Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
-
Busken
- Posts: 1100
- Joined: 05 Aug 2009 20:15
Post
by Busken » 09 Dec 2010 18:41
Viggen wrote:vigorelli wrote:Vad finns det för ramkit att köpa om man är sugen på att bygga upp en SS-cross? Cantilever-fästen är ett måste och stål är önskat!
Det är lite klurigt att hitta SS-ramar har jag märkt...
All-city Natureboy säger jag bara!
Ja det säger du bara så där, hipp som happ. All city natureboy är ju en fin ram, den har fin färg och invändig vajerdragning. Men den är dyr, sjukt jävla dyr alltså. Den kostar runt 5-6000 lök för ramen här i europa och mycket mer för cykeln komplett. Värdelöst när den komplett kostar runt 800 dollares i USA. Man betalar dyrt för något som egentligen inte är det... dyrt alltså. Nej köp hellre ole's pompino, brutalt prisvärd ram! Annars så finns det en uppsjö av singlespeed crossar på marknaden, raligh, motobecane, kona och många fler gör dom.
Om jag var dig så skulle jag dock köpa mig en vanlig cross och använda en kedjesträckare i början, då har du ju fortfarande möjligheten att slänga på växlar när du inser att det faktiskt är mycket roligare att crossa med växlar...
-
olebole
- Posts: 1952
- Joined: 26 Apr 2008 12:56
- Location: MALMØ
-
Contact:
Post
by olebole » 09 Dec 2010 19:22
Patch wrote:Vad ska du ha till RVR2K11 då ola?
Tejpad Rocky Mountain?

-
Patch
- Posts: 653
- Joined: 25 Sep 2008 07:58
- Location: Malmø
-
Contact:
Post
by Patch » 09 Dec 2010 19:36
Inte lika härligt

Busken har en poäng: man kommer att vilja ha växlar. Då är frågan om man vill sitta på den ramen man köper nu ändå.
Jag använder min SSCX som sweet fixie, snöcykel, daily beater, och SSCX (såklart). Den är min icke fin cykel. Vill du skaffa en stabil upplåsningsfyllehoj som isnt afraid of salt så är singlespeed rätt val. Vill du satsa lite mer pengar och bygga upp nåt fint så är det förlorat på en singlespeed.
edit: Har satsat kanske 4000 på min hoj. Perfekt för bad den är.
-
Busken
- Posts: 1100
- Joined: 05 Aug 2009 20:15
Post
by Busken » 09 Dec 2010 23:47
Den börjar ta form... kommer sram red reglage och bakväxel på den snart. Vevar vet jag inte. Väntar på nytt styrlager och paul bromsar... synd bara att den faktiskt är lite för stor för mig...
-
vigorelli
- Posts: 243
- Joined: 07 Apr 2008 11:32
- Location: linköping
Post
by vigorelli » 10 Dec 2010 08:07
Tack för fina svar ang. SS. Jag håller nog med om att jag kommer att vilja ha växlar om en stund. Men min tanke är precis som patch säger. Den ska för det mesta vara utrustad med skärmar, så jag kan ta den de dagarna det är lite jävligt ute. Jag har en uppsättning fixed/ss-hjul över också (19mm-fälg), så jag slipper köpa hjul till att börja med. Jag är inte särskilt gammal, men jag har fanimej spenderat en betydande del av mitt liv med att göra rent och justera växlade cyklar, jag är inte särskilt sugen på att ta upp den hobbyn igen.
Natureboy är PRECIS vad jag vill ha. Pompinon har lite fulare vajerdragningar, lite fulare gaffel men den verkar mycket mer prisvärd.
-
Patch
- Posts: 653
- Joined: 25 Sep 2008 07:58
- Location: Malmø
-
Contact:
Post
by Patch » 12 Dec 2010 23:26
" onclick="window.open(this.href);return false;
mens elite national championship.
!
-
Racer_X
- Posts: 66
- Joined: 09 Nov 2010 11:59
- Location: Norrtälje
Post
by Racer_X » 23 Dec 2010 22:07
/Thomas
I feel the need. The need for speed.
-
pjocke
- Posts: 1335
- Joined: 16 May 2009 09:59
- Location: Malmö
Post
by pjocke » 09 Jan 2011 21:54
Sydsvenskan har ett litet
bildspel från dagens tävling i Lund. Är det den Göteborgska hejaklacken man hör omkring 1:49?
-
TalliDan
- Posts: 408
- Joined: 02 Oct 2008 09:54
- Location: Malmö
Post
by TalliDan » 09 Jan 2011 23:33
Tror bestämt att det är Patch på koklocka och undertecknad på tamburin- instrument som vi så vänligt fick låna av KCR-Anton. Det var onekligen en trevlig tävling

(att bevittna)
...
-
Viggen
- Posts: 3188
- Joined: 06 Oct 2009 09:26
- Location: Jämtlands fjäll
-
Contact:
Post
by Viggen » 10 Jan 2011 05:58
Jag utlovar bilder i eftermiddag från sagda tillställning då jag agerade "pressfotograf"! Kan även vara mig man hör.. Vi vet ju inte vem som höll i tamburinen trots allt

-
Viggen
- Posts: 3188
- Joined: 06 Oct 2009 09:26
- Location: Jämtlands fjäll
-
Contact:
Post
by Viggen » 11 Jan 2011 21:18
-
48/16 magnus
- Posts: 1490
- Joined: 26 Apr 2008 12:40
Post
by 48/16 magnus » 13 Jan 2011 16:23
Jag och Andye mfl, ska bada isvak i hellas på ons 19/1 kl 12.
Är det någon som vill cykla lite i hellas före?
/M
-
Fredde
- Posts: 4217
- Joined: 21 Jul 2008 18:08
- Location: Stockholm
Post
by Fredde » 13 Jan 2011 16:36
48/16 magnus wrote:Jag och Andye mfl, ska bada isvak i hellas på ons 19/1 kl 12.
Är det någon som vill cykla lite i hellas före?
/M
Det lär ju vara svinkallt...
/Fredde
-
vigorelli
- Posts: 243
- Joined: 07 Apr 2008 11:32
- Location: linköping
Post
by vigorelli » 15 Jan 2011 16:13
Halloj CX-nördar!
Det har börjat trilla in lite grejer till min pompino nu och jag funderar lite kring utväxling...
Jag kommer troligen köra mest grusväg och lättare stigar, så det blir inga leriga springbackar med andra ord (även om utväxling inte är så noga när man måste bära cykeln, men ni förstår vad jag menar).
Jag kör på 52/19 och 46/16 dagligen, och på vevpartiet som jag tänkt montera har redan en 48-taggare och 165mm-vevar.
Navet är av flipflop-typ, och är tänkt att lånas från cykeln med 52/19, så 19t-drevet får sitta kvar. På andra sidan tänkte jag köra med frihjul. Hur många tänder tycker ni att jag ska ha på det? Vad kör ni på, ni som kör SS?
/Klas
-
jp
- Posts: 633
- Joined: 29 Jul 2008 22:14
- Location: MALMØ
Post
by jp » 15 Jan 2011 18:05
jag kör 46/19. Det är det enda som funkar för mig, lättare trampar man ur helt för fort, med denna kan man ändå ligga uppemot en 40 knyck innan benen trillar av samtidigt som man orkar bryta upp för relativt krångliga partier ute i mossan. förutsatt att man sitter fast i pedalerna. men utväxling är ju sjukt individuellt..
-
euskadi
- Posts: 898
- Joined: 06 Nov 2007 22:36
Post
by euskadi » 15 Jan 2011 20:54
fetaste CXen jag sett (sen förra inlägget jag själv gjorde). Notera att även denna herre oblygt kör med clavicula!!!!
6.1kg ska den tydligen väga....
Förmodligen används den som vinterhoj/slaskhoj eftersom det är dubbla flaskställ (något som ej behövs om man är strikt CX)!!
sorry för liten bild, man verkar bara få posta 600x800 sedan de gjorde om forumet! denna bild vill man ju ha wallpaper size minst!!

-
pean
- Posts: 1067
- Joined: 31 Mar 2008 17:11
- Location: Uppsala
-
Contact:
Post
by pean » 15 Jan 2011 21:00
Riktigt snygg, vilket monster. Wishbone och mossgrönt, det är så man kan gråta.
-
vigorelli
- Posts: 243
- Joined: 07 Apr 2008 11:32
- Location: linköping
Post
by vigorelli » 16 Jan 2011 11:18
jp wrote:jag kör 46/19. Det är det enda som funkar för mig, lättare trampar man ur helt för fort, med denna kan man ändå ligga uppemot en 40 knyck innan benen trillar av samtidigt som man orkar bryta upp för relativt krångliga partier ute i mossan. förutsatt att man sitter fast i pedalerna. men utväxling är ju sjukt individuellt..
Gött! Men vad hittar jag 19-20-tandade frihjul? Finns det, eller måste jag gå ner i storlek på framdrevet?
-
pean
- Posts: 1067
- Joined: 31 Mar 2008 17:11
- Location: Uppsala
-
Contact:
Post
by pean » 16 Jan 2011 11:26
Jag kör 46/18 fixed på min CX och jag tycker det funkar kanon. Nu är ju Uppsala visserligen ganska platt, men jag kört lite i skogen i Dalarna med det också och det funkade kanon. Körde jag frihjul skulle jag kanske gå upp till 19t, på fixed vill jag gärna ha lite högre växel så jag inte trillar av i nedförsbackarna.
-
jp
- Posts: 633
- Joined: 29 Jul 2008 22:14
- Location: MALMØ
Post
by jp » 16 Jan 2011 11:49
Jag kör också fixerat, men har ett frihjul på andra sidan för transport som är 46/16, hade jag bara kört på fint underlag som stig och skogsväg hade den varit perfekt.. men jag hamnar av någon anledning alltid ute i bushen.. där det är roligast.

Därför jag bygger 29er nu istället. Någon som vill köpa en pompino i xl?