två... Mjuka däck för att köra "snabbt" med som du kommer nöta
ut på ett par veckor utan problem om du gillar att skidda.
Dvs inga däck för stan , vill du ha skiddvänliga däck så sattsa på ex Vittoria Randonneur
eller Panaracer Ribmo !
Sluta nu, Andreas, man kan ju alltid montera en skid patch på däcket, hehe.

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 21 Nov 2009 09:21
by eodd
Bubblan wrote:
Andye wrote: Extra lager utanpå däcket ?? Gillar att skidda ??

Nejnejnejnej , på båda två... Mjuka däck för att köra "snabbt" med som du kommer nöta
ut på ett par veckor utan problem om du gillar att skidda.
Dvs inga däck för stan , vill du ha skiddvänliga däck så sattsa på ex Vittoria Randonneur
eller Panaracer Ribmo !
Sluta nu, Andreas, man kan ju alltid montera en skid patch på däcket, hehe.
Skidpatch mannen var fan episk! Tack för att du förgyllde min morgon med att lyfta fram den tråden igen. :D :D

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 21 Nov 2009 10:55
by Tommypistolen
ok, det här äe bara lite teorier, jag är inte fysiker eller så men min instinkt säger att om man har ett 23 mm i 8,5 bar och ett 26mm i 8,5 bar så borde det ju vara mer luft i 26mmdäcket, större luftkammare, och det borde väll "bära upp" cyklistens vikt mer = minska rullmotståndet...? eller. sen läste jag för ett par år sen i cycling plus ett litet repotage om en temposnubbe som tipsade om hur man skulle göra sin cykling aerodynamisk. han sade att man förstör aeroeffekten om man har däck som är bredare än fälgen. mao 19mm däck på 19mm fälg... men som sagt. jag har inga riktiga belägg för ovanstående.

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 21 Nov 2009 16:17
by Bratt
Andye wrote:
Bratt wrote:ett däck tips: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=18802

Jag är extremt nöjd med dom här. Det extra lagret utanpå däcket är ju bra att ha om man gillar att skidda. Jag har även hört att desto mer färg de måste blanda i gummit desto sämre kvalitet får du på däcken. Så undvik ljusa färger då man måste ha extra mycket färg i dom för att få dom gula, rosa, vita, ljusblå osv.

Extra lager utanpå däcket ?? Gillar att skidda ??

Nejnejnejnej , på båda två... Mjuka däck för att köra "snabbt" med som du kommer nöta
ut på ett par veckor utan problem om du gillar att skidda.
Dvs inga däck för stan , vill du ha skiddvänliga däck så sattsa på ex Vittoria Randonneur
eller Panaracer Ribmo !
ja ett extra lager i jämförelse med mina förra däck. Och vem har sagt att man ska ha mjuka däck? Och gillar att skidda som i inte använda handbromsarna.

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 21 Nov 2009 18:55
by Andye
Bratt wrote:
Andye wrote:
Bratt wrote:ett däck tips: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=18802

Jag är extremt nöjd med dom här. Det extra lagret utanpå däcket är ju bra att ha om man gillar att skidda. Jag har även hört att desto mer färg de måste blanda i gummit desto sämre kvalitet får du på däcken. Så undvik ljusa färger då man måste ha extra mycket färg i dom för att få dom gula, rosa, vita, ljusblå osv.

Extra lager utanpå däcket ?? Gillar att skidda ??

Nejnejnejnej , på båda två... Mjuka däck för att köra "snabbt" med som du kommer nöta
ut på ett par veckor utan problem om du gillar att skidda.
Dvs inga däck för stan , vill du ha skiddvänliga däck så sattsa på ex Vittoria Randonneur
eller Panaracer Ribmo !
ja ett extra lager i jämförelse med mina förra däck. Och vem har sagt att man ska ha mjuka däck? Och gillar att skidda som i inte använda handbromsarna.
Vad är det som du inte förstår??

Re: Däckbyte! (?)

Posted: 22 Nov 2009 12:27
by Jonas.F
Kör du med skidpatchar kan du alltid köra med 19mm no problemo