Hjulstorlek och hastighet?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Hjulstorlek och hastighet?

Post by Fixerad » 09 Jul 2008 02:31

Har letat både på detta forum och lite varstans på nätet, men det verkar inte finnas allt för mycket information om hur hjulstorleken på två annars likadana hjul med samma däck och så vidare påverkar hastighet, acceleration etcetera.

I mitt fall har jag exempelvis 27-tumshjul på min fixie, och frågan är hur mycket snabbare/(långsammare?) det skulle gå med exempelvis 28-tumshjul (eller varför inte 29 tum, bara fantasin sätter gränserna).

Vad tror ni?

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 09 Jul 2008 03:19

Med den här kalkylatorn så kan du se hur olika hjulstolekar påverkar din utväxling...
http://software.bareknucklebrigade.com/ ... pplet.html
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulstorlek och hastighet?

Post by ArvidSvensson » 09 Jul 2008 23:45

Fixerad wrote:Har letat både på detta forum och lite varstans på nätet, men det verkar inte finnas allt för mycket information om hur hjulstorleken på två annars likadana hjul med samma däck och så vidare påverkar hastighet, acceleration etcetera.

I mitt fall har jag exempelvis 27-tumshjul på min fixie, och frågan är hur mycket snabbare/(långsammare?) det skulle gå med exempelvis 28-tumshjul (eller varför inte 29 tum, bara fantasin sätter gränserna).

Vad tror ni?
Om du lägger på en tum kommer du att rulla 3.14 tum längre per hjulvarv. Det händer mer om du ökar utväxling från t.ex. 46/16 till 48/16 än om du lägger på en tum.

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Re: Hjulstorlek och hastighet?

Post by Fixerad » 11 Jul 2008 00:08

ArvidSvensson wrote:
Fixerad wrote:Har letat både på detta forum och lite varstans på nätet, men det verkar inte finnas allt för mycket information om hur hjulstorleken på två annars likadana hjul med samma däck och så vidare påverkar hastighet, acceleration etcetera.

I mitt fall har jag exempelvis 27-tumshjul på min fixie, och frågan är hur mycket snabbare/(långsammare?) det skulle gå med exempelvis 28-tumshjul (eller varför inte 29 tum, bara fantasin sätter gränserna).

Vad tror ni?
Om du lägger på en tum kommer du att rulla 3.14 tum längre per hjulvarv. Det händer mer om du ökar utväxling från t.ex. 46/16 till 48/16 än om du lägger på en tum.
Döm av min förvåning när jag kollade upp hjulstorlekar och såg att 27-tumshjul faktiskt är större än 28-tumshjul. Kul, då har jag åtminstone en hastighetsfördel som väger upp min udda hjulstorlek.

Edit: Jag behöver nya, lättare hjul, och kan kan fan inte hitta några 27-tummare.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 11 Jul 2008 09:28

27" är förlegat , skippa tanken och köp nya 700c hjul istället.


Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Post by Fixerad » 11 Jul 2008 09:42

Andye wrote:27" är förlegat , skippa tanken och köp nya 700c hjul istället.
Jo tack, förlegat är bara förnamnet. Måste dock anpassa bromsarna och se om de ens fungerar med 700cc, och bakhjulet är jag inte heller säker på hur jag ska gå tillväga med. Finns det inte risk att det blir problem med kedjan om jag byter till 700 cc? Dock är skillnaderna mellan 27 tum och 700cc marginella; åtta millimeter i diameter.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 11 Jul 2008 09:47

Det blir 27" originalplåtfälgar på världsmästarcykeln jag bygger åt svärfar. Och ja, det blir en fixie :D

Post Reply