Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Har mig en idé sedan länge och skulle vilja spåna lite över det.
En SS cykel, med massiv klinga och litet bakdrev, jävligt tungcyklad alltså. Ramen ska ha abnormalt upphöjt vevlager för att kunna montera lika "abnormalt" långa vevarmar. Tanken med dessa vevarmar är enligt min logik (?) att det ska bli lättare att trampa, och på så sätt kunna komma upp i hiskliga farter på rak asfaltsväg utan extrem ansträngning. Givetvis så blir det ju en större cirkel för benen att följa och på så sätt kanske blir tyngre?
Möjligen att man kör på en vanlig trackram och ser till att pedalerna ligger horisontellt när man ska luta sig i kurvor och sådant, riktigt tight till marken helt enkelt.
Lågt sittande bockstyre för att kunna ta ordentligt med kraft från armarna vid behov. Egna tempopinnar som jag har en idé för, armarna ligger liksom under och igenom bockstyret för att komma till extremaeroposition. (risk för att sätta knäna i hakan)
Extremt dålig illustration nedan, Vitt sträck = arm, Gråa sträck = tempostyre.
http://cl.ly/2i3B372U1P3o2b2L2W2a
Vet ni om någon liknande cykel?
Edit: Vad tror ni om detta med de väldigt långa vevarna. Antar att detta är beprövat och testat ganska grundligt, vad säger resultaten?
En SS cykel, med massiv klinga och litet bakdrev, jävligt tungcyklad alltså. Ramen ska ha abnormalt upphöjt vevlager för att kunna montera lika "abnormalt" långa vevarmar. Tanken med dessa vevarmar är enligt min logik (?) att det ska bli lättare att trampa, och på så sätt kunna komma upp i hiskliga farter på rak asfaltsväg utan extrem ansträngning. Givetvis så blir det ju en större cirkel för benen att följa och på så sätt kanske blir tyngre?
Möjligen att man kör på en vanlig trackram och ser till att pedalerna ligger horisontellt när man ska luta sig i kurvor och sådant, riktigt tight till marken helt enkelt.
Lågt sittande bockstyre för att kunna ta ordentligt med kraft från armarna vid behov. Egna tempopinnar som jag har en idé för, armarna ligger liksom under och igenom bockstyret för att komma till extremaeroposition. (risk för att sätta knäna i hakan)
Extremt dålig illustration nedan, Vitt sträck = arm, Gråa sträck = tempostyre.
http://cl.ly/2i3B372U1P3o2b2L2W2a
Vet ni om någon liknande cykel?
Edit: Vad tror ni om detta med de väldigt långa vevarna. Antar att detta är beprövat och testat ganska grundligt, vad säger resultaten?
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Intressant idé, teorin stämmer tycker jag men problemet är att få fötterna att gå i så vida cirklar antar jag. Trampar du på en vanlig cykel är det nästan bara upp-net, där blir det mer åt alla håll...
Styret är dock inte någon bra idé enligt mig, tänk om du vurpar/snabbt måste upp. Då sitter du fast mellan styrena kind of. Sedan är det EXTREMT lågt!!! Vill du dock ha det så lågt hade jag kört på något i stil med : http://imm.io/6q1A
Styret är dock inte någon bra idé enligt mig, tänk om du vurpar/snabbt måste upp. Då sitter du fast mellan styrena kind of. Sedan är det EXTREMT lågt!!! Vill du dock ha det så lågt hade jag kört på något i stil med : http://imm.io/6q1A
Har man inget projekt har man inget liv
- starground
- Posts: 231
- Joined: 12 Nov 2009 16:55
- Location: Vasastan, Stockholm
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Om du inte vill bygga själv, så kanske du kan köpa loss den här:
http://www.bikeradar.com/road/racing/ar ... lans-23985
http://www.bikeradar.com/road/racing/ar ... lans-23985
-
- Posts: 200
- Joined: 25 May 2009 22:54
- Location: sthlm
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Jag är ingen expert men jag vågar säga att du tänker tokigt, och någon här kommer säkert förklara exakt hur. Om du inte har långa och brutala ben som skulle motivera längre vevarmar än normala, 170-175mm, så tror jag att du blir som snabbast genom att träna på kadensen och köra växlat Spinna för att vinna. Vridmomentet ökar med längre vevarmar men det gör ju inte att det det går snabbare bara sådär.
-
- Posts: 44
- Joined: 11 Apr 2011 18:34
- Location: Josefstadt, 1080 Wien!! (I hjärtat 414)
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
längre vevarmar ger ju lägre utväxling (fötterna måste gå längre väg, alltså arbeta snabbare ju längre ut från mittpunkten på rotationen dom är...).... så du torde inte tjäna ett skvatt.
bortsett från det så borde det dessutom bli jobbigt ergonomiskt.
bortsett från det så borde det dessutom bli jobbigt ergonomiskt.
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Långa vevar ger ju bättre vridmoment.. . lite som ett långt skaft på en skiftnyckel och således ge möjlighet att trampa runt en högre utväxling. Å andra sidan finns det säkert en break-even punkt när vinsten tas ut av det större arbetet med att trampa i för stora cirklar. Utifrån hur tävlingscyklar är konstruerade skulle jag tro att den punkten är någonstans runt 175 mm.
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Finns ju en teori om att man kan kompensera vevarmenslängd med lårmuskelns storlek
- carlhenrik
- Posts: 918
- Joined: 06 Nov 2007 21:38
- Location: Sthlm
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Det är ju precis det som gör det "lättare"!fixeradlins wrote:längre vevarmar ger ju lägre utväxling (fötterna måste gå längre väg, alltså arbeta snabbare ju längre ut från mittpunkten på rotationen dom är...).... så du torde inte tjäna ett skvatt.
bortsett från det så borde det dessutom bli jobbigt ergonomiskt.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Lättare "mekaniskt" kanske, men ergonomiskt blir det nog knas...Jonatan F wrote:Det är ju precis det som gör det "lättare"!fixeradlins wrote:längre vevarmar ger ju lägre utväxling (fötterna måste gå längre väg, alltså arbeta snabbare ju längre ut från mittpunkten på rotationen dom är...).... så du torde inte tjäna ett skvatt.
bortsett från det så borde det dessutom bli jobbigt ergonomiskt.
Lite som att springa med 1,5m långa kliv när man är van att springa 1meters kliv. Jävligt bökigt mao.
Dom ergonomiska nackdelarna förtar troligtvis de positiva "mekaniska" effekterna...
I Dalarnas djupa skogar..
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Oavsett vad så måste man utföra samma arbete för att uppnå samma hastighet.
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Säkert!jon wrote:Lättare "mekaniskt" kanske, men ergonomiskt blir det nog knas...Jonatan F wrote:Det är ju precis det som gör det "lättare"!fixeradlins wrote:längre vevarmar ger ju lägre utväxling (fötterna måste gå längre väg, alltså arbeta snabbare ju längre ut från mittpunkten på rotationen dom är...).... så du torde inte tjäna ett skvatt.
bortsett från det så borde det dessutom bli jobbigt ergonomiskt.
Lite som att springa med 1,5m långa kliv när man är van att springa 1meters kliv. Jävligt bökigt mao.
Dom ergonomiska nackdelarna förtar troligtvis de positiva "mekaniska" effekterna...
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Att blott gå från 170 till 175 påverkar en tränad cyklist enormt så vore längre vevar effektivare skulle de nog ha använts (jag har kört med 180). Ytterst få kör eller har kört med 180-190 vevar på tempo och timrekord på bana. En del förr körde som Pantani slängde på längre vevar vid bergsetapper men vanligast var att köra samma längd allround.
Armarna ska vila på tempobågen och det blott vid besvärande vind man får greppa hårdare. Att bli så ihopvikt som i Linkert beskrivning kommer nog inte att fungera dels för andning och kraftöverföring.
Ta och testa en modern tempocykel och försök dra igång den med 55/13 så får du känna på hur skönt det är.
Armarna ska vila på tempobågen och det blott vid besvärande vind man får greppa hårdare. Att bli så ihopvikt som i Linkert beskrivning kommer nog inte att fungera dels för andning och kraftöverföring.
Ta och testa en modern tempocykel och försök dra igång den med 55/13 så får du känna på hur skönt det är.
Мясо это убийство
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Men blir man heller så aero av Linkerts styre? Blir man inte bara mer krum-ryggad?
För att bli mer aero krävs något i stil med:
För att bli mer aero krävs något i stil med:
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Haha, tog foton på dem olika positionerna, min design och klassisk tempodesign. (nej har aldrig cyklat med tempopinnar)
Häftigt att man inte fattar hur extrem min design är, det ser helt sjukt ut när man är i den positionen (Linkert Obree, innovatören)
Blir nog fan mer vindmotstånd då ryggen sluttar nedåt istället för att ligga rakt.
Nae, den ger vi upp på nu när jag sett hur det ser ut, är för vig för att inse min egna position utan fotografi.
(Nej, ingen kedja och ja, jag är på väg att installera frambromsen igen. Blir SS inom kort förstår ni. Vill slita på något med mindre sentimental värde)
Häftigt att man inte fattar hur extrem min design är, det ser helt sjukt ut när man är i den positionen (Linkert Obree, innovatören)
Blir nog fan mer vindmotstånd då ryggen sluttar nedåt istället för att ligga rakt.
Nae, den ger vi upp på nu när jag sett hur det ser ut, är för vig för att inse min egna position utan fotografi.
(Nej, ingen kedja och ja, jag är på väg att installera frambromsen igen. Blir SS inom kort förstår ni. Vill slita på något med mindre sentimental värde)
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Gillar tänket dock! Förr eller senare kommer du på något skitsmart!
(Du ska nog över din sadelhöjd däremot)
(Du ska nog över din sadelhöjd däremot)
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.
Hehe..Jonatan F wrote:Gillar tänket dock! Förr eller senare kommer du på något skitsmart!
(Du ska nog över din sadelhöjd däremot)
Sadelhöjden är sådan att mina ben precis inte blir helt raka i bottenläge. Satt högre upp på sadeln under fotografierna än vad jag gör under cykling