Frågor och tips om mek med din cykel.
-
Je85
- Posts: 522
- Joined: 24 Jun 2013 10:36
- Location: Knivsta
Post
by Je85 » 04 Nov 2014 19:42
Behöver tips!
Ska ta loss ett bakdrev från ett begagnat fixedhjul jag köpte för ett tag sen... Men de sitter så ända in i helvete!
Har dragit sönder en kedjepiskan. La sedan upp hjulet så drevet "vilade" på högkant mot bänken och la över en gammal kedja och skruvade fast i bänken och vred hjulet, de sket sig, de höll på att bli kaffeved av hela bänken. Provade grannens skruvstäd, men vrider bara loss skiten från städet. Har även försökt banka med hammare och anhåll.
Sen gick jag in i vredesmod.
Värma med gassvets är de enda jag inte provat då jag inte har nån hemma. Funkar?
Nån som har tips?
Tack på förhand!

-
RZ-1
- Posts: 1498
- Joined: 27 Jul 2011 01:45
- Location: Uppsala
Post
by RZ-1 » 04 Nov 2014 19:49
Googla "rotafix", kan dock bli skav/märken på vevlagerhylsan, så om du har en fulare ram tillgänglig använd den.
-
RZ-1
- Posts: 1498
- Joined: 27 Jul 2011 01:45
- Location: Uppsala
Post
by RZ-1 » 04 Nov 2014 19:52
(Eller byt det främre kedjehjulet istället för rätt utväxling)
-
Je85
- Posts: 522
- Joined: 24 Jun 2013 10:36
- Location: Knivsta
Post
by Je85 » 04 Nov 2014 19:59
Tack för tips!
-
ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
-
Contact:
Post
by ArvidSvensson » 04 Nov 2014 20:33
100% säker på att du lossar åt rätt håll?
- Lägg en kedja runt drevet, hitta en bättre granne än den med klent skruvstäd och spänn fast.
- Håll en mejsel i flack vinkel mot en tand och dräm till med hammare
- Rotafix med en gammal skinnhandske som skydd mot vevlagerhylsan
-
Je85
- Posts: 522
- Joined: 24 Jun 2013 10:36
- Location: Knivsta
Post
by Je85 » 04 Nov 2014 20:49
110% säker:)
Mejsel och hammare har jag provat.
Rotafix vettifan efter närmare eftertanke, de är en conversion jag håller på med, alltså en lvg-ram med horisontella dropouts, o då funkar de inte väl?, eftersom dom är öppna framåt.
Jag får luska vidare i grannskapet eller så får jag helt enkelt spara på nerverna och tjacka en större klinga bara

.
Tack för inputs!
-
Je85
- Posts: 522
- Joined: 24 Jun 2013 10:36
- Location: Knivsta
Post
by Je85 » 05 Nov 2014 13:21
Hur många tänder tycker ni jag ska ha om jag köper ny större klinga fram? På min andra cykel kör jag 48/16. Skulle vilja ha något lägre utväxling på denna cykel, drevet jag inte får av är 19t.
Jag är kass på sånthär med utväxling etc
-
abacaxi
- Posts: 5649
- Joined: 19 Jul 2011 09:28
- Location: Falun
Post
by abacaxi » 05 Nov 2014 14:01
48/16=x/19<=>x=48*19/16=57. 53-klingor är ju lätta att hitta till exempel.
-
patrik
- Posts: 635
- Joined: 06 Jun 2008 20:35
- Location: Göteborg
Post
by patrik » 05 Nov 2014 17:53
Appen fixedgearcal ger dig en uppfattning. Slår ut det på ratio och gör det således enkelt att jämföra med vad du har nu.
-
Je85
- Posts: 522
- Joined: 24 Jun 2013 10:36
- Location: Knivsta
Post
by Je85 » 05 Nov 2014 18:02
Tack!
-
RZ-1
- Posts: 1498
- Joined: 27 Jul 2011 01:45
- Location: Uppsala
Post
by RZ-1 » 05 Nov 2014 19:55
Jag har en 51t sugino 75 (144bcd) liggande.
Men... rotafix funkar även på conversions (hjulmuttrarna ska vara spända). Kolla youtube t.ex "how to install/remove a fixie [c o g] without a chain whip"
-
Je85
- Posts: 522
- Joined: 24 Jun 2013 10:36
- Location: Knivsta
Post
by Je85 » 05 Nov 2014 21:51
Synd! Måste ha 135bcd:/.
Jo jag provade de också, men jag rår inte att få lös skiten. Har aldrig varit med om nåt liknande!
Hursomhelst kryllar de av klingor därute, så de löser sig ändå!
Tack för all hjälp!
-
Je85
- Posts: 522
- Joined: 24 Jun 2013 10:36
- Location: Knivsta
Post
by Je85 » 05 Nov 2014 21:56
Tack, ska ta en titt på dom!
-
bankiren
- Posts: 1532
- Joined: 21 Apr 2011 11:26
- Location: sthlm 116
Post
by bankiren » 13 Nov 2014 01:49
såga bort ett par tänder på drevet, ta två till på motsatt sida, dra fast drevet i ett skruvstäd, snurra hjulet.
(kan hända att det krävs ett rejält skruvstäd som sitter fast ordentligt)
enkelt!

@fistasthlm
-
Fredde
- Posts: 4217
- Joined: 21 Jul 2008 18:08
- Location: Stockholm
Post
by Fredde » 17 Nov 2014 23:02
bankiren wrote:såga bort ett par tänder på drevet, ta två till på motsatt sida, dra fast drevet i ett skruvstäd, snurra hjulet.
(kan hända att det krävs ett rejält skruvstäd som sitter fast ordentligt)
enkelt!

Man borde kunna pilla ned en stadig M12/M14 i en dagvattenbrunn, sätta några muttrar på axeln som skydd och också sticka ned i gallret och rota-fixa-like-a-boss. Antagligen med en kortare kedja.
Ja menar, vem har inte en dagvattenbrunn i närheten och den lär ju inte röra på sig.
-
m.ontr.eu/x
- Posts: 18
- Joined: 07 Nov 2014 09:03
Post
by m.ontr.eu/x » 26 Nov 2014 21:09
Fredde wrote:bankiren wrote:såga bort ett par tänder på drevet, ta två till på motsatt sida, dra fast drevet i ett skruvstäd, snurra hjulet.
(kan hända att det krävs ett rejält skruvstäd som sitter fast ordentligt)
enkelt!

Man borde kunna pilla ned en stadig M12/M14 i en dagvattenbrunn, sätta några muttrar på axeln som skydd och också sticka ned i gallret och rota-fixa-like-a-boss. Antagligen med en kortare kedja.
Ja menar, vem har inte en dagvattenbrunn i närheten och den lär ju inte röra på sig.
Dagvattenbrunn är klart det bästa tips jag hört. Har själv haft liknande problem som slutade i gigantiskt skruvstäd i en metallverkstad dock med några blåmärken lite här och där också. Huvvaligen!
-
merkur
- Posts: 526
- Joined: 06 Jul 2010 21:05
- Location: MALMÖ!
Post
by merkur » 11 Dec 2014 00:12
Hej,
Innan du börjar demolera drevet för att få fast det i ett skruvstäd kan du prova att värma med en gasbrännare samtidigt som du drar med piskan, tanken är att bara drevet ska bli varmt så värm i lagom takt och flytta lågan hela tiden.
Sen finns en variant att man värmer lite lagom, sen låter det kallna och upprepar sådär tio gånger. Kyl inte med vatten eller så utan låt det bara kallna av sig självt.
Krypolja antar jag att du redan provat, men ibland kan det funka att spreja innan man går och lägger sig och sen försöker dra loss det efter frukost dagen efter.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.
-
Je85
- Posts: 522
- Joined: 24 Jun 2013 10:36
- Location: Knivsta
Post
by Je85 » 11 Dec 2014 13:07
Testade värma förut också. Löste de hela med att köpa ny klinga och fick därmed önskad utväxling. Tack ändå!
-
bankiren
- Posts: 1532
- Joined: 21 Apr 2011 11:26
- Location: sthlm 116
Post
by bankiren » 30 Dec 2014 19:33
brukar också funka bra med att trä på ett långt rör på piskan, då får man bra kraft.
@fistasthlm