Krock!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Ilim
Posts: 11
Joined: 14 Apr 2010 21:40

Krock!

Post by Ilim » 15 Jun 2010 12:50

På väg till jobbet imorse (första gången med nya cykeln...) så gick allt bra tills jag kom till slussen där jag blev påkörd av en bil när jag skulle över ett övergångsställe, jag fick flyga lite men landade på ryggsäcken som va mjuk och skön, (tar hela historian sen)

Som tur var så körde bilen långsamt och jag med, men han träffade min gaffel och framhjul, framhjulet blev aningens skevt och gaffeln ser ut att ha fått ett litet skrap, det är en Felt TK3 med Carbon gaffel så jag är lite orolig om det kan ha hänt något jag inte kan se dock, ska lämna in den imorgon för koll (dom hade inte tid idag).

det jag undrar är väl ska man våga cykla runt på den nu eller ställa den? och hur dumt är det att cykla med ett aningens skevt framhjul (radial ekrat)?

tacksam för svar!
Patrik

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Krock!

Post by svennelainen » 15 Jun 2010 13:26

Cykla inte på hjulet förrän det är riktat. Det håller men risken är att det blir sämre och svårare att räta.

Jävla tråkigt att krocka, desto lyckligare att du höll.

Ilim
Posts: 11
Joined: 14 Apr 2010 21:40

Re: Krock!

Post by Ilim » 15 Jun 2010 18:40

Jag ställde cykeln på jobbet å tog tunnelbana hem.

Jodå jag är mycket glad över att ha klarat mig helt oskadd, fick som sagt flyga lite, och som tur va så hade jag tagit loss högerfoten från pedalen annars hade det antagligen inte slutat så bra.

Till historien nu då,
Jag kommer från södermälarstarnd och cyklar på cykelbanan i tunneln för att komma upp på vägen vid skeppsbron, när jag kommer fram till övergångsstället i backen så står bilarna stilla där så jag cyklar på, men precis när jag är framme så börjar bilen framför övergångsstället rulla men den bakom står kvar (trodde jag) precis när jag kommer ut på vägen så gasar han och klipper mig i sidan jag flyger och landar på min ryggsäck reser mig upp och känner efter om det gör ont, föraren hoppar ur helt skakis och frågar hur de gick, bilen som kommer efter vevar ner rutan räcker mig ett visitkort och erbjuder sig att vittna, (hon jobba visst på svt) jag får ett kort av han som körde på mig (visade sig att han va nån slags fond mäklare) jag inspekterar cykeln och ser att framhjulet är lite lite skevt, annars bara någon repa. sen cyklade jag vidare till jobbet och kom precis i tid!

Rätt galen morgon...

Edit: tack för svaret svennelainen!

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Krock!

Post by svennelainen » 16 Jun 2010 08:19

Kräv ny gaffel och nytt hjul av snubben. Det blir billigare för honom än dagsböter och indraget körkort.

Och som vanligt så säger jag: Du MÅSTE uppsöka läkare för kontroll. Besvären kan komma långt efter (till exempel nackbesvär) och finns det inte ett journalfört läkarbesök gör försäkringsbolagen allt för att undvika ersättningar. Oavsett om det är din olycksfallsförsäkring eller om det är motpartens trafikförsäkring. Trust me on this one...

rickardt
Posts: 13
Joined: 16 May 2010 17:54

Re: Krock!

Post by rickardt » 17 Jun 2010 12:40

Ja kräv en ny gaffel, komposit är bra till mycket men känsligt för slagskador. Man kan knacka lätt med tex en femkrona. Frisk komposit har en nästan metallisk klang men låter det liksom sprucket är det skadat.

peterbackgren
Posts: 14
Joined: 26 Oct 2009 22:41

Re: Krock!

Post by peterbackgren » 20 Jun 2010 01:05

kanske svårt att kräva ersättning om man blir påkört på ett övergångsställe, då man faktiskt inte får cykla där?

har funderat på det tidigare, vad händer om man krockar, det är tydligt den andra parten som är vållande, men man själv har gjort något fel så som att köra utan bromsar, köra på övergångsställe eller liknande? sumpar man helt all eventuell rätt i frågan då?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Krock!

Post by Fredde » 20 Jun 2010 10:20

peterbackgren wrote:kanske svårt att kräva ersättning om man blir påkört på ett övergångsställe, då man faktiskt inte får cykla där?

har funderat på det tidigare, vad händer om man krockar, det är tydligt den andra parten som är vållande, men man själv har gjort något fel så som att köra utan bromsar, köra på övergångsställe eller liknande? sumpar man helt all eventuell rätt i frågan då?
Jag tror det är såhär, har inte verifierat att det faktiskt är såhär men men:

Cykel har väjningsplikt mot bilen på övergångsställe.
Skador på din cykel / dina kläder kan du få ersättning för på hemförsäkringen.
Personskador går på bilens trafikförsäkring, det är ju lag på att alla bilar/mc ska ha trafikförsäkring. Sen kan man väl bråka om vem som betalar självrisken.

Sen är det väl klart att försäkringsbolaget kan glida undan allt ansvar om du gjort något rejält korkat. Men vad jag vet gäller tex olycksfallsförsäkring även om du t.ex gör något korkat på fyllan. Men det kanske man ska kolla upp med sitt bolag.

/Fredde

Ilim
Posts: 11
Joined: 14 Apr 2010 21:40

Re: Krock!

Post by Ilim » 20 Jun 2010 13:30

Nu har jag hämtat ut cykeln från verkstaden, hjulet klarade sig bra, behövde bara riktas lite. däremot så har gaffelröret fått sig en smäll, så ny gaffel blir de...

Jag har pratat med mitt försäkringsbolag och dom sa bara fixa kvitton så ersätter vi, ungefär så. jag har också pratat lite med han som körde på mig och han verkar vara trevlig så självrisk och sånt lär nog lösa sig.

Vems fel och så det var det är ju svårt att säga, och det verkar som att alla jag pratar med är osäkra också. (det är ju inte ett vanligt övergångsställe heller utan det hänger ihop med cykelbanan)

aja jag är väldigt glad att jag klarat mig och att det ekonomiska ser ut att lösa sig med.

User avatar
surpa
Posts: 139
Joined: 10 Jun 2008 09:27
Location: Åkersberga

Re: Krock!

Post by surpa » 20 Jun 2010 13:49

Lagen om stopplikt vid oövervakade övergångsställen skiljer på om man är en cyklist eller gångtrafikant. Bilar har stopplikt mot gångtrafikanter men cyklister har stopplikt mot bilar. Samma sak bör då även gälla i de fall där trafikljus finns. Vid en korsning kan ju bilen ha grönt ljus men så även gångtrafikanter och cyklister.
En lurig regler som få trafikanter känner till.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Krock!

Post by patrik » 20 Jun 2010 16:27

Om cykelbanan hänger ihop med övergångsstället så tror jag det räknas som en cykelöverfart och därmed har bil väjningsplikt mot cykel. Samma sak vid rondell, då har bilar väjningsplikt mot cykel vid övergångsställena.

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Krock!

Post by ana » 23 Jun 2010 11:34

Så som Patrik säger har jag också fattat det som. Runt Slussen bör detta gälla då det är cykelöverfarter överallt väl?

De situationer där både bilar och cyklister har grönt ljus (som Surpa är inne på) och där bilar kommer från sidan bör förbjudas, cyklar vid ett sånt övergångsställe varje dag och det är alltid problem, senast var det en kärring som hängde på tutan, hon kom snett bakifrån och ville köra på mig, som cyklist vid detta övergångsställe ser man inte om bilar från snett bakåt vänster har rött eller grönt heller så det gäller att se upp!

Rasco
Posts: 10
Joined: 21 Jun 2008 11:48
Location: sthlm

Re: Krock!

Post by Rasco » 23 Jun 2010 18:25

Om jag förstår TS rätt så skedde olyckan under slussen vid nerfarten där bilar som kommer från Skeppsbron och ska ner mot Södermälarstrand kommer ifrån. Om det va där så finns det en skylt där det står att bilister ska ta det försiktigt med tanke på att cyklister kommer precis så som i det här fallet. Det borde väl tala för att det inte är Ilim som har gjort fel?

Ilim
Posts: 11
Joined: 14 Apr 2010 21:40

Re: Krock!

Post by Ilim » 23 Jun 2010 20:26

Nja nästan rätt, det var vid överfarten längst mot vattnet (alltså där bilar kör mot skeppsbron) det finns inga ljus överhuvudtaget där nere, men däremot ett i krönet på backen.

Post Reply