Funderingar kring hur ball man får vara

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
SupahFlyRetard
Posts: 135
Joined: 14 Sep 2009 13:12
Location: Stockholm

Funderingar kring hur ball man får vara

Post by SupahFlyRetard » 20 Dec 2009 03:10

tjena ;)

sitter och funderar lite på det här med trackramar. Att cykla med en trackram om man aldrig cyklat/har ambitioner att cykla i velodrom - är inte det konstigt eller skiter folk i vilket?

Hur stor skillnad är det att cykla track vs "racer" på gatan? Vad är för/nackdelarna?

Aerospokes ser grymt coolt ut - jag antar att vikten plus aerodynamiken gör att man kan nå högre hastigheter? Hur stor skillnad är det att cykla med aerospokes? hur känns det?

och slutligen - kan en riktig amatör som jag själv märka skillnaden om jag cyklar track/racer och aerospokes/nåt annat när det gäller vardagscykling.

god jul!

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Funderingar kring hur ball man får vara

Post by Batman » 20 Dec 2009 03:31

jag vet inte men aerospoken är inte det lättaste hjulet jag hållt i... det är väl för att det ser coolt ut antar jag. det tar vind lite konstigare än "vanliga" hjul...
WarHeadCouriers

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Funderingar kring hur ball man får vara

Post by Indurain » 20 Dec 2009 10:36

http://www.analyticcycling.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Funderingar kring hur ball man får vara

Post by jon » 20 Dec 2009 13:10

Aerospoke är tillverkade av någon slags plast och är faktiskt ganska tunga.
Tror nästan att mitt Aerospoke fram väger mest utav alla hjul jag ägt...
Och som Batman säger så är det ganska känsligt för kantvind.
Hjulets aerodynamiska egenskaper kommer inte fram förens du kommer upp någon stans runt 35km/h(vad jag har kommit fram till i mina totalt ovetenskapliga tester utan hastighetsmätare) och kör man mest inne i stan med stopp vid rödljus mm så är det inte så ofta man kan utnyttja den aerodynamiken och drar istället runt med ett vindkänsligt bojsänke.
Behöver jag ens säga att jag aldrig använder mitt längre...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Funderingar kring hur ball man får vara

Post by Nils » 20 Dec 2009 13:21

SupahFlyRetard wrote:tjena ;)

och slutligen - kan en riktig amatör som jag själv märka skillnaden om jag cyklar track/racer och aerospokes/nåt annat när det gäller vardagscykling.

god jul!
En velodromcykel har mycket snävare geometri än en vanlig/landsvägscykel och kan nog upplevas som en aning mindre bekväm att cykla längre sträckor. Den är ju inte heller gjord för att svänga i så hög grad, så där kan man få problem med vad som kallas toe overlap, dvs att foten slår i framhjulet när pedalen befinner sig så långt fram som möjligt. Så jag tror att en "amatör" har större problem med detta än en som är van vid cykeln..inte för att dom flesta här på forumet är proffs iofs..

User avatar
Lynndån
Posts: 161
Joined: 12 Sep 2008 09:50
Location: Stockholm

Re: Funderingar kring hur ball man får vara

Post by Lynndån » 21 Dec 2009 17:49

Jag gissar lite:

- Tror, som du själv är inne på, att folk skiter i vilket.

- Det är skillnad. men vilken som är bäst är en smaksak. enligt mig är trackramen ofta rolig och racern bekvämare.

- Vet ej.

- Ja, du kommer märka skillnad ganska snart i alla fall. men vad du kommer tycka bäst om är upp till dig.

Tänk på att stora skillnaden mellan track och racer inte sitter i gaffelendarna. utan i geometrin.

Om jag sammanfattar mina svar verkar det som man får och kan göra precis som man vill.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Funderingar kring hur ball man får vara

Post by ArvidSvensson » 22 Dec 2009 01:48

Nils wrote:... Den är ju inte heller gjord för att svänga i så hög grad, så där kan man få problem med vad som kallas toe overlap, ...
Det svängs väldigt mycket i en velodrom. Snabba och överraskande byten av spår är själva grejjen i några av disciplinerna. Nervöst och snabbstyrt sammanfattar en banram.

User avatar
Maurizio
Posts: 47
Joined: 15 Apr 2009 22:22
Location: Jönköping
Contact:

Re: Funderingar kring hur ball man får vara

Post by Maurizio » 22 Dec 2009 03:55

ArvidSvensson wrote:Det svängs väldigt mycket i en velodrom. Snabba och överraskande byten av spår är själva grejjen i några av disciplinerna. Nervöst och snabbstyrt sammanfattar en banram.
Borde tillägga att det finns olika typer av design på velodromcyklarna beroende på vilken disciplin man kör...

Skippa Aerospokes, vill du köra med kolfiber på hjulen så finns det kolfiberekrar :D

SupahFlyRetard
Posts: 135
Joined: 14 Sep 2009 13:12
Location: Stockholm

Re: Funderingar kring hur ball man får vara

Post by SupahFlyRetard » 22 Dec 2009 21:19

Tack för alla svar!

Ja det är inte lätt de här med cyklar ;) Kanske skaffar mig en trackram någon dag när jag anser mig färdig med racern. Kan inte snön smälta bort nu!

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Funderingar kring hur ball man får vara

Post by Speedman » 24 Dec 2009 23:48

Jag tycker det passar med ett Aerospoke på en trackram av den anledningen att det ger lite mer känsla av pansarvagn. Tungt och styvt. Det gör att cykeln inte flexar lika mycket när man tar i. Går liksom mer rakt fram och minskar det nervösa trackramen ger litegrann.
Ger som sagt ingen hjälp med aerodynamiken inne i stan. Men det blir skön cykling.

Ett snabbare och lättare hjul ger en annan åkkänsla och kan så klart också vara skönt på ett annat sätt att köra med.

Post Reply