VISA: Din/a växelcyklar.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Och här är den som äter upp min plånbok sen 6 år tillbaka..
LaPierre 27 CaratTitane var namnet när den byggdes, en f.d. proffscyklist från frankrike la ut den på blocket 2012 för 10000, dryg och okunnig som jag var prutade jag ner den till 9800.
Namnet anspelar på att den hade 27 växlar och så klart på ramen som är av 3-2-5 titan.
Shimano ultegra gruppen (3x9) slets ut ganska snabbt, ett par mavic cxp12 hjul med ultegra hubbar krashade jag sönder redan 2013.
Köpte en Merlin RSR 2001 ett år senare, som hade sliten men underbar campagnolo centaur 2006 grupp, flyttade grupperna och sålde merlinen till morsan.
Hösten 2016 fick den en splitter ny centaur 2015 grupp. Vet inte mycket mer om ramen, antar att den var custom-made till förre ägaren, som sa att han kört touren, girot och några andra stora lopp i frankrike, belgien och italien runt 1999-2003. Har hittat en annan LaPierre titan-racer på velospace, som även den har en shimano grupp, ramen är väldigt lik min. http://velospace.org/node/16320
LaPierre 27 CaratTitane var namnet när den byggdes, en f.d. proffscyklist från frankrike la ut den på blocket 2012 för 10000, dryg och okunnig som jag var prutade jag ner den till 9800.
Namnet anspelar på att den hade 27 växlar och så klart på ramen som är av 3-2-5 titan.
Shimano ultegra gruppen (3x9) slets ut ganska snabbt, ett par mavic cxp12 hjul med ultegra hubbar krashade jag sönder redan 2013.
Köpte en Merlin RSR 2001 ett år senare, som hade sliten men underbar campagnolo centaur 2006 grupp, flyttade grupperna och sålde merlinen till morsan.
Hösten 2016 fick den en splitter ny centaur 2015 grupp. Vet inte mycket mer om ramen, antar att den var custom-made till förre ägaren, som sa att han kört touren, girot och några andra stora lopp i frankrike, belgien och italien runt 1999-2003. Har hittat en annan LaPierre titan-racer på velospace, som även den har en shimano grupp, ramen är väldigt lik min. http://velospace.org/node/16320
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Kul story! Svårt att se mer än siluetten av cykeln på denna bild, dock.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Cyklade första varvet med massa vikt på styret (bikepacking-runda) och fel däck och då upplevde jag oversteer vilket jag tolkar som att cykeln har mycket trail. Problemet försvan utan packning och med däck med högre diameter.russ_meyer wrote:Vadå utan packning på gaffeln?
Har man inget projekt har man inget liv
- alvinstraight
- Posts: 224
- Joined: 13 Aug 2010 07:38
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
★░░░░░░░░░░░████░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░███░██░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░██░░░█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░██░░░██░░░░░░░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░░██░░░███░░░░░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░░░██░░░░██░░░░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░░░██░░░░░███░░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░░░░██░░░░░░██░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░███████░░░░░░░██░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░█████░░░░░░░░░░░░░░███░██░░░░░░★ ★░░░██░░░░░████░░░░░░░░░░██████░░░░░★ ★░░░██░░████░░███░░░░░░░░░░░░░██░░░░★ ★░░░██░░░░░░░░███░░░░░░░░░░░░░██░░░░★ ★░░░░██████████░███░░░░░░░░░░░██░░░░★ ★░░░░██░░░░░░░░████░░░░░░░░░░░██░░░░★ ★░░░░███████████░░██░░░░░░░░░░██░░░░★ ★░░░░░░██░░░░░░░████░░░░░██████░░░░░★ ★░░░░░░██████████░██░░░░███░██░░░░░░★ ★░░░░░░░░░██░░░░░████░███░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░█████████████░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░★
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Halvkass bild på gammelfransken med nyförvärvad gammelfranskväska
Det är ingen touringram men geometrin är rätt snäll och lirar mkt bra med lastad väska
VISA: Din/a växelcyklar.
Riktigt bra med väskan!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
VISA: Din/a växelcyklar.
Skitfin!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Grym! En Follis i min storlek har varit på önskelistan sedan 80-talet...!ravelax wrote:
Halvkass bild på gammelfransken med nyförvärvad gammelfranskväska
Det är ingen touringram men geometrin är rätt snäll och lirar mkt bra med lastad väska
Grön våg för grå man...
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
En tur på slingrande grusvägar i helgen. Sedan en stunds vila (och sömn) i hängmattan under det gamla äppelträdet. Bridgestone MB-1 från 1989 - med utrustning cirka fem år nyare. Frikyrkolada inkluderad. Svindyr.
Grön våg för grå man...
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
VISA: Din/a växelcyklar.
Har också svängt ihop en mtb.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Snygg! Vad är det för material i gaffeln?
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
VISA: Din/a växelcyklar.
På min? Stål.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Riktigt snygg! Brukar inte gilla MTB alls men den där satt där den skulle.
VISA: Din/a växelcyklar.
”Ny” röd cykel
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Nice på båda alltså! Stål är bäst, men blir inte en stålgaffel väldigt tungspå den marinen?
VISA: Din/a växelcyklar.
?h.wallin wrote:...väldigt tungspå den marinen?
Jo, en kolgaffel skulle nog få ner vikten (10,3kg) en del och göra Miyatan styvare. Men ändå helt ok åkegenskaper tycker jag för att vara en cykel från 91.
Jag hade ju tänkt köpa din stål-Mtb. Och så kommer jag hem med den här....men det fattades även en vintage räser i stallet
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Den är nog lättare än en dämpad gaffel ändå. Men hojen är en tanks, vissth.wallin wrote:Nice på båda alltså! Stål är bäst, men blir inte en stålgaffel väldigt tungspå den marinen?
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
matsa wrote:?h.wallin wrote:...väldigt tungspå den marinen?
Jo, en kolgaffel skulle nog få ner vikten (10,3kg) en del och göra Miyatan styvare. Men ändå helt ok åkegenskaper tycker jag för att vara en cykel från 91.
Jag hade ju tänkt köpa din stål-Mtb. Och så kommer jag hem med den här....men det fattades även en vintage räser i stallet
Asså, ja hehe men man kan aldrig ha för mkt stål... eller?