Hur får jag bort gammal sprayfärg?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Hur får jag bort gammal sprayfärg?

Post by alltmojligt » 17 Aug 2008 13:58

Någon som har tips på hur man kan få bort sprayfärg som sitter på orginallacken? Vill helst inte skada orginallacken som sitter under. Har försökt skrapa men det skulle ta evigheter, plus att färgen sitter rätt hårt på vissa ställen.

Finns det något medel som mjukar upp sprayfärgen så att den blir lättare att skrapa bort?

martenn
Posts: 87
Joined: 15 Jun 2008 21:44
Location: stockholm

Post by martenn » 17 Aug 2008 15:49

testa att gnuga med bensin med en trasa eller med en såndär grön disk svamp tror de kan fungera bra

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 17 Aug 2008 17:14

martenn wrote:testa att gnuga med bensin med en trasa eller med en såndär grön disk svamp tror de kan fungera bra
Helst på ett ställe som inte annars syns, utifall det skulle fucka lacken :D
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 17 Aug 2008 19:35

Jag köpte något som heter BUMS som man smetade på och sen lät stå över natten sen var det bara att tvätta bort.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 17 Aug 2008 19:44

solomon wrote:Jag köpte något som heter BUMS som man smetade på och sen lät stå över natten sen var det bara att tvätta bort.
Men då ryker både spraylacken och den fina lacken underst...

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 21 Aug 2008 14:57

Idag köpte jag Gripen kemiskt ren bensin. Antar att det är sån ni menar. Det funkade inte överhuvudtaget. Blev bara rent. :/

Ska prova Aceton senare ikväll och se om det biter hårdare.

Synd att det ska vara så svårt att få bort gammal sprayfärg för originallacken under verkar fin.

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 21 Aug 2008 15:03

Frågan du bör ställa dig är varför någon skulle måla om en ram som från början hade fin lack? Tror du kommer bli besviken då du fått bort sprayfärgen och konstaterat att det fanns en anledning till varför ramen målades om från början. Men jag hoppas självklart på det motsatta :D.

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 21 Aug 2008 15:06

breadandfalafel wrote:Frågan du bör ställa dig är varför någon skulle måla om en ram som från början hade fin lack? Tror du kommer bli besviken då du fått bort sprayfärgen och konstaterat att det fanns en anledning till varför ramen målades om från början. Men jag hoppas självklart på det motsatta :D.
Mjo jag har ju förstås funderat på det också hehe. Den har ju en del små skavanker det kan jag se direkt, men den är fortfarande fin där jag lyckats skrapa bort lack. Så jag hoppas ju att den ska vara tillräckligt fin åtminstone. För hellre en halvful originallack än något hemmaspraymålat (väldigt slarvigt gjort).

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 21 Aug 2008 23:09

En liten update:

Jag köpte Aceton (med olja) istället och gnuggade som aldrig förr. Fick rent gaffeln med hjälp av en scotch brite + tops. Jäkla pillande med tops runt muffen. Men fin blev den. Lite matt men det går ju att polera upp. Den hade några små stenskott men inte värre än någon annan beggad ram. :)

Men jag börjar undra om jag inte sitter och gör allt jobb förgäves. Vill ju få bort kabelhållare osv. Och då måste man ju kanske lacka om hela ramen ändå. :/ Får se hur jag gör. Blir ju lättare att sälja iaf om jag tar bort all gammal sprayfärg.

Post Reply