Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by Linkert » 13 Jun 2011 17:42

Har mig en idé sedan länge och skulle vilja spåna lite över det.

En SS cykel, med massiv klinga och litet bakdrev, jävligt tungcyklad alltså. Ramen ska ha abnormalt upphöjt vevlager för att kunna montera lika "abnormalt" långa vevarmar. Tanken med dessa vevarmar är enligt min logik (?) att det ska bli lättare att trampa, och på så sätt kunna komma upp i hiskliga farter på rak asfaltsväg utan extrem ansträngning. Givetvis så blir det ju en större cirkel för benen att följa och på så sätt kanske blir tyngre?
Möjligen att man kör på en vanlig trackram och ser till att pedalerna ligger horisontellt när man ska luta sig i kurvor och sådant, riktigt tight till marken helt enkelt.

Lågt sittande bockstyre för att kunna ta ordentligt med kraft från armarna vid behov. Egna tempopinnar som jag har en idé för, armarna ligger liksom under och igenom bockstyret för att komma till extremaeroposition. (risk för att sätta knäna i hakan)
Extremt dålig illustration nedan, Vitt sträck = arm, Gråa sträck = tempostyre.
http://cl.ly/2i3B372U1P3o2b2L2W2a

Vet ni om någon liknande cykel?

Edit: Vad tror ni om detta med de väldigt långa vevarna. Antar att detta är beprövat och testat ganska grundligt, vad säger resultaten?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by Jonatan F » 13 Jun 2011 18:05

Intressant idé, teorin stämmer tycker jag men problemet är att få fötterna att gå i så vida cirklar antar jag. Trampar du på en vanlig cykel är det nästan bara upp-net, där blir det mer åt alla håll...

Styret är dock inte någon bra idé enligt mig, tänk om du vurpar/snabbt måste upp. Då sitter du fast mellan styrena kind of. Sedan är det EXTREMT lågt!!! Vill du dock ha det så lågt hade jag kört på något i stil med : http://imm.io/6q1A
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
starground
Posts: 231
Joined: 12 Nov 2009 16:55
Location: Vasastan, Stockholm

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by starground » 13 Jun 2011 18:06

Om du inte vill bygga själv, så kanske du kan köpa loss den här:
http://www.bikeradar.com/road/racing/ar ... lans-23985
:D

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by KvarterenRundt » 13 Jun 2011 18:44

Jag är ingen expert men jag vågar säga att du tänker tokigt, och någon här kommer säkert förklara exakt hur. Om du inte har långa och brutala ben som skulle motivera längre vevarmar än normala, 170-175mm, så tror jag att du blir som snabbast genom att träna på kadensen och köra växlat :) Spinna för att vinna. Vridmomentet ökar med längre vevarmar men det gör ju inte att det det går snabbare bara sådär.

fixeradlins
Posts: 44
Joined: 11 Apr 2011 18:34
Location: Josefstadt, 1080 Wien!! (I hjärtat 414)

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by fixeradlins » 13 Jun 2011 23:30

längre vevarmar ger ju lägre utväxling (fötterna måste gå längre väg, alltså arbeta snabbare ju längre ut från mittpunkten på rotationen dom är...).... så du torde inte tjäna ett skvatt.
bortsett från det så borde det dessutom bli jobbigt ergonomiskt.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by MatKar » 14 Jun 2011 08:58

Långa vevar ger ju bättre vridmoment.. . lite som ett långt skaft på en skiftnyckel och således ge möjlighet att trampa runt en högre utväxling. Å andra sidan finns det säkert en break-even punkt när vinsten tas ut av det större arbetet med att trampa i för stora cirklar. Utifrån hur tävlingscyklar är konstruerade skulle jag tro att den punkten är någonstans runt 175 mm. :D

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by Nils » 14 Jun 2011 10:02

Finns ju en teori om att man kan kompensera vevarmenslängd med lårmuskelns storlek :D

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by carlhenrik » 14 Jun 2011 11:13

Image

Fred Rompelbergs rekordcykel kanske kan inspirera.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by Jonatan F » 15 Jun 2011 18:38

fixeradlins wrote:längre vevarmar ger ju lägre utväxling (fötterna måste gå längre väg, alltså arbeta snabbare ju längre ut från mittpunkten på rotationen dom är...).... så du torde inte tjäna ett skvatt.
bortsett från det så borde det dessutom bli jobbigt ergonomiskt.
Det är ju precis det som gör det "lättare"!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by jon » 15 Jun 2011 20:45

Jonatan F wrote:
fixeradlins wrote:längre vevarmar ger ju lägre utväxling (fötterna måste gå längre väg, alltså arbeta snabbare ju längre ut från mittpunkten på rotationen dom är...).... så du torde inte tjäna ett skvatt.
bortsett från det så borde det dessutom bli jobbigt ergonomiskt.
Det är ju precis det som gör det "lättare"!
Lättare "mekaniskt" kanske, men ergonomiskt blir det nog knas...
Lite som att springa med 1,5m långa kliv när man är van att springa 1meters kliv. Jävligt bökigt mao.
Dom ergonomiska nackdelarna förtar troligtvis de positiva "mekaniska" effekterna...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by snarkus » 15 Jun 2011 21:52

Oavsett vad så måste man utföra samma arbete för att uppnå samma hastighet.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by Jonatan F » 15 Jun 2011 22:00

jon wrote:
Jonatan F wrote:
fixeradlins wrote:längre vevarmar ger ju lägre utväxling (fötterna måste gå längre väg, alltså arbeta snabbare ju längre ut från mittpunkten på rotationen dom är...).... så du torde inte tjäna ett skvatt.
bortsett från det så borde det dessutom bli jobbigt ergonomiskt.
Det är ju precis det som gör det "lättare"!
Lättare "mekaniskt" kanske, men ergonomiskt blir det nog knas...
Lite som att springa med 1,5m långa kliv när man är van att springa 1meters kliv. Jävligt bökigt mao.
Dom ergonomiska nackdelarna förtar troligtvis de positiva "mekaniska" effekterna...
Säkert!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by Ronny » 16 Jun 2011 07:54

Att blott gå från 170 till 175 påverkar en tränad cyklist enormt så vore längre vevar effektivare skulle de nog ha använts (jag har kört med 180). Ytterst få kör eller har kört med 180-190 vevar på tempo och timrekord på bana. En del förr körde som Pantani slängde på längre vevar vid bergsetapper men vanligast var att köra samma längd allround.
Armarna ska vila på tempobågen och det blott vid besvärande vind man får greppa hårdare. Att bli så ihopvikt som i Linkert beskrivning kommer nog inte att fungera dels för andning och kraftöverföring.
Ta och testa en modern tempocykel och försök dra igång den med 55/13 så får du känna på hur skönt det är.
Мясо это убийство

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by Jonatan F » 16 Jun 2011 17:36

Men blir man heller så aero av Linkerts styre? Blir man inte bara mer krum-ryggad?
För att bli mer aero krävs något i stil med:
Image
Har man inget projekt har man inget liv :)

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by Linkert » 16 Jun 2011 21:39

Haha, tog foton på dem olika positionerna, min design och klassisk tempodesign. (nej har aldrig cyklat med tempopinnar)
Häftigt att man inte fattar hur extrem min design är, det ser helt sjukt ut när man är i den positionen :oops: (Linkert Obree, innovatören)

Blir nog fan mer vindmotstånd då ryggen sluttar nedåt istället för att ligga rakt.

Nae, den ger vi upp på nu när jag sett hur det ser ut, är för vig för att inse min egna position utan fotografi. ;)

(Nej, ingen kedja och ja, jag är på väg att installera frambromsen igen. Blir SS inom kort förstår ni. Vill slita på något med mindre sentimental värde)
Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by Jonatan F » 17 Jun 2011 11:26

Gillar tänket dock! Förr eller senare kommer du på något skitsmart! :D

(Du ska nog över din sadelhöjd däremot)
Har man inget projekt har man inget liv :)

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Fartmonster - Idé, teori, praktik.

Post by Linkert » 17 Jun 2011 14:31

Jonatan F wrote:Gillar tänket dock! Förr eller senare kommer du på något skitsmart! :D

(Du ska nog över din sadelhöjd däremot)
Hehe..

Sadelhöjden är sådan att mina ben precis inte blir helt raka i bottenläge. Satt högre upp på sadeln under fotografierna än vad jag gör under cykling ;)

Post Reply