Kan nån Peugeot Super competition?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Oddbob
Posts: 31
Joined: 22 Apr 2010 17:42

Kan nån Peugeot Super competition?

Post by Oddbob » 07 May 2010 17:48

Hallå! Fick tag i denna ram idag: http://mysite.verizon.net/imagelib/site ... itle=CFX10" onclick="window.open(this.href);return false;

Har någon här på forumet erfarenhet den.
Det kom inte något vevparti med(sadel,gaffel,styre och allt emellan styre o gaffel ingick), hört det kan vara
lite "tricky" på de äldre franska modellerna.
Iofs så står det på katalogsidan(länken) att den borde vara
kompatibel med de flesta andra aktörers prylar.
Någon som har lite tips??

Lägger upp en bild senare.
Förresten, hur lägger man upp bilder direkt på forumet, läste att det
inte skulle gå men ser massa bilder o text? :?

Edit: Ok länken var för lång, fotar o postar själv istället...

Oddbob
Posts: 31
Joined: 22 Apr 2010 17:42

Re: Kan nån Peugeot Super competition?

Post by Oddbob » 07 May 2010 18:39

Bilder:

http://img153.imageshack.us/gal.php?g=nr1yv.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Kan nån Peugeot Super competition?

Post by Jonatan F » 07 May 2010 18:44

Bilder går!
[img]Skriv_direkt-länken_till_bilden_här[/img] Alltså länken som leder till bilden enbart och ingen text. (högerklicka välj "visa bild i nytt fönster" kopiera länken som visas där länkar brukar visas, klistra in länken mellan img:arna


(och rezisa bilderna när du laddar upp! 340-vaddetnuär brukar vara bra har jag för mig, annars blir bilderna enorma!)

Edit: sedan finns det en how-to-tråd här ngn stans oxå! :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

Oddbob
Posts: 31
Joined: 22 Apr 2010 17:42

Re: Kan nån Peugeot Super competition?

Post by Oddbob » 08 May 2010 08:23

Tack! Ska pröva det..
Min fråga var ju lite luddig kan jag se så här i efterhand.
Då ställer jag en mer konkret;

Hur kan jag avgöra vad det är för gängning i vevhuset?
Jag har tittat o försökt o se vilket håll gängorna drar(båda sidorna)

(Såg på Happymtb att "Orm" hade ett ss-projekt på exakt samma ram.
Kanske du vet något?)

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Kan nån Peugeot Super competition?

Post by måns » 08 May 2010 09:55

Fin ram! CFX10 är modellnamnet på PX10 under 80-talet och tillhör helt klart toppskiktet. Ska du växla den? Kan nog bli väldigt tjusigt med en 600/arabesque eller SR-grupp på.

Uppgifter om vevlagergängningen verkar variera. Vad jag läst kan det vara Fransk eller tom. Schweizisk(!) gänga på vevlagret, samtidigt som exempelvis http://velospace.org/node/11414" onclick="window.open(this.href);return false; använder ett helt vanligt 68mm ISO/JIS-shimanolager. Från 1980 och framåt började Peugeot konvertera till brittisk gänga, men tidiga ramar kan vara antingen fransk eller schweizisk. Kolla t.ex. http://cyclespeugeot.com/Threading.html" onclick="window.open(this.href);return false; . För mer info kan du söka på "PXN-10E" vilket är modellnamnet då den såldes som komplett cykel.

Oddbob
Posts: 31
Joined: 22 Apr 2010 17:42

Re: Kan nån Peugeot Super competition?

Post by Oddbob » 08 May 2010 10:58

Tack Måns!
Jag har sökt,letat, försökt jämföra osv, men
det är en djungel...
Tänkte om det fanns något sätt att se om man kikar in i huset så att
säga...?

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Kan nån Peugeot Super competition?

Post by måns » 08 May 2010 11:10

Ja så här kanske man kan säga: det är finlir på hög nivå. Innerdiametern på vevlagerhylsan varierar med 0.1-0.2mm. Mao. kan du ju testa att mäta, är den 35mm är det franskt eller schweiziskt. Är den 34.8-34.9 är det engelskt.

Sen kan du ju också försöka kolla hur vevlagret gängar på, är det samma/högergängat på båda sidor kan du vara säker på att det är franskt. Är vänster sida högergängat och höger sida vänstergängat är det antingen schweiziskt eller ISO/brittiskt och således skiljer endast diametern och höjden på gängorna. Man bör inte mixa engelskt och schweiziskt i vilket fall som helst iom. att även om de verkar passa så sitter det inte bra.

Lycka till.. :)

Post Reply