Vänder mig till er för köpråd
Vänder mig till er för köpråd
Håller på att letar efter en hoj att bygga om till ss eller fixed. Nu har jag fått erbjudande om att köpa en Bianchi för 2000kr, se bilden. Tänkte försöka få tag på någon som byter ut drop outsen till trackends. Ramen är medium (55cm?) och jag mäter in på 178cm. Kommer den vara för liten för mig?
Vad tror ni? är det värt det eller ska jag försöka få tag på typ en världsmästarhoj.
http://img235.imageshack.us/my.php?imag ... allns5.jpg
Vad tror ni? är det värt det eller ska jag försöka få tag på typ en världsmästarhoj.
http://img235.imageshack.us/my.php?imag ... allns5.jpg
- spindelbenen
- Posts: 151
- Joined: 19 Dec 2007 21:23
- Location: Hammarby
Är inte det där en aluram? Isf kanske det är svårt att hitta någon som är tillräckligt bra för att svetsa i aluminum?
Annars finns det duktiga människor som kan byta drops på stålhojar vet jag och är den i stål så kan väl priset kanske vara ok.
Annars kan du köpa ram/gaffel inkl frakt från Trackbikeshop i Köpenhamn för ca 2500:-. Det gjorde jag och det blev helt ok.
Skicket ser ju annars ut att vara bra på den.
Edit: Rören ser ju annars ut att vara tillräckligt smala för att kunna vara stål men det har säkert någon här koll på.
Annars borde väl en 55cm vara ok för dig. Jag har visserligen en 57cm och är 187cm men jag skulle ha kunnat ha en 59cm med men jag gillar den mindre ramen.
Annars finns det duktiga människor som kan byta drops på stålhojar vet jag och är den i stål så kan väl priset kanske vara ok.
Annars kan du köpa ram/gaffel inkl frakt från Trackbikeshop i Köpenhamn för ca 2500:-. Det gjorde jag och det blev helt ok.
Skicket ser ju annars ut att vara bra på den.
Edit: Rören ser ju annars ut att vara tillräckligt smala för att kunna vara stål men det har säkert någon här koll på.
Annars borde väl en 55cm vara ok för dig. Jag har visserligen en 57cm och är 187cm men jag skulle ha kunnat ha en 59cm med men jag gillar den mindre ramen.
Då kanske man ska skita i den då..Bias B wrote:Jag kan inte tänka mig annat än att det är en aluram, i och med att den har så grova svetsfogar.
Tänkte iom att den ser ganska fräsh ut så är alla lager och så ok, så man slipper köpa det. Om jag köper en endast en ram så måste jag ju köpa styr och vevlager, vevparti, mm..
Jakten fortsätter
/edit: Det är en aluram, står till och med i annonsen.
Köp cykeln och kör landsväg med den.
Last edited by andy on 28 Jun 2008 12:03, edited 1 time in total.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Skaffa ett white industries eno hub http://www.whiteind.com/rearhubs/singlespeedhubs.html. Ett fiffigt flip-flop fixed/free med excentrisk axel som gör att du kan "flytta" bakhjulet fast du har vertikala drop-outs.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Finns på http://www.hubjub.co.uk/white/white.htm.ArvidSvensson wrote:Skaffa ett white industries eno hub http://www.whiteind.com/rearhubs/singlespeedhubs.html. Ett fiffigt flip-flop fixed/free med excentrisk axel som gör att du kan "flytta" bakhjulet fast du har vertikala drop-outs.
lyssna på spindelbenen, han är en mycket klok man. Den cykeln du köper för 2000 kronor är en landsvägs hoj och den kommer förbli det hur många nya gaffeländar du än sätter på. Vidare så kommer du förr eller senare känna ett tryckande behov av att byta sadel, trampor, vevparti, styrstam, styre & broms om du är nybörjare. Lägg till minst två tusenlappar till på det priset, sen får du inte glömma nya hjul-set och nytt vevlager så i runda slängar plusar vi på 2500 till. Då har vi alltså en helt plötsligt en hoj för 2000:- som kostar 6500:-. Nu kommer det väl bli lite billigare i början för dig eftersom att du har en del grejer som fungerar. Vill du cykla fixed till ett budget pris så hitta en gammal LBS och köp dig den billigaste monark räcern dom har, googla lite och titta i Jonis! länksamling för att reda ut hur man självmordsfixerar ett bakhjul. Du sparar pengar, tid, gråa hår OCH du slipper cykla runt på en hoj med så där stora rör på. Annars så föreslår jag att du köper dig en ram via nätet (finns dom med landsvägs geometri & velodrom-gaffeländar att köpa). Alien bikes gör hyfsat billiga, trackbikeshop hade en del billiga inne innan de turkiska hackarna satte p för internet shoppen. Det finns massor av cykelaffärer på nätet innom eu så du slipper tull & skatt...
edit: vill bara förtydliga att mina "kostnadsförslag" här ovan är i absoluta budget kategorien, får du för dig att gå och blinga cykeln eller jaga vikt med kolfiber så far priset i höjden ds.
edit: vill bara förtydliga att mina "kostnadsförslag" här ovan är i absoluta budget kategorien, får du för dig att gå och blinga cykeln eller jaga vikt med kolfiber så far priset i höjden ds.
Last edited by hejdå on 28 Jun 2008 22:09, edited 1 time in total.
Tack för alla bra svar.
SimonBusk, jag skiter i Bianchin, men jag tror inte att jag gör någon budgetkonvertering. Har en ful-SS som jag tänkte sätta dubbdäck på och använda när vinterväglag råder, så vill jag ha en lite finare hoj när solen skiner. Har kollat lite på Alien, men kan inte bestämma mig. Där kan men ju handla med lager och allt och veta att allt passar ihop.
Kanske har en orange världmästarhojpa på g, vi får se vad som händer där.
The saga continues...
SimonBusk, jag skiter i Bianchin, men jag tror inte att jag gör någon budgetkonvertering. Har en ful-SS som jag tänkte sätta dubbdäck på och använda när vinterväglag råder, så vill jag ha en lite finare hoj när solen skiner. Har kollat lite på Alien, men kan inte bestämma mig. Där kan men ju handla med lager och allt och veta att allt passar ihop.
Kanske har en orange världmästarhojpa på g, vi får se vad som händer där.
The saga continues...
detta kanske kan vara något att utgå från http://www.blocket.se/vi/16986431.htm?ca=11_s
gillar iofs inte framgaffeln...
gillar iofs inte framgaffeln...