Köphjälp för newbie
Köphjälp för newbie
Hej! Har länge haft ett sug efter en trevlig single speed. Har botaniserat runt här ett tag och på diverse sidor för att få en uppfattning om vad man ska ha. Men biltullar som snart är ett faktum så känns behovet mer angeläget. Är på jakt efter en hoj som tar mig ner på stan för en öl och enklare pendling de dagar jag inte behöver bilen. Kan hända att det blir någon snabb träningsrunda också. Har ni någon bra vettig hoj att rekommendera? Vad bör man tänka på? Cyklar mountainbike annars så jag är inte helt främmande för det här med cyklar men single speed verkar vara lite av en egen värld. Budgeten ligger runt 3000. Har tittat på SE Lager, Paddy Wagon, Fuji Classic (tror jag det var) och Batavus Boris. Vet att Batavus och Konan är lite dyrare än budget. Tacksam för hjälp.
Re: Köphjälp för newbie
Begagnad innefattar det även ombyggda racerramar?
Ja, samt inte ännu ombyggda racerramar.
The concept of time has been revised and improved...
+1bankiren wrote:köp en beggad roligare cykel för samma pengar, det är mitt tips
Har tittat lite på ram men springer det inte iväg i pris då om man ska bygga själv? Cyklar mountainbike och har byggt några hojar genom åren och då brukar det springa iväg men man får det som man vill ha det.
Finns det några utmaningar/fällor med beggade racerramar? Gamla standarder etc.

haakan wrote:Har tittat lite på ram men springer det inte iväg i pris då om man ska bygga själv? Cyklar mountainbike och har byggt några hojar genom åren och då brukar det springa iväg men man får det som man vill ha det.![]()
Om du bara ska bygga om till SS så är allt du behöver ett BMX-frihjul. Du får ju hitta en hoj i bra skick först.
Finns en uppsjö av konstiga standarder.
Om han ska ta ett gammalt bakhjul från en racer och ta bort kassetten och ersätta med ett BMX-frihjul behöver hjulaxeln spaceas om och även få fälgen centrerad. Tycker du förenklar lite väl mycketBratt wrote:haakan wrote:Har tittat lite på ram men springer det inte iväg i pris då om man ska bygga själv? Cyklar mountainbike och har byggt några hojar genom åren och då brukar det springa iväg men man får det som man vill ha det.![]()
Om du bara ska bygga om till SS så är allt du behöver ett BMX-frihjul. Du får ju hitta en hoj i bra skick först.
Finns en uppsjö av konstiga standarder.

Förträngde den lilla detaljen...SirUlrich wrote:Om han ska ta ett gammalt bakhjul från en racer och ta bort kassetten och ersätta med ett BMX-frihjul behöver hjulaxeln spaceas om och även få fälgen centrerad. Tycker du förenklar lite väl mycket.
Skippa franska hojar då de har udda mått, försök hitta en cykel med kassett som du trär på istället för skruvar på (dvs freehub; http://www.sheldonbrown.com/k7.html). Sedan kanske det även är trevligare med kanttråd än tubhjul innan man är van med det.haakan wrote:Har tittat lite på ram men springer det inte iväg i pris då om man ska bygga själv? Cyklar mountainbike och har byggt några hojar genom åren och då brukar det springa iväg men man får det som man vill ha det.![]()
Ny kedja och ett singlespeed-kit sedan är du hemma. Går t.o.m. att köra med den gamla kassetten även om det blir snyggare att byta mot ett singeldrev.
The concept of time has been revised and improved...
Blev den enkla och lite tråkigare vägen. Beställde en svart Fuji Track 2010 idag.