Cykelpolo-SM tider och regler

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 09 Sep 2008 11:22

Glömde två regler:

* kontakt regler: axel mot axel, klubba mot klubba, etc. är tillåtet. Allt annat är förbjudet. Måste man fråa om vad som gäller under denna regel så har man nog felinställning från början.

* Ingen kastning av klubbor.

Kommer det finnas domare? ja, domaren tolkar reglerna och dömer därefter. Bestraffning sker genom mål avdrag eller om det inte finns några mål att dra av, måltillägg.

Regel diskussion:

* Medveten blockning av bollförarens väg är inte tillåten. (Brukar vara en diskussionsfråga vad som är en blockning.) Detta är en fair play-regel.

Kan mycket väl stryka den regeln, den finns med sedan gammalt och har aldrig varit något problem. Vad det ursprungligen gällde var att en attackerare av bollföraren måste komma upp "bakifrån" för att man inte ska bara kunna tvärnita 3 cm framför en persons framhjul och där med tvinga personen till att krascha. Nu har ju detta inte hänt och kommer nog inte bli aktuellt heller för jag hoppas att alla som spelar har ett så gott uppförande att man inte gör sånt. Regeln är struken!

Förövrigt så har det ju funnits en tråd om regler men då ingen verkade vara intresserad av att diskutera i den så har jag tagit mig friheten att bestämma i egen majestät :) Tänk på att det är första gången vi kör detta så lite finslipning kommer ju behöva göras till nästa gång. Jag har dock kontaktat både Portland, NY och London och de har alla varit frågande till varför vi behöver så mycket regler :D

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 09 Sep 2008 11:44

Klädavdrag som straff?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 09 Sep 2008 12:02

styggavargen wrote: Kan mycket väl stryka den regeln, den finns med sedan gammalt och har aldrig varit något problem. Vad det ursprungligen gällde var att en attackerare av bollföraren måste komma upp "bakifrån" för att man inte ska bara kunna tvärnita 3 cm framför en persons framhjul och där med tvinga personen till att krascha. Nu har ju detta inte hänt och kommer nog inte bli aktuellt heller för jag hoppas att alla som spelar har ett så gott uppförande att man inte gör sånt. Regeln är struken!
Självklart får man inte "T-Bonea" någon eller medvetet cykla på någon men jag tycker att racing regeln "den som är först väljer spår" är vettig om man tex vill blockera eller tränga någon. Dvs man har väjningsplikt mot de framför, oavsett om man är bollförare eller inte.

Kan ett alternativ till målavdrag/måltillägg vara att laget som gör regelbrottet mister bollen till andra laget, eller att alla måste plinga i klockan eller kanske bara den som bröt regeln. Målavdrag känns ganska "rejält".

Kan väl tillägga att vi på östsidan sällan har problem med reglerna eller fulspel så vi ska nog komma överens :) Men när en SM-titel står på spel kan det ju hetta till lite...

Någon som pratat med TV eller tidningar? :)

/fredde

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 09 Sep 2008 12:09

Frislag (frispark) är väl lämpligt vid mindre förseelser?

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 09 Sep 2008 12:12

Som du sjalv sager, vi ar nog overens egentligen men vi stryker reglen for att slippa diskutera tycker jag. Nar det galler poangavdrag som straff tyker jag det ar rimlig, reglerna ar valdigt enkla och att bryta mot dem kraver en medveten handling, vilket ska kosta.


TV och ovrig media? Inte mer an allas fvorit sida velonista.se. Vi spelar ju pa en privat plan utan tillatelse sa jag haller lag profil...samt att jag anser media en fiende till alla som forsoker gora nagot.

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 09 Sep 2008 12:13

styggavargen wrote:Som du sjalv sager, vi ar nog overens egentligen men vi stryker reglen for att slippa diskutera tycker jag. Nar det galler poangavdrag som straff tyker jag det ar rimlig, reglerna ar valdigt enkla och att bryta mot dem kraver en medveten handling, vilket ska kosta.


TV och ovrig media? Inte mer an allas fvorit sida velonista.se. Vi spelar ju pa en privat plan utan tillatelse sa jag haller lag profil...samt att jag anser media en fiende till alla som forsoker gora nagot.
Vafan! Jag vill va omslagspojke när jag kysser min guldmedalj!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 09 Sep 2008 12:42

bruse wrote:
styggavargen wrote:Som du sjalv sager, vi ar nog overens egentligen men vi stryker reglen for att slippa diskutera tycker jag. Nar det galler poangavdrag som straff tyker jag det ar rimlig, reglerna ar valdigt enkla och att bryta mot dem kraver en medveten handling, vilket ska kosta.


TV och ovrig media? Inte mer an allas fvorit sida velonista.se. Vi spelar ju pa en privat plan utan tillatelse sa jag haller lag profil...samt att jag anser media en fiende till alla som forsoker gora nagot.
Vafan! Jag vill va omslagspojke när jag kysser min guldmedalj!
Precis min tanke också...
Vilket är fullt möjligt ett som vi är i samma lag! :D mohohHAHAHAHA!

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 09 Sep 2008 15:50

Men det va sjukt dåligt med lag från stockholm!
Mycket snack och lite polo!

Vi vill ju ha lite lag att spöa!!!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 09 Sep 2008 19:42

otto_r wrote:Men det va sjukt dåligt med lag från stockholm!
Mycket snack och lite polo!

Vi vill ju ha lite lag att spöa!!!
1. "gbg old boyz":T.K, tågge, Otto r(?) Göteborg
2. "Ung vänster(hänt)" Telefonplan, 48/16 magnus, Andye Stockholm
3. "Sillstryparna" Hector, Johannes, Mickael Göteborg
4. "Polô Noir" Fredde, Bruse, okänd Stockholm

Du menar att guud vad dåligt med lag det är från resten av landet ( sneglar söderut ).
;)

hejdå

Post by hejdå » 09 Sep 2008 19:55

Även om jag inte är en fullgod medlem av pista malmø ännu (fortfarande bara pista prospect), så vågar jag lova att vi från södern kommer ställa upp med ett helt orutinerat lag!

User avatar
Deus
Posts: 386
Joined: 08 Dec 2007 23:52

Post by Deus » 09 Sep 2008 21:28

dags att börja köpa polohojar snart

http://www.radball-mlady.de/index.php/cPath/22
Image

Image

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Post by 48/16 magnus » 09 Sep 2008 21:54


Planen ser fin ut och reglerna låter bra styggavargen, Det ska bli kul :)
Spelar vi mot sargen och bakom mål eller ska vi hålla oss innanför någon linje?

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Post by 48/16 magnus » 09 Sep 2008 22:02

Deus wrote:dags att börja köpa polohojar snart

http://www.radball-mlady.de/index.php/cPath/22
Image

Image
Coola cyklar! men Jag tror att det där är en acrobathoj och en fotbollshoj.
Andye postade bilder på några polohojar från england för ett tag sedan.

/M

chrobin

Post by chrobin » 10 Sep 2008 01:15

48/16 magnus wrote:
Deus wrote:dags att börja köpa polohojar snart

http://www.radball-mlady.de/index.php/cPath/22
Image

Image
Coola cyklar! men Jag tror att det där är en acrobathoj och en fotbollshoj.
Andye postade bilder på några polohojar från england för ett tag sedan.

/M
Jäklar vilka coola prylar det fanns på den där sidan. Eller vad säger man om 20" naturfärgade tubdäck!!!!

/ ChR

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 10 Sep 2008 02:34

48/16 magnus: vi spelar mot sargen och bakom mal.

for ovrigt ar det en radball-cykel, har alltsa inget med polo att gora, men tuff r den.

User avatar
Christer
Posts: 44
Joined: 21 Jun 2008 15:53
Location: Sweden
Contact:

Post by Christer » 14 Sep 2008 15:04

Fantastiskt kul och trevligt idag! Kul att vi fick ihop ett lag också på plats så man fick vara med och spela.
Grymt jobbat alla som spelade. Och ännu mer grymt jobbat alla ni som arrangerade!!

User avatar
Tommypistolen
Posts: 129
Joined: 04 Feb 2008 19:45
Location: Hisingen
Contact:

Post by Tommypistolen » 14 Sep 2008 15:37

jag är så stolt! det här är den största idrottshändelsen i mitt liv, tredje bäst i konungariket sverige! HÄRLIGT!

tack till arrangörer och med/motspelare. bra jobbat.
...Damn the man, save the empire...

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 14 Sep 2008 16:07

finns det några bilder och resultatlistor?

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 14 Sep 2008 16:29

Svenska mästare år 2008 i Cykelpolo är "Ung vänster(hänt)" Telefonplan, 48/16 magnus, Andye

Toppplaceringarna:

1. "Ung vänster(hänt)" Telefonplan, 48/16 magnus, Andye
2. "Sillstryparna" Hector, Johannes, Mickael
3. "gbg old boyz":T.K, tågge, Otto r(?)

Jag vill tacka alla som kom, både deltagare och åskådare, för att ni gjorde det första mästerskapet så lyckat. Tack till alla som hjälpt mig fixa allt som jag glömt och varit för trött för att klara själv.

Bilder kommer när någon som har kamera kommer hem till en dator.

User avatar
Christer
Posts: 44
Joined: 21 Jun 2008 15:53
Location: Sweden
Contact:

Post by Christer » 14 Sep 2008 16:58

Skall lägga upp mina bilder. Men det blir nog först imorgon.

Post Reply