Hjälp med att tajta en cykel?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
oscarsoderberg
Posts: 91
Joined: 22 Jul 2011 14:05
Location: Stockholm

Hjälp med att tajta en cykel?

Post by oscarsoderberg » 21 Jan 2012 12:20

Undrar om någon vet om man kan eller har något bra tips på hur man tajtar den här cykeln. Det är en bike-id och enligt mig så borde det fungera men jag har inte så bra koll på sånt här.

Vad kan man göra på gaffeln? Kan man köpa en ny billig? Som är kortare. Kollade om man kunde borra nya nya hål vid fästet för hjulet men det är inte så mycket metall över att göra det. Vill ju snarare ha hjulet närmare ramen åt höger, snarare än uppåt mot styret liksom. (Vet inte hur tydligt det där var). Så en gaffel med mindre vinkel?

Och vad kan man göra där bak? Testade att dra in hjulen så långt som möjligt vilket gör att det ser helt ok ut. Men då tappar man ju möjligheten att lätta på kedjan om man vill byta slang eller nåt, eller hur?

Image

Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hjälp med att tajta en cykel?

Post by abacaxi » 21 Jan 2012 13:36

det är nog vinkeln på styrröret som flyttar fram hjulet, gaffeln ser redan ut att ha "kort vinkel" eller rake som man säger. men skaffar du en kortare gaffel kommer ju hjulet dels närmare ramen i sig dels får du brantare vinkel så det blir säkert bra. frågan är väl bara om det är värt pengarna att lägga mer på en tajt bangaffel än vad ramen är värd? jo, kedjan kan du alltid slacka genom att ta av den från framklingan, lättare än du tror. klart du ska ha hjulet så långt fram det går.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

oscarsoderberg
Posts: 91
Joined: 22 Jul 2011 14:05
Location: Stockholm

Re: Hjälp med att tajta en cykel?

Post by oscarsoderberg » 21 Jan 2012 14:19

Tack för det! Jaha, tänkte inte på att det var en bangaffel man behövde och att de var dyrare. Trodde man kunde hitta billiga beggade vanliga som bara var kortare.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hjälp med att tajta en cykel?

Post by abacaxi » 21 Jan 2012 14:57

du kan ju testa med en 26"-gaffel från damcykel men den ska ju passa också. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

petterovski
Posts: 267
Joined: 26 Jul 2009 16:06

Re: Hjälp med att tajta en cykel?

Post by petterovski » 26 Jan 2012 23:09

Ingen idé om du frågar mig, köp en ny ram med roligare geometri istället.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hjälp med att tajta en cykel?

Post by Streamliner » 27 Jan 2012 16:15

I många fall så blir det helt fel till slut att börja byta basala delar på det sättet som du frågar. Oftast blir det inte bra och man känner sig inte nöjd.

Tycker du ska ha din cykel otight som den är och använd den som brukshoj. Köp sedan ett annat objekt där ramen och gaffeln är precis som du vill från början och bygg upp den till din favvocykel.

Allt annat blir bara besvikelse och stora hål i plånboken... Man får se det som ett lärande.
Loch Ness is Deep.

oscarsoderberg
Posts: 91
Joined: 22 Jul 2011 14:05
Location: Stockholm

Re: Hjälp med att tajta en cykel?

Post by oscarsoderberg » 27 Jan 2012 16:35

Precis så jag tänkte också. Har köpt en helt ok ram som nu är på lackning och alla delar är köpta. Men detta lämnade såklart som du säger, ett stort hål i plånkan.
Nu vill jag ha en brukshoj, som är tajtare också. Ser ju så fruktansvärt mycket ballare ut.. Vet ni om det finns någon billig variant av banramar? Alltså ingen märkesram. Utan någon massproducerad fast med bra geometri.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hjälp med att tajta en cykel?

Post by abacaxi » 27 Jan 2012 17:17

visp om man gillar alu, mercier kilo tt om man orkar mecka hit från usa (ingen vill skicka), är de billiga massproddade jag hittat. jo, on-one macinato förstås men trots att den är riktigt tajt är den lite flack för att kallas banram.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

oscarsoderberg
Posts: 91
Joined: 22 Jul 2011 14:05
Location: Stockholm

Re: Hjälp med att tajta en cykel?

Post by oscarsoderberg » 27 Jan 2012 20:27

oo den där merciern hade varit perfekt! exakt det jag letar efter. men jag hittar tyvärr inget billigt sätt att få hem den till sverige på..

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hjälp med att tajta en cykel?

Post by abacaxi » 27 Jan 2012 20:52

dito. jag funderar på att åka och hämta en själv, fast jag har också en massa vänner därborta som jag kanske pestar. ca $70 kostar det att skicka en ram med posten vad jag hört. överkomligt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

kiwichingo
Posts: 6
Joined: 12 Jan 2012 15:13

Re: Hjälp med att tajta en cykel?

Post by kiwichingo » 28 Jan 2012 16:43

oscarsoderberg wrote: Vad kan man göra på gaffeln? Kan man köpa en ny billig? Som är kortare. Kollade om man kunde borra nya nya hål vid fästet för hjulet men det är inte så mycket metall över att göra det. Vill ju snarare ha hjulet närmare ramen åt höger, snarare än uppåt mot styret liksom. (Vet inte hur tydligt det där var). Så en gaffel med mindre vinkel?
Att minska avståndet "uppåt mot styret" minskar även mellanrummet mellan ram och hjul "åt höger". Det ser ut som på bilderna att du har ungefär 2-3cm tills de att gaffelbenen blir runda vilket gör att du borde kunna fräsa upp en bit. Om du verkligen vill gå in för det kan du även kapa styrhuvudet 5-10mm på undersidan. Tänk på att kolla så du har tillräckligt med gängor på gaffeln och även att du inte kapar för mycket så styrlagrets undre kopp tar i ramens downtube och hamnar snett.
Edit: ska du kapa styrhuvudet, se till att det inte är infrästa banor för lagerskålarna du kapar bort. Dom kan bli kluriga att återskapa.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Hjälp med att tajta en cykel?

Post by K-dregg » 29 Jan 2012 20:58

Den typ av gaffel som sitter på cykeln bygger en hel del på höjden..

En sån här skulle nog tighta till det lite i allafall..

På rea också! :D

http://www.tokyofixedgear.com/products/ ... t---Black/

Post Reply