Hjälp med köp av ny cykel!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Post by julle » 11 Jun 2009 14:20

eller denna...
m aerospoke, d e hett
Image
Onykter cyklist

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 11 Jun 2009 14:35

det är ungefär nu som älgen/örgelgörgels bild på män som umgås intimt med män brukar dyka upp

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 11 Jun 2009 14:50

* wrote:det är ungefär nu som älgen/örgelgörgels bild på män som umgås intimt med män brukar dyka upp
Fast nu när många vet vem älgen är så kanske det inte är så kul att apa sig längre...

/Fredde

Vincent
Posts: 7
Joined: 11 Jun 2009 08:23

Post by Vincent » 11 Jun 2009 16:09

Nu blir det lite internt eller?

Stay on topic! :)

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 11 Jun 2009 16:24

Vincent wrote:Nu blir det lite internt eller?

Stay on topic! :)
ber om ursäkt. Har du kollat Nishiki Roadmaster?

Vincent
Posts: 7
Joined: 11 Jun 2009 08:23

Post by Vincent » 11 Jun 2009 16:40

Tack, de var mycket fina. De jag hittade på Blocket var dock mest med växlar. Inte intresserad sånt :D

En annan fråga, en sk "single-speed" har jag förstått ser ut exakt som en fixed gear men inte kommer med alla farliga nackdelar. Så det har tilltalat mig en del, men jag vill ändå ha "effekten" som man får när man leder en fixed gear fram på gatan och man ser att pedalerna rör på sig. Finns det några cyklar som kommer med någon enkel "switch" så att man kan slå på/av fixed gear effekten när man är ute och går? Och då inte ett hjul som man kan vända på, mer ett slags reglage.

Tack för alla tips hitills!

User avatar
torgny
Posts: 75
Joined: 20 Mar 2009 21:42
Location: 414 Majera
Contact:

Post by torgny » 11 Jun 2009 17:42

Vincent wrote:Tack, de var mycket fina. De jag hittade på Blocket var dock mest med växlar. Inte intresserad sånt :D

En annan fråga, en sk "single-speed" har jag förstått ser ut exakt som en fixed gear men inte kommer med alla farliga nackdelar. Så det har tilltalat mig en del, men jag vill ändå ha "effekten" som man får när man leder en fixed gear fram på gatan och man ser att pedalerna rör på sig. Finns det några cyklar som kommer med någon enkel "switch" så att man kan slå på/av fixed gear effekten när man är ute och går? Och då inte ett hjul som man kan vända på, mer ett slags reglage.

Tack för alla tips hitills!
Du kan ju skaffa ett flip-flop-nav som du har på ss-sidan när du cyklar. Sen, när du skall leda cykeln längs uteserveringarna så smyger du först diskret in i en trappuppgång och byter om till fixed-sidan.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 11 Jun 2009 17:52

[youtube][/youtube]

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Post by Hoffen » 11 Jun 2009 18:38

Vincent wrote:Tack, de var mycket fina. De jag hittade på Blocket var dock mest med växlar. Inte intresserad sånt :D

En annan fråga, en sk "single-speed" har jag förstått ser ut exakt som en fixed gear men inte kommer med alla farliga nackdelar. Så det har tilltalat mig en del, men jag vill ändå ha "effekten" som man får när man leder en fixed gear fram på gatan och man ser att pedalerna rör på sig. Finns det några cyklar som kommer med någon enkel "switch" så att man kan slå på/av fixed gear effekten när man är ute och går? Och då inte ett hjul som man kan vända på, mer ett slags reglage.

Tack för alla tips hitills!
Man kan få pedalerna att röra sig när man leder cykeln genom att missköta underhållet av kedjan kriminellt länge.

Annars så finns det ett Torpedo-nav med exakt den funktionen du är ute efter. 13 glada hunkor får du lägga ut. Som hittat!
http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=SRAMTORSS

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Post by Teodor » 11 Jun 2009 18:54

Vincent wrote:Tack, de var mycket fina. De jag hittade på Blocket var dock mest med växlar. Inte intresserad sånt :D

En annan fråga, en sk "single-speed" har jag förstått ser ut exakt som en fixed gear men inte kommer med alla farliga nackdelar. Så det har tilltalat mig en del, men jag vill ändå ha "effekten" som man får när man leder en fixed gear fram på gatan och man ser att pedalerna rör på sig. Finns det några cyklar som kommer med någon enkel "switch" så att man kan slå på/av fixed gear effekten när man är ute och går? Och då inte ett hjul som man kan vända på, mer ett slags reglage.

Tack för alla tips hitills!
Eller så kan du skaffa ett frihjul med mycket klick i! :)

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 11 Jun 2009 19:01

Vince, köp det dyraste bara! Det är en klassiker i sammanhanget.

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Post by Carl » 11 Jun 2009 21:11

Kort fråga bara, vad är budgeten? Satsa på aerospokes fram och bak. det är japanskt



För övrigt: #2 roligaste tråden

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 12 Jun 2009 07:37

De flesta kör med fixed-reverse, ett vanligt bromsnav som du vänder på. Du trampar bakåt för att komma framåt kan frihjula och bromsa som vanligt men när du går och rullar hojen så går vevarna framåt och skär som blodiga knivar i den stenhårda urbanattityden på söder - mäktigt!

/Fredde

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Post by Bratt » 12 Jun 2009 08:34

köp en färdig velodromcykel och be affären sätta på en broms. Du kommer att se precis lika tuff ut som oss andra då.

och glöm inte att använda hjälm. man ska vara rädd om sig därute i trafiken... så vidare du inte hade tänkt att mest leda cykeln i vilket fall jag rekommenderar en liten cykelkepps med så många loggor på som möjligt.

och glöm inte att vika upp skärmen! viktigast av allt... det känns bara inte äkta hippster annars.

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 12 Jun 2009 08:41

Fixie Inc verkar ju dyra. http://www.cykelnetto.com/shop/show_pro ... at_id=1814

Intressant info om navet i alla fall. Någon här som har gjort en kickflip med cykeln eller flipflop-ollie med rullbrädan?
Fixie Inc:s single speed/fixed -cyklar har ett s.k. kickflip/flipflop -nav

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 12 Jun 2009 09:26

Kanske en Bianchi x Acne skulle vara något för dig. Såg en sådan igår med tillhörande herre som gick bredvid, pedalerna snurrade och Bianchi verkar inte skicka med några korgar, så det bli nog fint för dig!
Cogs 'n Kegs

Vincent
Posts: 7
Joined: 11 Jun 2009 08:23

Post by Vincent » 12 Jun 2009 16:55

Tja grabbar (och kanske tjejer ;))

Cykeln är köpt och det är dags för mig att invigas i erat sällskap! När är nästa polomatch och vems lag får jag vara med i?

PS. För er som är intresserade av vad det blev för cykel så kommer en ny tråd imorgon med bilder

Flurro
Posts: 35
Joined: 04 Sep 2008 19:31
Location: Stockholm

Re: Hjälp med köp av ny cykel!

Post by Flurro » 17 Jun 2009 20:50

Vincent wrote: Min klädstil har blivit beskriven som "skate:ig" men jag skulle själv vilja beskriva den som "California".
Haha! :) Skönt trollförsök!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 18 Jun 2009 08:04

Vincent wrote:Tja grabbar (och kanske tjejer ;))

Cykeln är köpt och det är dags för mig att invigas i erat sällskap! När är nästa polomatch och vems lag får jag vara med i?

PS. För er som är intresserade av vad det blev för cykel så kommer en ny tråd imorgon med bilder
Du är välkommen på polo, se polotråden!

Hur blev det med bilderna?

/Fredde

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Post by scand » 18 Jun 2009 08:21

fredde.se wrote:
Vincent wrote:Tja grabbar (och kanske tjejer ;))

Cykeln är köpt och det är dags för mig att invigas i erat sällskap! När är nästa polomatch och vems lag får jag vara med i?

PS. För er som är intresserade av vad det blev för cykel så kommer en ny tråd imorgon med bilder
Du är välkommen på polo, se polotråden!

Hur blev det med bilderna?

/Fredde
Fredde = trollgubbe :wink:

Post Reply