tropfrog wrote:/---/
Det viktigaste är att hjulen är välbyggda för att de skall hålla. Jag inbillar mig att en vältränad tour de france cyklist belastar hjulen bra mycket mer än mig när han bryter sig ut i en backspurt, antar att de skulle poppa ekrar på samma hjul utan bekymmer även om de väger 50 pannor. Det är väl belastningen på hjulen som är problematisk, inte cyklistens vikt?
MVH
Magnus
Vikten som belastar hjulet spelar mycket större roll än effekten i tramporna för att ha sönder ett hjul. Det är de upprepade lastväxlingarna varje varv när hjulet snurrar som gör att ekrarna går av. Viktigast för att få ett hållbart hjul verkar vara en tillräckligt hög total ekerspänning, inte en stark, styv fälg i första hand. Men en stark fälg måste till för att klara av en hög ekerspänning.
Ett hjul byggt av en bra hjulbyggare har antagligen högre ekerspänning än vilket motsvarande fabriksbyggt hjul som helst. Minst 36 ekrar, fälgar med dubbla öljetter och en hjulbyggare som maxar fälgens kapacitet är receptet för riktigt starka hjul. Högprofilsfälgar är bra på det viset att de oftast lätt klarar riktigt höga ekerspänningar, men det finns snygga lågprofilsfälgar som funkar också. De DRC-19 touringfälgar jag byggde av klarade en ekerspänning på ca. 140 kg, och det måste finnas många smalare fälgar som klarar lika mycket.
edit, läste just dettta:
Ronny wrote:Nja det behöver inte handla om tdf cyklister för att dra sönder eker eller fälg. Något som händer titt som tätt för de cyklister som drar tyngre än snittet. Man kan även dra av lätta tunna fälgar och cyklistens styrka och vridmoment är självklart en större orsak till ekerbrott än en persons vikt (ej tränade cyklister).
Pratade just om detta med en lokal tempokung som drog sönder hjul pga. hans tunga hårda kadens.
Jag misstänker att han kör med hjul med få ekrar som är för löst spända. De ekrar som avlastas på vänstersidan på bakhjulet vid moment från kedjan (de som "skjuter på") är speciellt känsliga, och sådana hjul kan faktiskt paja av hög effekt. Men det behöver inte vara ett direkt fel på hjulen, utan att de är för svaga i sig helt enkelt. Det går naturligtvis inte att få väldigt lätta och klena saker att hålla för höga belastningar.