Ekringsfråga
Ekringsfråga
Hej!
Jag har börjat ekra mina första hjul efter Freddes guide
http://blog.fredde.se/?p=3528
men fastnade på steg 2.
Jag vet helt enkelt inte vilket fälghål jag ska sticka in ekern i. Det står 4h men det är så oprecist - framförallt när det hela tiden ändrar sig när man spänner... Sedan undrar jag även vilket hål i flänsen man ska sätta in ekern i, jag har inga loggor på mina hjul, de till vänster eller höger om keyspoke från den ekrade sidan sett??
Tacksam för hjälp!!!
Jag har börjat ekra mina första hjul efter Freddes guide
http://blog.fredde.se/?p=3528
men fastnade på steg 2.
Jag vet helt enkelt inte vilket fälghål jag ska sticka in ekern i. Det står 4h men det är så oprecist - framförallt när det hela tiden ändrar sig när man spänner... Sedan undrar jag även vilket hål i flänsen man ska sätta in ekern i, jag har inga loggor på mina hjul, de till vänster eller höger om keyspoke från den ekrade sidan sett??
Tacksam för hjälp!!!
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Ekringsfråga
Eller spelar det någon roll så länge det är ungefär rätt?
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Ekringsfråga
Första ekern på andra varvet ska korsa 3 gånger och sen sitta i mittenhålet av de 3 lediga
Andra sidan gör man spegelvänt.
Håll koll på ventilen, lätt att man vrider fälgen och *plopp* så blir det fel
/Fredde
Andra sidan gör man spegelvänt.
Håll koll på ventilen, lätt att man vrider fälgen och *plopp* så blir det fel
/Fredde
Re: Ekringsfråga
Tack fredde, svaret på bloggen löste det
Har ingen linolja :$ har failat så mycket att det nog var lika bra men... är det SÅ viktigt? Räcker det inte att jag drar åt lite då och då?
Har ingen linolja :$ har failat så mycket att det nog var lika bra men... är det SÅ viktigt? Räcker det inte att jag drar åt lite då och då?
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Ekringsfråga
Spänner du det bra från början så behöver man inte spänna det mer efteråt. Bara om man skadar fälgen eller liknande.Jonatan F wrote:Tack fredde, svaret på bloggen löste det
Har ingen linolja :$ har failat så mycket att det nog var lika bra men... är det SÅ viktigt? Räcker det inte att jag drar åt lite då och då?
Linolja är bra, vissa kör på annan olja, vissa kör med loctite, vissa skiter i oljan och kör torrt.
/Fredde
Re: Ekringsfråga
Korsläs gärna Sheldon Browns hjulbyggarguide när du gör jobbet, den tycker jag är tydligare. Veloform har gott om linolja och delar säkert med sig av en dl eller så.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
Re: Ekringsfråga
försökte men när jag börjat på freddes blev det flum att byta. Förutom ovan nämnda fråga (som jag nu i efterhand ser var besvarad redan i bloggen) var det inga problem.
Har man inget projekt har man inget liv
-
- Posts: 267
- Joined: 26 Jul 2009 16:06
Re: Ekringsfråga
Bra guide på bloggen, skiljer sig lite från hur jag bygger mina hjul. Kan ju vara bra att dela lite erfarenheter.
Jag gör tvärtom, jag sätter mina trailing spokes först. Trär alltså in första ekern från utsidan. (man får då i detta fall börja två hål från ventilen). Så sätter jag dom 8 (om det är 32håls) ekrarna. Sen går jag över och sätter 8 trailing spokes på andra sidan navet också.
Sen gör jag kors-ekrarna, en sida i taget. Trär dom från insidan ut, tycker det är lättare eftersom man får ekern utåt och inte in bland ekrarna på "andra sidan" navet...
"Steg 1 – montera den första ekern. Här avgörs om du kommer lyckas eller inte.
Lokalisera det hål som är precis mitten av loggan, stick in ekern från insidan."
Jag har lärt mig att loggan på navet skall peka mot ventilhålet på fälgen. Men eftersom man vridet navet efter att man satt de första 8 (i mitt fall 16) ekrarna så kommer inte loggan peka mot ventilhålet om man satt första ekern i linje med loggan. Eller?
Lycka till med byggandet!
Jag gör tvärtom, jag sätter mina trailing spokes först. Trär alltså in första ekern från utsidan. (man får då i detta fall börja två hål från ventilen). Så sätter jag dom 8 (om det är 32håls) ekrarna. Sen går jag över och sätter 8 trailing spokes på andra sidan navet också.
Sen gör jag kors-ekrarna, en sida i taget. Trär dom från insidan ut, tycker det är lättare eftersom man får ekern utåt och inte in bland ekrarna på "andra sidan" navet...
"Steg 1 – montera den första ekern. Här avgörs om du kommer lyckas eller inte.
Lokalisera det hål som är precis mitten av loggan, stick in ekern från insidan."
Jag har lärt mig att loggan på navet skall peka mot ventilhålet på fälgen. Men eftersom man vridet navet efter att man satt de första 8 (i mitt fall 16) ekrarna så kommer inte loggan peka mot ventilhålet om man satt första ekern i linje med loggan. Eller?
Lycka till med byggandet!
Re: Ekringsfråga
Jag har ett problem... det är att ekrarna är så förbakat långa! Fälgen är dubbelbottnad och djup så det är nog inget problem så men det ser lite mysko ut när ekrarna sticker upp ett par mm ur nippeln... Kan jag gjort något fel eller var bara julbyggaren som gjorde dem på fabriken snål/orkade inte hämta rätt längd?
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Ekringsfråga
Ja har hört att man vill ha loggan 90grader mot ventilen så när cykeln står parkerad med ventilerna ner/upp så är loggan snyggt läsbar. Jag har gjort lite annorlunda ibland.petterovski wrote:
Jag har lärt mig att loggan på navet skall peka mot ventilhålet på fälgen. Men eftersom man vridet navet efter att man satt de första 8 (i mitt fall 16) ekrarna så kommer inte loggan peka mot ventilhålet om man satt första ekern i linje med loggan. Eller?
Lycka till med byggandet!
/Fredde