Hur blir man av med däckbulor som denna?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Molgamus

Hur blir man av med däckbulor som denna?

Post by Molgamus » 08 Jul 2010 12:16

Hjulet är ett navigator street, däcken är ett par Michelin dynamic 23mm. Vad där är för slang minns jag inte.

Bulan är bara på framhjulet och är precis vid ventilen. Ser ut som att slangen vill kränga av däcket. Det rättar till sig om man inte pumpar så hårt.

http://picasaweb.google.com/m/viewer#ph ... 1190417826" onclick="window.open(this.href);return false;

här finns en bild på't!

/Molgan

olle

Re: Hur blir man av med däckbulor som denna?

Post by olle » 08 Jul 2010 12:26

jag ser inte din bild men jag tror mig veta vad problemet är..

Innan du pumpar upp slangen så kan du lossa på muttern som håller slangen fixerad vid fälgen (den nedre på bilden) och sedan trycka in ventilen så den åker in ordentligt i däcket (neråt på bilden).

Nu kan du pumpa upp slangen och när du är klar skruvar du åt muttern igen och bucklan är borta!

Image

edit: Så ska man alltid göra innan man pumpar upp en nybytt slang!

Molgamus

Post by Molgamus » 08 Jul 2010 13:57

Tack så mycket! Det var det som jag hade slarvat med! Nu ser det bra ut.

olle

Post by olle » 09 Jul 2010 00:07

Molgamus wrote:Tack så mycket! Det var det som jag hade slarvat med! Nu ser det bra ut.
Perfekt! och välkommen!

Blulgen

Post by Blulgen » 21 Jul 2010 20:07

olle wrote:jag ser inte din bild men jag tror mig veta vad problemet är..

Innan du pumpar upp slangen så kan du lossa på muttern som håller slangen fixerad vid fälgen (den nedre på bilden) och sedan trycka in ventilen så den åker in ordentligt i däcket (neråt på bilden).

Nu kan du pumpa upp slangen och när du är klar skruvar du åt muttern igen och bucklan är borta!

Image

edit: Så ska man alltid göra innan man pumpar upp en nybytt slang!
Tjena! Bumpar tråden då jag, nybörjare som jag är, undrar hur man pumpar ventiler som ser ut som den på bilden ovan...? Behöver man någon speciell pump, eller måste man skruva upp dem på något ballt sätt? Dum fråga, jag vet, men har aldrig cyklat med sådana förut :P

Så jag skulle vara tacksam för lite hjälp!

svennelainen

Post by svennelainen » 21 Jul 2010 20:15

Skruva upp ventilen och använd en pump med räsermunstycke, samma pump funkar på gamla damtrallan med sån där ventil med en liten slangstump. Fast du ska använda en riktig fotpump och mosa i ordentligt med tryck. Oftast mellan 5 och 7 bar. Jag pumpar alltid till övre maxgräns, och det borde du också göra.

Post Reply