Varför korgar? Och varför inga växlar?
Varför korgar? Och varför inga växlar?
Nu ska jag svära i kyrkan:
1. Varför behöver man korgar på fixie? Och om det behövs, vilket jag fått för mig att det gör, går det inte lika bra med spd då?
2. Finns det inget sätt att lösa det med växlar? Jag bor i en kuperad stad och har lite trasiga knän, musklerna klarar väldigt mycket mer än vad knäna gör. Tänkte först att det är väl bara att spara de 3 klingorna fram och ha 1x3, men det ska växeln inte hålla för enligt helige sheldon.
1. Varför behöver man korgar på fixie? Och om det behövs, vilket jag fått för mig att det gör, går det inte lika bra med spd då?
2. Finns det inget sätt att lösa det med växlar? Jag bor i en kuperad stad och har lite trasiga knän, musklerna klarar väldigt mycket mer än vad knäna gör. Tänkte först att det är väl bara att spara de 3 klingorna fram och ha 1x3, men det ska växeln inte hålla för enligt helige sheldon.
1. Du BEHÖVER inte korgar.. Du BEHÖVER inte några "speciella" pedaler alls.. Men om du har korgar eller SPD så blir det lättare (och i mitt fall säkrare) att stanna. Korgar och SPD har mer eller mindre samma funktion, så enlig mig är det en smaksak.
2. Jag har för mig att jag läst nånstans om fixerade växlar.. men då är det en speciell sorts växel som är inkapslad i baknavet, om jag inte har fel.
2. Jag har för mig att jag läst nånstans om fixerade växlar.. men då är det en speciell sorts växel som är inkapslad i baknavet, om jag inte har fel.
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit
Annars borde man kunna sätta på ett Truvativ Hammerschmidt vevparti och få åtminstone två växlar...
http://www.sram.com/en/truvativ/
http://www.sram.com/en/truvativ/
Kolla på Schlumpf istället.. Finns för fixed.. Där slipper man dessutom ha reglage på styret..Barista wrote:Annars borde man kunna sätta på ett Truvativ Hammerschmidt vevparti och få åtminstone två växlar...
http://www.sram.com/en/truvativ/
kombinera det med ett sturmy acher fixed nav där bak så har du helt plötsligt en massa växlar! http://sheldonbrown.com/asc.html eller http://www.moultonbuzz.com/?p=124 eller http://www.moultonbuzz.com/?p=145Kneecap wrote:Kolla på Schlumpf istället.. Finns för fixed.. Där slipper man dessutom ha reglage på styret..Barista wrote:Annars borde man kunna sätta på ett Truvativ Hammerschmidt vevparti och få åtminstone två växlar...
http://www.sram.com/en/truvativ/
i övrigt så skulle jag svara att man cyklar med EN växel och fixerat baknav för att det är roligt och lite dumt!
- carlhenrik
- Posts: 918
- Joined: 06 Nov 2007 21:38
- Location: Sthlm
Åh, tack för alla snabba svar! Ska forska vidare i ämnet.
Jag gillar verkligen tanken på det roliga med fixie. Jag gillar bara inte tanken på hur ont det kommer göra i mina knän. Enpetare är inte alls romantiskt i mina ögon, jag hade rackliga 50-talsprylar redan på 80-talet. Ironin försvinner om det inte är ett val, bara fattigdom.
Jag gillar verkligen tanken på det roliga med fixie. Jag gillar bara inte tanken på hur ont det kommer göra i mina knän. Enpetare är inte alls romantiskt i mina ögon, jag hade rackliga 50-talsprylar redan på 80-talet. Ironin försvinner om det inte är ett val, bara fattigdom.
-
- Posts: 340
- Joined: 08 Oct 2008 02:59
- Location: Sundets blåshål..
Men att ta en brant backe i en alltför tung växel är ingen dröm för knäna. Bor själv i en håla där allting utom ett torg ligger i uppförsbacke..Todd wrote:Fixie ska vara sjukt bra rehab för knän så länge du inte skiddar utan använder broms för att stanna. Fixie + BROMS = glada knän i slutändan.
Skall du ha hojen för vardagskör, så växla den lågt och kör med bromsar.
-
- Posts: 340
- Joined: 08 Oct 2008 02:59
- Location: Sundets blåshål..