Varför korgar? Och varför inga växlar?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
bingo
Posts: 12
Joined: 27 Dec 2008 12:18

Varför korgar? Och varför inga växlar?

Post by bingo » 04 Jan 2009 20:45

Nu ska jag svära i kyrkan:

1. Varför behöver man korgar på fixie? Och om det behövs, vilket jag fått för mig att det gör, går det inte lika bra med spd då?

2. Finns det inget sätt att lösa det med växlar? Jag bor i en kuperad stad och har lite trasiga knän, musklerna klarar väldigt mycket mer än vad knäna gör. Tänkte först att det är väl bara att spara de 3 klingorna fram och ha 1x3, men det ska växeln inte hålla för enligt helige sheldon.

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 04 Jan 2009 20:58

1. Du BEHÖVER inte korgar.. Du BEHÖVER inte några "speciella" pedaler alls.. Men om du har korgar eller SPD så blir det lättare (och i mitt fall säkrare) att stanna. Korgar och SPD har mer eller mindre samma funktion, så enlig mig är det en smaksak.

2. Jag har för mig att jag läst nånstans om fixerade växlar.. men då är det en speciell sorts växel som är inkapslad i baknavet, om jag inte har fel.
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

Barista
Posts: 31
Joined: 30 Jul 2008 09:45
Location: Göteborg
Contact:

Post by Barista » 04 Jan 2009 21:11

Annars borde man kunna sätta på ett Truvativ Hammerschmidt vevparti och få åtminstone två växlar...

http://www.sram.com/en/truvativ/

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Post by Kneecap » 04 Jan 2009 21:15

Barista wrote:Annars borde man kunna sätta på ett Truvativ Hammerschmidt vevparti och få åtminstone två växlar...

http://www.sram.com/en/truvativ/
Kolla på Schlumpf istället.. Finns för fixed.. Där slipper man dessutom ha reglage på styret..

hejdå

Post by hejdå » 04 Jan 2009 22:22

Kneecap wrote:
Barista wrote:Annars borde man kunna sätta på ett Truvativ Hammerschmidt vevparti och få åtminstone två växlar...

http://www.sram.com/en/truvativ/
Kolla på Schlumpf istället.. Finns för fixed.. Där slipper man dessutom ha reglage på styret..
kombinera det med ett sturmy acher fixed nav där bak så har du helt plötsligt en massa växlar! http://sheldonbrown.com/asc.html eller http://www.moultonbuzz.com/?p=124 eller http://www.moultonbuzz.com/?p=145


i övrigt så skulle jag svara att man cyklar med EN växel och fixerat baknav för att det är roligt och lite dumt!

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 04 Jan 2009 23:05

SimonBusk wrote:i övrigt så skulle jag svara att man cyklar med EN växel och fixerat baknav för att det är roligt och lite dumt!
Och snyggt!

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 05 Jan 2009 10:56

Kräver inte Truvativ vevpartiet speciell ram för att fungera?

chrobin

Post by chrobin » 05 Jan 2009 11:32

carlhenrik wrote:
SimonBusk wrote:i övrigt så skulle jag svara att man cyklar med EN växel och fixerat baknav för att det är roligt och lite dumt!
Och snyggt!
Men framför allt dumt! Och ibland lite kriminellt. Farlig snäll, halv kriminell.

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 05 Jan 2009 12:37

För att återgå till topicen,
Korgar eller SPD är "nästan" ett måste om man kör utan bromsar.

bingo
Posts: 12
Joined: 27 Dec 2008 12:18

Post by bingo » 06 Jan 2009 10:42

Åh, tack för alla snabba svar! Ska forska vidare i ämnet.

Jag gillar verkligen tanken på det roliga med fixie. Jag gillar bara inte tanken på hur ont det kommer göra i mina knän. Enpetare är inte alls romantiskt i mina ögon, jag hade rackliga 50-talsprylar redan på 80-talet. Ironin försvinner om det inte är ett val, bara fattigdom.

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 06 Jan 2009 11:30

Fixie ska vara sjukt bra rehab för knän så länge du inte skiddar utan använder broms för att stanna. Fixie + BROMS = glada knän i slutändan. :)
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 06 Jan 2009 11:41

Todd wrote:Fixie ska vara sjukt bra rehab för knän så länge du inte skiddar utan använder broms för att stanna. Fixie + BROMS = glada knän i slutändan. :)
Men att ta en brant backe i en alltför tung växel är ingen dröm för knäna. Bor själv i en håla där allting utom ett torg ligger i uppförsbacke..

Skall du ha hojen för vardagskör, så växla den lågt och kör med bromsar.

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 06 Jan 2009 11:50

"Lågt" är en smaksak. Ta en växel som du trivs med och som du klarar av att cykla dina dagliga rundor på utan att anstränga dig enormt.
Men åter igen, se till att ha bromsar om du har problem med knäna.. Och använd bromsarna! :)
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 06 Jan 2009 20:11

Kör man in sig med en broms i början så klarar man sig bra.
Vad gäller utväxling så ta inte för låg, halva nöjet med att cykla är ju farten om man frågar mig.

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 06 Jan 2009 20:15

sancho wrote:Kör man in sig med en broms i början så klarar man sig bra.
Vad gäller utväxling så ta inte för låg, halva nöjet med att cykla är ju farten om man frågar mig.
Fart är kul, fast knän är roligare i längden.

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 06 Jan 2009 22:02

Jag har haft strul med mina knän och till en början blev jag svullen strax ovanför knäleden efter en hård dags cyklande. Detta är något som helt har försvunnit och jag cyklar numera varje dag utan broms. Jag är ingen sjukgymnast men de verkar ha blivit bra för mina knän av att cykla fastnav.

kuggad
Posts: 3
Joined: 08 Jan 2009 19:06

Post by kuggad » 08 Jan 2009 19:22

-

Post Reply