Varför cyklar hipsters i S?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Munthe
Posts: 16
Joined: 15 Apr 2010 22:54
Location: Stockholm
Contact:

Varför cyklar hipsters i S?

Post by Munthe » 16 Apr 2010 23:36

Funderade på varför alla hipsters på fixies som jag cyklar förbi nu när våren lockat ut dom på Stockholms gator cyklar i S? Alltså, svänger fram och tillbaka över vägbanan. Ni vet sådär som Hedvig i barnserien från A till Ö från 1974 (kom igen nu, det finns inga fixiehipster-"kids" som är så unga att dom inte minns 70-talets barnprogram).

1:14 in i klippet. Typisk hipsterkörning.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag funderar lite på vad stilen ger? Luft i håret? Det ser ju så ruggigt ineffektivt ut. Väldigt mycket Hedvig och Ugglan. Väldigt lite Kraftwerk.

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Re: Varför cyklar hipsters i S?

Post by Jonas414 » 17 Apr 2010 00:01

För vi hipsters äger och kan göra vad vi vill!!

User avatar
Munthe
Posts: 16
Joined: 15 Apr 2010 22:54
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför cyklar hipsters i S?

Post by Munthe » 17 Apr 2010 08:16

Det vet jag redan.

Är det för att cykeln ska kännas som en skateboard? Det påminner ju en del om hur man kör skateboard för att behålla farten och väldigt mycket fixiekidsgubbar har nog kört skateboard av och till de senaste hundra åren. Från en street-grej till en annan.

Jag ska iallafall gnola på melodin till "Från A till Ö" när jag cyklar igenom stan idag.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför cyklar hipsters i S?

Post by ArvidSvensson » 17 Apr 2010 08:33

Har du provat själv? För egen del tycker jag att det är kul att svänga. Innerst inne handlar det om att posera med cykeln. Har man tur kanske någon tar ett foto och då ser det coolt ut om det lutar på en raksträcka bland bilar. Svårare än så är det inte med fastnav.
Ironi på internet ;)

User avatar
Munthe
Posts: 16
Joined: 15 Apr 2010 22:54
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför cyklar hipsters i S?

Post by Munthe » 17 Apr 2010 10:55

Jag provade lite nu på väg till jobbet. Och nu känns det faktiskt mycket bättre. Jag känner mig friare på nåt sätt. Förut cyklade jag som nån slags neofascistisk tysk bancyklist eller en kvinnohatande italiensk futurist.

Nu ska jag odla blommor i håret och släppa ned byxorna ett par decimeter. Kanske målar jag om min fixed i nån neonfärg också. Det är slut på svarta kläder och blankt stål. Nä, aerohjul och ordentligt upprätt sittställning är grejen.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Varför cyklar hipsters i S?

Post by jon » 17 Apr 2010 13:19

Munthe wrote:fixiekidsgubbar
Haha!
Veckans ord!
I Dalarnas djupa skogar..

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Varför cyklar hipsters i S?

Post by Busken » 17 Apr 2010 14:39

Munthe, jag gillar dig! Välkommen till forumet!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför cyklar hipsters i S?

Post by ArvidSvensson » 17 Apr 2010 15:52

Busken wrote:Munthe, jag gillar dig! Välkommen till forumet!
+2. Både gillar & välkommen alltså.

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Varför cyklar hipsters i S?

Post by Hommus » 17 Apr 2010 16:36

Jag tror mer det handlar om tesen om pommesfritten. Hippa snubbar som ser smala men starka ut på utsidan men är feta inuti och inte har krut i låren tillräckligt för att bromsa den estetiskt utformade utväxlingen av typen 46 x14, vilket är väldigt snyggt men lite opraktiskt i stadsmiljö. Det blir lite lättare att få stopp på hojen om man zickzackar sig till stopp. Jag gör det själv ibland då jag glömt bort att jag har mycket krut i låren, mycket mer krut än t.ex Fredde....

Här är bevis: Aftonbladet = Fakta: Smal på utsida, fet på insidan, tror vi är något på tråden: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article490634.ab

User avatar
Munthe
Posts: 16
Joined: 15 Apr 2010 22:54
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför cyklar hipsters i S?

Post by Munthe » 18 Apr 2010 18:06

Tackar!

Själv har jag såna problem med mina lår att jag har varit tvungen att ge dom namn för att kunna hålla reda på dom. "Alfa" kallar jag vänster lår och "Omega" det högra. Jag har helt gett upp att försöka bromsa någon fart Alfa/Omega genererat och skulle tyvärr inte kunna drömma om att köra utan bromsar. Har försökt men det går åt helvete. Alltid.

Blåste ett knä i en backe i minusgraderna förra året på 50/16 så nu har jag lugnat ned mig med 48/16.

Image
Backen där allt gick sönder.

Post Reply