Cykellabbets verkstad

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
JKSH
Posts: 30
Joined: 07 May 2008 19:57

Cykellabbets verkstad

Post by JKSH » 13 Jun 2008 16:25

lämnade in cykeln hos Cykellabbet tidigare idag eftersom vevlagret var pajj och behövdes bytas ut. nu efter timmes surfande på cykellabbet har jag fått uppfattningen om att deras verkstad inte verkar vara något vidare. har plötsligt blivit lite orolig över vad de kommer göra med min cykel.

någon som har erfarenhet av deras verkstad?

User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Post by geschwindten » 13 Jun 2008 16:43

Menar du Cykellabbet på kocksgatan i stan? (STOCKHOLM!)
Jag lämnade in min cykel där tidigare i våras, det gick över förväntan. Toppen!

Georgij och Lempit har vad jag tror, hållt på med räcers länge. Min cykel (en trackram) fick ett snitsigt hål borrat för bakbroms, till det fick jag en broms för 75:- som de autosolade och sedan fäste på med vajer och slang fram till ett bromshandtag jag tog dit själv. Sedan upptäcktes en gammal krockskada på framgaffeln som blev tillgiktad.

Mitt vev& styrlager behövde justeras på köpet. Det gjorde de! oljade kedjan och riktade styret rätt enligt den "gamla skolan" med (på eget bevåg). Första gången jag kom dit bjöd de på bryggkaffe.

det kostade mig 495 kr men jag tycker det var värt stålarna.
Kan tilläggas att det tog tre dagar för allting.

Jag föredrar cykellabbet framför cykelcity, men sen beror det ju på vad man behöver hjälp med.

JKSH
Posts: 30
Joined: 07 May 2008 19:57

Post by JKSH » 13 Jun 2008 17:26

Exakt! cykellabbet i sthlm. Din berättelse lät inte alltför dålig, snarare väldigt bra! blev genast lugnare. tack för svaret förresten..

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Post by euskadi » 13 Jun 2008 17:59

har både haft bra och dåliga erfarenheter där. överhängande bra vilket gör att jag fortsätter att vara kund där.

dåligt:
1. jag lämnade in en ganska dyr tubfälg till lvg'en som bara "spårlöst försvann" där....
2. tar lång tid för dem att fixa grejerna. blir aldrig klar till det datumet som är bestämt.

positivt:
1. bra priser, bäst i sthlm?
2. kan fixa typ allt. även jobbiga grejer som andra cykelmek helst inte vill göra.
3. ganska skoj att snacka med gefvert.

har nog lämnat in närmare 6-7 jobb till dem totalt.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 15 Jun 2008 19:41

Lempit i verkstan har stenkoll.
Benke är bra, Josef verkar ha koll men kan dålig svenska.
Gefvert själv är mkt ojämn, är han på bra humör går allt som en dans. Om humöret är sämre kan det gå åt helvete.

Jag skulle kunna räkna upp 30 saker som skitit sig där inne.

Jag kan nämna en.
När jag var nybörjare utan koll byggde de bla en singelspeed till mig med dropouts som inte var vertikala/horisontella. Det funkade såklart inte alls. Kedjan fastnade eller hoppade av hela tiden.
Jag var in 6-7ggr med den utan att det blev bättre.
När jag var förbi Dr Spoke med den så såg han genast att kedjelinjen var nästan 1cm fel.
När jag påpekade det för cykellabbet så, -Nämen oj! och så fixade de till det med spacers.
Jag hävdade hela tiden att jag ville ha en cykel som funkade, jag hade ändå betalat 9000kr och den började krångla redan efter 400m och fortsatte därefter att inte funka i veckor, månader.

Efter att kedjelinjen var fixad så var källan till krånglet, dels dropoutsen, dels att det var en gammal kolfiberram som var svinmjuk. Och att det satt 48/16 på den, så den krängde rätt bra när man la på vikt. ramen var så mjuk att framklingan vickade fram och tillbaka när jag tog i. Såklart att kedjan hoppade.

När jag kommit på detta så försökte jag reklamera den genom att argumentera för att cykeln var felkonstruerad. De med sin kunskap borde ha insett att dessa komponenter inte skulle funka ihop för singlespeed. Tillslut så fick jag en gammal stålram istället. Med ett styrlager som var slut, sämre bromsar och rostig sadelstolpe.

And the storys continues... jag satte min fot där flera gånger.
Nu tänker jag bara gå dit en gång till, och det är för att hämta min styrstam som Gefvert skruvade sönder och inte har lagat på flera veckor.

Ibland blir han sådär okontaktbar, som när han försökte få in alldeles för stora spacers i min styrstam, butiken hade stängt för 10min sen, men han gav sig inte, jag sa 5-6ggr att -Vi tar det där en annan dag, jag måste gå nu. Men han ville fortsätta med de för stora spacersarna, som dessutom var alldeles för knöliga för att få in. Efter 40minuters provande så var gängorna borta på skruven och jag fick låna en styrstam som pekade rakt upp.

Vi fixar skruven tills i morgon.
Och när man kommer dit. Nähä.

Nytt löfte om i övermorgon. Nähä.

Efter två veckor tittar jag förbi, och stammen ligger på samma ställe som när den just skruvats sönder. När jag frågar om jag kan ta ett däck och en slang istället så vill han byta in styrstammen för 90kr. Långt under vad jag betalat för den.

Oj då där slank visst en till story ur min mun.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Post by euskadi » 18 Jun 2008 22:43

hämtade två hjul idag från cykellabbet. givetvis försenat samt att de hade glömt bort att radialekra framhjulet som var mitt önskemål och som de skrivit upp.... nu fick jag nöja mig med korsade ekrar som iofs funkar finfint.

blev dock glatt överraskad av att det satt en fin campagnolo record framkoppling på hjulet som jag ej hade med mig när jag lämnade in, då hade jag inga alls på navet... borde kankse sagt till om detta men jag "glömde"....


jävligt bra byggt med smala aero ekrar utan att jag hade bett om det. blev väldigt nöjd med dessa hjul då de även är sjukt lätta jämfört med mina nuvarande Phil Wood/Rigida

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 19 Jun 2008 08:54

euskadi wrote: jävligt bra byggt med smala aero ekrar utan att jag hade bett om det. blev väldigt nöjd med dessa hjul då de även är sjukt lätta jämfört med mina nuvarande Phil Wood/Rigida
Ett tungt nav är inte hela världen. En tung fälg är värre. Roterande vikt vill man inte ha på en cykel. Visserligen roterar navet också men det är mitt i centrum så det spelar ingen roll. Ju längre ut från centrum vikten sitter desto sämre är det. Alltså är lätta fälgar en mycket bättre viktbantning än lätta nav. Lättare fälgar är den bästa viktbantningen du kan göra på en cykel. Mest pang för pengarna helt enkelt.

Post Reply