Page 2 of 62

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 02 Mar 2010 15:28
by pean
Jag tänker mig att Surly-naven är lite biffigare än andra ss/fixed nav, eller åtmnistone att de är byggda för mer än att gå inomhus på bana där det är varmt och torrt.

Jag har övervägt att köra 135mm spacing bak bara för att få köra ett Chris King ss-nav för att det kändes redigare än ett pågängat litet pyttedrev, men jag är nog ändå inne på att köra vanliga 120mm trots allt. Jag kommer nog aldrig köra annat än ss/fixed ändå. Om jag ångrar mig så är är ju ramen ändå av stål så..

Vad gäller fälg så känns Open Pro som ett bra alternativ, 390g mot Delgadons 515 är avgörande. Jag är ingen tungviktare.

Jag har ingen erfarenhet av tub.. det känns bara bökigt. Det blir kanttråd.

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 02 Mar 2010 16:00
by Fredde
Tror det blir helrätt. Surly finns även som 135mm. Ska du köra 120mm är ett alternativ bultat och xt-nav (finns för 200 spänn på crc)

Gängan, ja jag tycker bultat är bättre på alla sätt och vis utom att det är svårt att få tag på ett drev "på dagen" men har inte sjläv haft några gängproblem.

Vad kör du för ekrar? Competition?

/Fredde

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 02 Mar 2010 16:06
by pean
Det är sant, med 135 mm spacing så har jag allt att välja på framtiden eftersom Surlynaven i 135, 130 och 120. Tål att tänkas på.

Jag tänker faktiskt köra frihjul, jag vill kunna rulla snabbare än jag kan trampa, men ändå mosa uppförsbackar. Jag märkte på retarden att jag körde om i uppför, men blev omkörd nedför. Det första vill jag inte vara med om. Därför blir det fixed/free.

Ett frihjulsnav för skivbroms är ju också flipflop iofs.

Ekrar? Ingen aning. Det är fortfarande outforskat område för mig. För att inte tala om ekerlängd.. puh.. hur fan vet man? Inte ens DT-kalkylatorn hjälper mig nämnvärt..

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 02 Mar 2010 20:39
by Yxan
Nu när jag skulle bygga mitt första hjulpar körde jag på latvarianten när det kom till ekerlängder, hittade någon som verkar kunna som skrivit om det på nätet.
Kanske finns något här: http://arupdesigns.co.uk/blog/archives/ ... /wheel-log

Nu är ju inte mina hjul helt riktade och klara men det verkar funka.

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 02 Mar 2010 21:16
by euskadi
pean wrote:Eftesom jag är lite fåfäng också så skulle det vara grymt att hitta en svart fälg med svart bromsyta.. har inte bestämt hur låg eller hög profil jag vill ha. Låg tror jag.
svart fälg med svart bromsyta? fåfängd dessutom?

låter som du ska köra carbonhjul och TUB!!! valet är enkelt. varför köpa prylar som är sämre?
jag skulle även köra phil wood låga nav. Det skulle bli jävligt grymt

här ser du en cool bild på en jävligt brutal hoj!! gissar att den snubben är helnöjd med tub och carbon.
Image

skickar upp bilder på min hoj. heheheh jag gillar ju att visa mina grejer hela tiden = mycket fåfängd. högprofil och tub.
Image
Image

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 02 Mar 2010 21:22
by pean
Surly + Open pro borde ju verkligen gå att googla upp.

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 02 Mar 2010 21:26
by pean
euskadi wrote:låter som du ska köra carbonhjul och TUB!!! valet är enkelt. varför köpa prylar som är sämre?
jag skulle även köra phil wood låga nav. Det skulle bli jävligt grymt
Det är ju precis vad jag vill ha. Egentligen.

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 02 Mar 2010 21:34
by Fredde
pean wrote:
euskadi wrote:låter som du ska köra carbonhjul och TUB!!! valet är enkelt. varför köpa prylar som är sämre?
jag skulle även köra phil wood låga nav. Det skulle bli jävligt grymt
Det är ju precis vad jag vill ha. Egentligen.
Köper du i sverige har CC och CykelCity både fälg och navet och de fixar säkert rätt längd på ekrarna till dej. :)

/Fredde

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 02 Mar 2010 21:38
by snarkus
pean wrote:Surly + Open pro borde ju verkligen gå att googla upp.
Om de inte specat om sina delar på sistone, och Open Pro har samma dimensioner som Open Sport, och du ska köra trekors, 32 ekrar, så ska du ha 292mm (enligt mina mätningar på min cykel i hallen... )

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 03 Mar 2010 17:21
by Fiffi
Två trådar på andra forum som måste nämnas när det handlar om att limma Crosstuber:

http://forums.roadbikereview.com/showth ... p?t=151867" onclick="window.open(this.href);return false;
och (mest lvg egentligen)
http://weightweenies.starbike.com/forum ... =3&t=68035" onclick="window.open(this.href);return false;

När jag forskat lite i ämnet så har jag kommit fram till följande tillvägagångssätt :

- Sträck ut ditt olimmade tubdäck på en torr fälg, pumpa upp till ca 4bar och låt stå i ca 2 dygn. När du ska få på däcket på fälgen är det viktigt att däcket är helt tomt på luft.

- Limma däcket rikligt på hela tygbandet, när däcket torkat så sträck upp den på den torra tubfälgen igen. Upprepa detta steg tre gånger. Tygbandet ska vara rikligt mättat. När du limmar däcket är det lämpligt att ha det pumpat.

- Limma fälgen ordentligt. Två gånger där du låter limmet torka helt emellan. Spara inte på limm här heller.

- Limma en sista gång på fälgen, rikligt även denna gång.

- Dra på det (på luft tomma) däcket (på den nu blöta limmade fälgen) på fälgen och dra i typ 1-2bar. Centrera däcket på fälgen noggrant i sidled. Pumpa till 4 bar och låt torka i ett dygn.


Övriga tips:
- Man vill limma sjukt noggrant och hårt eftersom sidokrafterna i ett tubdäck med lågt tryck blir mycket höga eftersom det är så bra grepp i däcken. Ett avkavlat däck är inte kul.

- De flesta verkar överens om att Continentals limm inte är bra. Vittorias Mastik 1 är bra (starkt), speciellt när det kommer på burk så att det inte tar slut mitt i allt.

- Mavics Reflex fälgar är bra, stryktåliga och lättillgängliga men har en ganska så djup dike mitt i fälgen. Det gör dem svårare att limma. En del har löst problemet genom att limma i ett bomullstygband i detta dike först för att plana ut fälgen och få en bättre kontaktyta mot däcket. Andra använder bara mer limm och rullar det nylimmade, opumpade däcket över ett kvastskaft för att få ner däcket i diket.

- De som tävlar i cross föredrar så lite tryck som möjligt i sina däck, milda genomslag ska vara vardag. Allt över 2 bar är mycket.

//F

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 03 Mar 2010 22:30
by euskadi
bra och informativt inlägg om tub fiffi. Välkommen till fixegear!
/Rickard

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 11 Aug 2010 16:09
by pean
Så här blev det till slut, åtta månader senare:
Image
D.A.M.P. Mudburn CX by wa.pean, on Flickr

Inte direkt något billigt från hylla, men ack så roligt. Och snyggt.

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 12 Aug 2010 13:29
by orm
blev brutalt snyggt :)

vad är det för fälgar?

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 13 Aug 2010 08:46
by olle
pean wrote:Så här blev det till slut, åtta månader senare:
...
D.A.M.P. Mudburn CX by wa.pean, on Flickr[/url]

Inte direkt något billigt från hylla, men ack så roligt. Och snyggt.
riktigt trevlig! men behöver du fortfarande bakdrevet? är ledig tom tisdag lunch så jag skulle komma förbi ditt jobb för byte om det passar dig..

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 13 Aug 2010 08:49
by pean
olle wrote:
pean wrote:Så här blev det till slut, åtta månader senare:
...
D.A.M.P. Mudburn CX by wa.pean, on Flickr[/url]

Inte direkt något billigt från hylla, men ack så roligt. Och snyggt.
riktigt trevlig! men behöver du fortfarande bakdrevet? är ledig tom tisdag lunch så jag skulle komma förbi ditt jobb för byte om det passar dig..
Hrm.. nej, jag gör ju inte det. men behöver du fortfarande handtagen så kan vi säkert lösa det på något annat vis..

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 13 Aug 2010 16:12
by ockie
Mycket vacker..
Vad är det för vevparti?
pean wrote:Så här blev det till slut, åtta månader senare:
Image
D.A.M.P. Mudburn CX by wa.pean, on Flickr

Inte direkt något billigt från hylla, men ack så roligt. Och snyggt.

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 13 Aug 2010 16:16
by pean
ockie wrote:Mycket vacker..
Vad är det för vevparti?
Sturmey Archer, vet inte exakt vilken modell..

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 26 Aug 2010 11:27
by Nibbe
Beställt en On-One il pompino som ska bli pendlar/vinter/lätta skogsstigar cykel.
Nått tips på nav med fixed/frihjul som tål lite tuffare tag, 120mm spacing.
Inspiration:
Image

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 26 Aug 2010 12:19
by pean
Jag valde Surly-nav till min hoj för jag hade bara hört bra om dem som solida bombsäkra nav. När jag snackade runt med några cykelbutiker så fick jag däremot höra lite annat, att det har varit lite problem med de naven.

Surly är ju någon slags mellanprisvariant, går man under det så är i stort sett allt Formula med olika namn, jag har kört sådana med under två hårda vintrar och de har inte gett mig några problem alls.

Vill man ha kvalité är det bara att gå på fin-naven, de lär hålla. Hursomhelst, jag tror detta har avhandlats längre upp i tråden.

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 26 Aug 2010 21:59
by jp
slänger in en bild på min pompino för o liva upp stämmningen, vi behöver se fler crossar i den här tråden!!
För övrigt är jag jävligt peppad på att det börjar bli lerigt o gött på stigarna nu :twisted:
Image