Mavic Comete diskhjul till fixed
Mavic Comete diskhjul till fixed
Hej, undrar om det går att konvertera ett Comete road hjul med Shimano-body till fixed med tex Surly Fixxer eller något annat?
MVH Jens
MVH Jens
-- // Jens
Re: Mavic Comete diskhjul till fixed
Är det detta hjul du har?

eller:

eller:

Rule #242 - More is good ... all is better.
Jösses!, bilder?, det kan nog vara möjligt, fast det känns inte rätt att fulfixera ett
hjul av den kalibern.
hjul av den kalibern.
- ArvidSvensson
OT: Vad är det för hål kl. 14 i fälgbanan?Indurain wrote: ...
...
Nog vara möjligt..
Det var inte riktigt det svaret jag letade efter haha

-- // Jens
Kan det vara lille ventilen som ska ner där måntro?ArvidSvensson wrote:OT: Vad är det för hål kl. 14 i fälgbanan?Indurain wrote: ...
...

Мясо это убийство
Ventilhålet är ju kl 6?Ronny wrote:Kan det vara lille ventilen som ska ner där måntro?ArvidSvensson wrote:OT: Vad är det för hål kl. 14 i fälgbanan?Indurain wrote: ...
...
-- // Jens
aj fan. Hur ser ditt hjul ut?jensaai wrote:Ventilhålet är ju kl 6?Ronny wrote:Kan det vara lille ventilen som ska ner där måntro?ArvidSvensson wrote:OT: Vad är det för hål kl. 14 i fälgbanan?Indurain wrote: ...
...
Мясо это убийство
Ingen som har koll på om det funkar med en Surly Fixxer? God 

-- // Jens
Du tänker alltså Hipstra runt på stan med ett mavic comete hjul för 25.000kr ?
taget från wiggleThe Fixxer allows you to convert any Shimano cassette hub (except Silent Clutch, Post 2003 Dura Ace or pre-1997 Dura Ace) into a true fixed-gear.
- ArvidSvensson
Jojo men det sitter väl inte ett Shimano-nav i den disken? Däremot är navet kompatibelt med Shimano-kassett. Jag tror inte att en Surly Fixxer passar inne i det navet.Bratt wrote:taget från wiggleThe Fixxer allows you to convert any Shimano cassette hub (except Silent Clutch, Post 2003 Dura Ace or pre-1997 Dura Ace) into a true fixed-gear.
edit: ...men jag kan ha fel. Jag har haft mer fel än så här tidigare.
Har fått reda på att det sitter en Mavic body och Fixxer inte kommer fungera, det fanns inget att göra!
-- // Jens
innan vi stänger tråden och låter den falla i glömska så har jag ett par små frågor.
Har du verkligen ett sånt där mavic comete hjul för 25000? Och vart har du fått tag på det isf?
Om du nu ville fixera det, så undrar jag om du totalt saknar känsla för pengars värde eller om du bara VERKLIGEN ville få en massa cykelnördar till att mentalt ge dig den här blicken:

till sist så undrar jag om du verkligen tänkte cykla till rom på det eller om det bara var sk ironi?
Har du verkligen ett sånt där mavic comete hjul för 25000? Och vart har du fått tag på det isf?
Om du nu ville fixera det, så undrar jag om du totalt saknar känsla för pengars värde eller om du bara VERKLIGEN ville få en massa cykelnördar till att mentalt ge dig den här blicken:

till sist så undrar jag om du verkligen tänkte cykla till rom på det eller om det bara var sk ironi?
Jag hittade en annons på blocket och kontaktade honom. Fick ner priset något och tänkte köpa det. Var övertygad om att det gick att konvertera på något vis..
http://www.blocket.se/eslov/Carbon_hjul ... w=1&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Och nej, jag saknar inte känsla för pengar.
Det låg lite sarkasm bakom Rom-cyklandet men jag ska absolut rulla någon lång semester någon gång..
http://www.blocket.se/eslov/Carbon_hjul ... w=1&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Och nej, jag saknar inte känsla för pengar.
Det låg lite sarkasm bakom Rom-cyklandet men jag ska absolut rulla någon lång semester någon gång..
-- // Jens
- ArvidSvensson
Du vill inte cykla jättelångt med ett diskhjul. För det första är det ganska vindkänsligt och för det andra är komforten usel. Ett ekrat hjul dämpar vibrationerna från asfalten mycket bättre än ett stumt diskhjul. Funkar fint på släta velodromer och 40-minuters tempolopp men till Rom låter som en en väldigt smärtsam idé.jensaai wrote:...
Välkommen till FG förresten!
Yes! Fanns ingen tanke att cykla på ett disc-hjul så många mil heller 

-- // Jens