Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by Fixen » 08 Jan 2013 16:18

Konstig fråga egentligen men jag fick den frågad till mig och jag stod lite perplex ett tag. 'Ja, varför bygger jag egentligen ihop mina cyklar från delar? Det är ju lättare att köpa en hel?"

Jag kunde inte riktigt ge ett bra och ärligt svar mer än att jag tyckte det var roligt att hålla på med något. :|

Efter lite eftertanke nästa dag så erkände jag inför mig själv att det också finns en hel annan sida av varför man bygger ihop sina cyklar, iaf för min del.
Dels för att jag som byggare (ihopsättare av delar) ansamlar en stor mängd kunskap under tiden jag sitter och letar, kollar, kikar, spanar, läser. Jag tror det är just den grejen jag gillar mest. Kunskap innan köp. Jag är mer för letandet, snajpandet av delar och få ihop en estetiskt snygg cykel till en mindre peng än om man hade köpt allt för BIN, än att faktiskt använda den färdiga produkten även om jag gör det i viss mån - se söndagscyklande. Att så att säga "skörda ens frukter" när cykeln är färdigställd är för vissa viktigast men för mig så vill jag bara vidare, samla mer kunskap, mer delar för att sätta ihop nya snygga maskiner. En jävla estet alltså! Jag ser det som konst.

Hade jag sagt detta så hade säkert personen som ställt frågan önskat att han inte gjort det he he.

/brainrant


User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by Bratt » 08 Jan 2013 19:05

För att få ligga?


User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by Nils » 08 Jan 2013 19:58

Internet cred?

Håller med om att det är kul att ha ett projekt att pilla med. Man tänker att om jag byter bakväxel kommer allt bli så mycket bättre, oklart om det alltid blir så iofs..

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by ravelax » 08 Jan 2013 20:43

Det är så roligt att bygga. Kreativt liksom.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by svennelainen » 08 Jan 2013 21:01

Bratt wrote:För att få ligga?
Om vi bortser från Gay Nights på Patricia, exakt var raggar du brudar som hookar på hemlödda ramar och burkspray? Var det än är, jag måste dit.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by Håkan » 08 Jan 2013 21:37

Nils wrote:Internet cred?

Håller med om att det är kul att ha ett projekt att pilla med. Man tänker att om jag byter bakväxel kommer allt bli så mycket bättre, oklart om det alltid blir så iofs..
Det är ju iaf svårt att skylla ifrån sig när den växlar fel i spurten...
Seriöst så är det sjukt nice att kunna ställa in en växel i fält.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by Bratt » 08 Jan 2013 22:38

svennelainen wrote:
Bratt wrote:För att få ligga?
Om vi bortser från Gay Nights på Patricia, exakt var raggar du brudar som hookar på hemlödda ramar och burkspray? Var det än är, jag måste dit.
Jag tror du får uppfinna en inception-maskin då... fast i tuffare rör.


Men om man ska ge ett riktigt svar! Så för att det är kul att bygga och planera. Jag vill till och med säga att det är kul att underhålla dom! Punkor dock... Sen gillar jag precis som Håkan att till skillnad från många andra cyklister inte behöva lämna in en cykel bara för att växeln hoppar eller hjulet har blivit vint.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by Jonatan F » 09 Jan 2013 10:44

Själv gör jag det på pappret för att kunna optimera hållbarhet, pengar och funktion.
(framväxeln är ju egentligen inte lika viktig som baväxeln, stålramar kan man oftast köpa kraftigt begagnade medan drev hellre köps på kraftiga reor på tex. crc), stål är skönare än alu och hållbarare (mot vad jag utsätter min cykel för) än cocos, jag vill ha ergo/stireglage men klarar mig med 9 växlar osv. Mest cykel för pengarna.

Fast egentligen är det där mycket självbedrägeri (framförallt när det kommer till fixed) utan det handlar nog mer om att det är kul att bygga...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by svennelainen » 09 Jan 2013 11:26

Jonatan F wrote:Själv gör jag det på pappret för att kunna optimera hållbarhet, pengar och funktion.
(framväxeln är ju egentligen inte lika viktig som baväxeln, stålramar kan man oftast köpa kraftigt begagnade medan drev hellre köps på kraftiga reor på tex. crc), stål är skönare än alu och hållbarare (mot vad jag utsätter min cykel för) än cocos, jag vill ha ergo/stireglage men klarar mig med 9 växlar osv. Mest cykel för pengarna.

Fast egentligen är det där mycket självbedrägeri (framförallt när det kommer till fixed) utan det handlar nog mer om att det är kul att bygga...
Jag håller definitivt med om den ekonomiska biten. Jag har byggt flera (alltför dyra) cyklar till mig själv som skulle ha kostat många sköna tusenlappar mer om jag hade köpt dem över disk.

Däremot att stål är hållbarare än kokos håller jag inte med om. De har olika karaktär, ja. Men kol är starkare än stål och problemet är att de flesta köper überlätta kolramar och de är mindre hållbara för att de är tunna som äggskal.

Maxtavio
Posts: 109
Joined: 02 Sep 2010 09:36

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by Maxtavio » 09 Jan 2013 14:51

Slet sönder knäna för några år sedan och efter tre knäoperationer så var löpning inte det ultimata sättet att motionera på då man skall jobba med mjuka rörelser(dessutom tråkigt). Muskelaturen i benen var, precis som motionen, obefintlig. Träning ska vara kul, därav nördade jag ner mig i cykling/fixed. Perfekt sätt att motionera på(intervall), transportera mig i stan & bygga starka ben. Så varför inte göra det på roligaste tänkbara sätt genom att sätta ihop sin dröm-hoj som ingen annan har :mrgreen:

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by J2000E » 09 Jan 2013 15:01

Jag gör det för att jag måste. Alternativet vore otänkbart.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by abacaxi » 09 Jan 2013 15:03

är det verkligen lättare att bara köpa en? hur mycket research kräver inte det? lättare att hitta det snyggaste/bästa/billigaste hjulparet, ramen och resten var för sig tycker jag. min första fixie "köpte jag bara" men sen bytte jag lik förbannat ut allt utom ramen, och till slut även ramen, så man kommer inte undan byggandet ändå.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by Håkan » 09 Jan 2013 15:28

Maxtavio wrote:Slet sönder knäna för några år sedan och efter tre knäoperationer så var löpning inte det ultimata sättet att motionera på då man skall jobba med mjuka rörelser(dessutom tråkigt). Muskelaturen i benen var, precis som motionen, obefintlig. Träning ska vara kul, därav nördade jag ner mig i cykling/fixed. Perfekt sätt att motionera på(intervall), transportera mig i stan & bygga starka ben. Så varför inte göra det på roligaste tänkbara sätt genom att sätta ihop sin dröm-hoj som ingen annan har :mrgreen:
Att köra fixed efter tre knäoperationer låter som att be om en fjärde? :roll:
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by Lars Grov » 09 Jan 2013 15:31

För mig handlar själva byggandet till stor del om att göra (och lära mig) en praktisk syssla, vilket är skönt när man har "kontorsjobb" - det ger utrymme att tänka på annat sätt och i andra banor än genom de andra sysslorna som fyller vardagen.
Lick my decals off, baby

Maxtavio
Posts: 109
Joined: 02 Sep 2010 09:36

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by Maxtavio » 09 Jan 2013 15:50

Håkan, hört att folk snackat om problem med knäna efter fastnav. Kan inte relatera till det mer än att det känns lite just i början av säsongen. Men just att cykla på hög utväxling ger ju större muskler vilket i sin tur stabiliserar mitt knä.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by Håkan » 09 Jan 2013 16:12

Maxtavio wrote:Håkan, hört att folk snackat om problem med knäna efter fastnav. Kan inte relatera till det mer än att det känns lite just i början av säsongen. Men just att cykla på hög utväxling ger ju större muskler vilket i sin tur stabiliserar mitt knä.
Jo det är sant. Framåt går det utmärkt. Det är väl det där med negativ belastning när man skiddar/bromsar (om man kör bromslöst)... Har för mig att det har behandlats i en annan tråd här på forumet.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Maxtavio
Posts: 109
Joined: 02 Sep 2010 09:36

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by Maxtavio » 09 Jan 2013 16:22

Intressant! Länktips? BTW sorry för OT-surr :oops:

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Varför bygger vi våra cyklar - min syn, min grej

Post by abacaxi » 09 Jan 2013 19:36

skiddande är kanske inte så bra för typ menisk och patellas stabilitet, kanske inte korsband heller, men excentrisk muskelträning är ju annars känt för att vara snällare mot leder och så vidare, när man kör rehab efter skador kör man ofta bara excentriskt till en början. en annan väl visad grej är att excentrisk träning ger bra mycket mer träningsvärk och det kanske är därför många tror att det är dåligt?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply