Det har inte varit någon munter läsning idag direkt, vore så värdelöst om jag måste krångla vidare alt. leta efter en ny cykel. Men jag tackar för hjälpen!Stefan wrote:http://happymtb.org/forum/read.php/1/905807 kan vara till hjälp när det gäller vevlager. Om du nu behöver byta det. Franskgängade pedaler kan vara värre men omöjligt är det nog inte.gerry wrote:Pratade lite nu med cycling (de ringde och frågade om hjulet de ska bygga åt mig) och han sa att det var grymt jobbigt om det skulle vara franskgängat. Då fick man söka sig till italien typStefan wrote:Det kommer att funka. Alla som mekat med (äldre) cyklar vet att man gång på gång kommer att stöta på situationer då man bara vill grina och ge upp, men det gör man inte. Istället ger man sig fan på att det måste finnas en lösning och man gräver och läser och lär sig av misstag och slutligen funkar det. Det finns alltid lösningar på allting, trots konstiga standarder och svåråtkomlig information. Och i slutändan blir man jävligt nöjdgerry wrote:Hursomhelst så testar jag med nuvarande utrustning och skulle det skita sig så går jag till lbs och grinar och förhoppningsvis kan de hjälpa mig om jag ger dem pengar.
Råd Till Nybörjare
Det där ser ut som ett riktigt bojsänke till "sportcykel" har haft en liknande själv.gerry wrote:Shit, det var inte lätt att identifiera min cykel bland alla modeller. Hursomhelst så testar jag med nuvarande utrustning och skulle det skita sig så går jag till lbs och grinar och förhoppningsvis kan de hjälpa mig om jag ger dem pengar.
typiskta dåliga tecken är:
lås som är svetsat - check
vevlager fauber, fast med fyrkants axel (är nog värre än franskt) - check
tokigt tjocka rör dvs ramen väger som ett as - med största sannorlikhet, check
stora klingan sitter svetsad i vevarmen - check
hoppas du inte givit alltför mycket pengar för den, då det garanterat var en riktig budgetmodell när den kom.
Haha, fyfan. Den kostade mig bara 350:- så det är väl ingen större fara direkt. Får väl skicka tillbaka grejerna till cyclecomponents/sälja dem och köpa en Langster istället.Jonis! wrote:Det där ser ut som ett riktigt bojsänke till "sportcykel" har haft en liknande själv.gerry wrote:Shit, det var inte lätt att identifiera min cykel bland alla modeller. Hursomhelst så testar jag med nuvarande utrustning och skulle det skita sig så går jag till lbs och grinar och förhoppningsvis kan de hjälpa mig om jag ger dem pengar.
typiskta dåliga tecken är:
lås som är svetsat - check
vevlager fauber, fast med fyrkants axel (är nog värre än franskt) - check
tokigt tjocka rör dvs ramen väger som ett as - med största sannorlikhet, check
stora klingan sitter svetsad i vevarmen - check
hoppas du inte givit alltför mycket pengar för den, då det garanterat var en riktig budgetmodell när den kom.
EDIT: Noooo, ångerrätten har gått ut hos CC.
Var och pratade med Cykelkällan idag och han sa att det inte var några problem med det där vevlagret. Han sa att det var "världens bästa vevlager", att han hade reservdelar och att klingan där framme är inga problem att byta (men den behövs inte bytas eftersom "den slits aldrig ut").
Låter ju bra. Kanske blir en fulfixie av den ändå
Låter ju bra. Kanske blir en fulfixie av den ändå
Tja!
Efter att ha surfat bild-tråden här på forumet en längre tid så kunde jag inte hålla mig längre, jag vill också!
Spontanköpte ett åk för en billig penning.
Har jag gjort bort mig, eller finns det någon chans att göra nåt vettigt av denna?
Skulle tänka mig kunna betala för ett helt nytt bakhjul med nav och allt färdigt, går det att köpa från cyclecomponents? Hittar inte färdiga hjul på sidan..
När jag började kolla på vevpartiet visade sig att yttersta klingan var pressad i vevarmen, så det sög ju lite. Men det var en 52taggare, och om jag har ett tillräckligt stort bakdrev så kanske det funkar ändå? Fast det är ju det där med kedje-linjen.. Finns det nå trix eller ska jag satsa på o köpa vevparti när jag ändå är igång?
Vad är det för mått och sådant jag behöver veta? Den är 125mm mellan gafflarna bak. Ta ut o mäta vevlagrerna?
Efter att ha surfat bild-tråden här på forumet en längre tid så kunde jag inte hålla mig längre, jag vill också!
Spontanköpte ett åk för en billig penning.
Har jag gjort bort mig, eller finns det någon chans att göra nåt vettigt av denna?
Skulle tänka mig kunna betala för ett helt nytt bakhjul med nav och allt färdigt, går det att köpa från cyclecomponents? Hittar inte färdiga hjul på sidan..
När jag började kolla på vevpartiet visade sig att yttersta klingan var pressad i vevarmen, så det sög ju lite. Men det var en 52taggare, och om jag har ett tillräckligt stort bakdrev så kanske det funkar ändå? Fast det är ju det där med kedje-linjen.. Finns det nå trix eller ska jag satsa på o köpa vevparti när jag ändå är igång?
Vad är det för mått och sådant jag behöver veta? Den är 125mm mellan gafflarna bak. Ta ut o mäta vevlagrerna?
Mitt tips är att gå till en cykelhandlare som kan mycket om lite äldre cyklar och ställa lite frågor. På internet är det lite krångligt och jag blev mest förvirrad (vissa sa att cykeln skulle funka, andra sa att jag skulle skrota den)dahl wrote:Tja!
Efter att ha surfat bild-tråden här på forumet en längre tid så kunde jag inte hålla mig längre, jag vill också!
Spontanköpte ett åk för en billig penning.
Har jag gjort bort mig, eller finns det någon chans att göra nåt vettigt av denna?
Skulle tänka mig kunna betala för ett helt nytt bakhjul med nav och allt färdigt, går det att köpa från cyclecomponents? Hittar inte färdiga hjul på sidan..
När jag började kolla på vevpartiet visade sig att yttersta klingan var pressad i vevarmen, så det sög ju lite. Men det var en 52taggare, och om jag har ett tillräckligt stort bakdrev så kanske det funkar ändå? Fast det är ju det där med kedje-linjen.. Finns det nå trix eller ska jag satsa på o köpa vevparti när jag ändå är igång?
Vad är det för mått och sådant jag behöver veta? Den är 125mm mellan gafflarna bak. Ta ut o mäta vevlagrerna?
Jag gick själv till en lbs som mest fixar med äldre cyklar och fick svar på alla mina frågor.
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Vad tycker ni. Ska jag köpa:
http://cgi.ebay.com/BLACK-WEINMANN-DEEP ... dZViewItem
Eller:
Nav från Harris Cyklery (fram+bak) med Mavic Open Sport fälgar (+ekrar och nipplar såklart)
Har väldigt svårt för att bestämma mig. Priset sluta ungefär på samma inkl drev och låsring (ca 2200).
Eller om ni har tips på ännu bättre/billigare grejer så skriv!
http://cgi.ebay.com/BLACK-WEINMANN-DEEP ... dZViewItem
Eller:
Nav från Harris Cyklery (fram+bak) med Mavic Open Sport fälgar (+ekrar och nipplar såklart)
Har väldigt svårt för att bestämma mig. Priset sluta ungefär på samma inkl drev och låsring (ca 2200).
Eller om ni har tips på ännu bättre/billigare grejer så skriv!
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Som helt nyinvigd för fixed gear, som för övrigt fångat mig totalt de senaste 3 dagarna, skulle jag vilja ha lite hjälp och tips om var man bör leta efter cyklar samt vad man bör undvika.
Förra sommaren byggde jag om en Crescent 10 växlad tävlings-världsmästarcykel till en enväxlad hoj som höll lagom till sommaren tog slut då något problem med bakhjulet uppstod. Hur som helst slängde min pappa cykeln, med nyinköpta däck, slangar och ram.
Nu känns det såklart frutkansvärt surt när jag mer än gärna vill bygga en fixed gear cykel.
Jag har kollat runt lite blocket efter gamla tävlingscyklar som inte är helt lätta att hitta till ett rimligt pris. Jag har också kollat lite på Ebay efter cyklar och delar.
Det jag egentligen vill ha svar på är om det som jag hittade på ebay, nämligen en helt komplett cykel för ett överkomligt pris, är värd pengarna eller bara är skräp.
priset för cykeln/cyklarna ligger runt 250 $ + 227 $ frakt till Sverige, vilket bara är 2850 SEK.
LÄNK:
http://cgi.ebay.com/58cm-Track-Fixed-Ge ... dZViewItem
Förra sommaren byggde jag om en Crescent 10 växlad tävlings-världsmästarcykel till en enväxlad hoj som höll lagom till sommaren tog slut då något problem med bakhjulet uppstod. Hur som helst slängde min pappa cykeln, med nyinköpta däck, slangar och ram.
Nu känns det såklart frutkansvärt surt när jag mer än gärna vill bygga en fixed gear cykel.
Jag har kollat runt lite blocket efter gamla tävlingscyklar som inte är helt lätta att hitta till ett rimligt pris. Jag har också kollat lite på Ebay efter cyklar och delar.
Det jag egentligen vill ha svar på är om det som jag hittade på ebay, nämligen en helt komplett cykel för ett överkomligt pris, är värd pengarna eller bara är skräp.
priset för cykeln/cyklarna ligger runt 250 $ + 227 $ frakt till Sverige, vilket bara är 2850 SEK.
LÄNK:
http://cgi.ebay.com/58cm-Track-Fixed-Ge ... dZViewItem
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Kanonbra idé med en tråd för detta. Som några andra är jag grymt sugen på en fixie men har noll kunskap.
Vandrade runt i mitt förråd o kolla runt lite om nån av mina grannar kanske KANSKE skulle sitta på nån gammal 'Vätterrundanjärnhäst' ... det fanns det! En av mina grannar i huset hade visst en Cresent med två punkterade hjul, spindelväv och ett tjockt lager damm.
Funderar nu på att kolla om grannen i fråga vill bli av med den. Tror den var 10-växlad eller nåt i den stilen.
Nu tillbaka till tråden. Det är ingen som sitter på en liten tutorial på exakt HUR själva bygget ska gå till? Fungerar det (och finns det) kedjespännare för semi-vertikala drop-outs?
Om det går att använda befintligt drevparti fram, räcker det då med en liten shoppingtur på Alienbikes (köpa fram o bakdäck m drev)?
Rörkap + bockstyre = bullhorns?
Nån som har bilder på ett nyligen avslutat fixie-projekt?
Skulle vara guld om nån kan hjälpa en som vill hjälp.
/KLas
Göteborg
Vandrade runt i mitt förråd o kolla runt lite om nån av mina grannar kanske KANSKE skulle sitta på nån gammal 'Vätterrundanjärnhäst' ... det fanns det! En av mina grannar i huset hade visst en Cresent med två punkterade hjul, spindelväv och ett tjockt lager damm.
Funderar nu på att kolla om grannen i fråga vill bli av med den. Tror den var 10-växlad eller nåt i den stilen.
Nu tillbaka till tråden. Det är ingen som sitter på en liten tutorial på exakt HUR själva bygget ska gå till? Fungerar det (och finns det) kedjespännare för semi-vertikala drop-outs?
Om det går att använda befintligt drevparti fram, räcker det då med en liten shoppingtur på Alienbikes (köpa fram o bakdäck m drev)?
Rörkap + bockstyre = bullhorns?
Nån som har bilder på ett nyligen avslutat fixie-projekt?
Skulle vara guld om nån kan hjälpa en som vill hjälp.
/KLas
Göteborg
Det enda kruxet där är väl kedjelinjen om klingan är i bra skick. Jag själv ska testa hur det går med mitt främre drevparti och ett nytt bahjul. Går väl att justera en viss mån (finns det spacers för track-nav förresten?) iofs.klasolsson wrote: Om det går att använda befintligt drevparti fram, räcker det då med en liten shoppingtur på Alienbikes (köpa fram o bakdäck m drev)?
/KLas
Göteborg
Edit: ah, såg nu att det gällde att spaca drevet..freddie wrote:Kedjelinjen kan du inte ändra med distanser på bakdrevet. Detta måste göras fram. Sen så har olika fastnavsfabrikanter olika mått på hur lång ut bakdrevet sitter. Det som anses som standard är väl 42mm om jag minns rätt men sen är det även vanligt med upp till 46mm.
nåja, sitter det någon form av bredare distanser på axeln, typ som det brukar göra på 130mm:s nav så går det. man får helt "enkelt" byta de distanserna mot kortare på enasidan och likvärdigt länge på den andra sidan, då är kedjelinjen flyttad. Dock måste hjulet centreras om också. Känns det betydligt lättare att skaffa rätt prylar från början
Till dom pengarna så får du ju en helt ok cykel, tänk på att du får betala 25% moms + avgifter i tullen också. Jag hade dock bytt pedaler + korgar & styrstam + styre på direkten. Mest för skönhetens skull, min personliga övertygelse är att ingen skall cykla med en styrstam i positiv vinkel...eccan wrote:Som helt nyinvigd för fixed gear, som för övrigt fångat mig totalt de senaste 3 dagarna, skulle jag vilja ha lite hjälp och tips om var man bör leta efter cyklar samt vad man bör undvika.
Förra sommaren byggde jag om en Crescent 10 växlad tävlings-världsmästarcykel till en enväxlad hoj som höll lagom till sommaren tog slut då något problem med bakhjulet uppstod. Hur som helst slängde min pappa cykeln, med nyinköpta däck, slangar och ram.
Nu känns det såklart frutkansvärt surt när jag mer än gärna vill bygga en fixed gear cykel.
Jag har kollat runt lite blocket efter gamla tävlingscyklar som inte är helt lätta att hitta till ett rimligt pris. Jag har också kollat lite på Ebay efter cyklar och delar.
Det jag egentligen vill ha svar på är om det som jag hittade på ebay, nämligen en helt komplett cykel för ett överkomligt pris, är värd pengarna eller bara är skräp.
priset för cykeln/cyklarna ligger runt 250 $ + 227 $ frakt till Sverige, vilket bara är 2850 SEK.
LÄNK:
http://cgi.ebay.com/58cm-Track-Fixed-Ge ... dZViewItem
Är du ute efter en billig nybörjar cykel som inte ska tåla så fruktansvärt mycket stryk så kör på, har du planerat att lägga mer än 10 mil i veckan så skulle jag nog rekomendera något som kostar lite mer men som också håller lite bättre i längden. Just nu är det söndag, jag ser fram emot att dammsuga lägenheten och sy nya överdrag till soffkuddarna tillsammans med min fästmö. När det är färdigt så ska jag se om jag inte kan hitta en någorlunda vettig guide till hur du fixar ett suicide bakhjul till dig...
-
- Posts: 28
- Joined: 16 Jul 2008 07:45
Hallå
Sitter som vanligt och letar cyklar här på jobbet och sprang idag på den här annonsen:
http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link
Bor här i oslo och det är inte långt undan att åka och titta på cyklarna, men vad tycker ni? Är det bara aggresivt prissatta bojsänken eller rimliga kanoncyklar? Inser att det är lite mycket pengar för såpass åldersstigna åk, men annonsen har legat ute sen den 25:e maj, så prutmån borde finnas.
Sitter som vanligt och letar cyklar här på jobbet och sprang idag på den här annonsen:
http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link
Bor här i oslo och det är inte långt undan att åka och titta på cyklarna, men vad tycker ni? Är det bara aggresivt prissatta bojsänken eller rimliga kanoncyklar? Inser att det är lite mycket pengar för såpass åldersstigna åk, men annonsen har legat ute sen den 25:e maj, så prutmån borde finnas.