Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Frågor och tips om mek med din cykel.
a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by a2011 » 14 Nov 2011 17:18

Har lyckats sabba mitt schweiziska vevlager och inser att det är i princip omöjligt, eller i varje fall för dyrt, att köpa ett nytt.

Har sett att flera här på forumet har gängat om till brittiskt vilket verkar fungera bra. Skulle vilja ha tips på ett ställe som kan göra det i Stockholm, tidigare inlägg har tipsat om cyklig i råsunda men dom har stängt...

Tacksam för alla tips.

//Anders

a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by a2011 » 15 Nov 2011 11:48

Ok, verkar inte som om någon har gjort det...

Men är det någon som kan tipsa om en bra cykelmek i stockholm som skulle kunna tänkas kunna göra den här typen av icke-standard ingrepp?

//Anders

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by hagard » 15 Nov 2011 12:06

De flesta cykelmekar har väl verktyget som krävs. Det är väl ändå samma som används för att rensa gängorna. Jag har gjort operationen du talar om, och det funkar bra.

a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by a2011 » 15 Nov 2011 13:14

hagard wrote:De flesta cykelmekar har väl verktyget som krävs. Det är väl ändå samma som används för att rensa gängorna. Jag har gjort operationen du talar om, och det funkar bra.
Kul att höra att det är fler som har gjort det så jag inte är helt fel ute.

Var inne och pratade med en meck i dag (Cykelhörnan i sumpan) och han kunde inte och trodde att utrustningen kostade tiotusentals kronor... Så specifika tips på bra meckar mottages gärna.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by klasolsson » 15 Nov 2011 13:28

a2011 wrote:
hagard wrote:De flesta cykelmekar har väl verktyget som krävs. Det är väl ändå samma som används för att rensa gängorna. Jag har gjort operationen du talar om, och det funkar bra.
Kul att höra att det är fler som har gjort det så jag inte är helt fel ute.

Var inne och pratade med en meck i dag (Cykelhörnan i sumpan) och han kunde inte och trodde att utrustningen kostade tiotusentals kronor... Så specifika tips på bra meckar mottages gärna.
Kolla med Outsports (gamla Cykling) på Råsundavägen i höjd med Solna C. De tog över en massa verktyg från förra ägaren och brukar vara bra att ha o göra med. Lycka till!

a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by a2011 » 15 Nov 2011 14:38

Uppdatering.

Ringde Out Sports och dom hade ingen aning, dom skulle gräva i sina gamla lager och återkomma men det lät lite tveksamt...

Ringde Alviks Cykel som meckar mycket med Racers och dom hade gängtappar men ville inte hjälpa mig eftersom dom inte trodde på att det skulle fungera :-(

Får fortsätta telefonterrorisera stans cykelbutiker...

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by Gustav » 15 Nov 2011 14:58

Cykellabbet är ett tips.
Image

a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by a2011 » 15 Nov 2011 16:38

Gustav wrote:Cykellabbet är ett tips.
Napp. Han sa att det inte var något problem, han hade gjort det från franska tidigare. Lämnar in den nästa vecka.

Tack för tipset.

//Anders

jeppeo
Posts: 42
Joined: 30 Oct 2009 22:32
Location: stockholm

Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by jeppeo » 15 Nov 2011 17:46

Återkom gärna hur det gick och vad det kostade när det är klart!

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by lugosi » 15 Nov 2011 18:06

(Ursäkta trådkapet)

Från franskt till engelskt? Ofan, trodde de även var annorlunda i storleken! Någon som har koll som vet om det går att konvertera?

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by Kneecap » 15 Nov 2011 19:53

Tjena!

Jag kan ha fel men Schweiziskt vevhus är väl större än engelskt och därmed är det kört.. Sitter själv i samma sits.. Vet att det finns vevlager med fyrkantsaxel som gängar i sig självt och därmed borde fungera, men kan fasiken inte komma ihåg var jag sett dom.. Pissbilliga var dom dessutom..

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by ravelax » 15 Nov 2011 20:40

Schweiziskt är ju franskt med ena koppen gängad åt andra hållet jämfört med franskt, så om killen på Cykellabbet lyckats gänga om från franskt till engelskt utan missöden borde det väl funka att gänga om schweiziskt till engelskt också? Har inte dimensionerna i huvudet, men har för mig att jag läst på flera ställen om att det funkar.

Jag håller tummarna! :)

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by lugosi » 15 Nov 2011 21:11

ravelax wrote:Schweiziskt är ju franskt med ena koppen gängad åt andra hållet jämfört med franskt, så om killen på Cykellabbet lyckats gänga om från franskt till engelskt utan missöden borde det väl funka att gänga om schweiziskt till engelskt också? Har inte dimensionerna i huvudet, men har för mig att jag läst på flera ställen om att det funkar.

Jag håller tummarna! :)
Jo exakt, men jag vill ha för mig att radien på själva hålet har en annorlunda storlek på det franska/schweiziska gentemot Engelska, men det är möjligt att jag fått något om bakfoten, som vanligt ;)
Last edited by lugosi on 16 Nov 2011 08:28, edited 1 time in total.

Entillandersson
Posts: 168
Joined: 06 Jul 2011 18:51
Location: Stockholm

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by Entillandersson » 16 Nov 2011 01:39

Kneecap wrote:Tjena!

Jag kan ha fel men Schweiziskt vevhus är väl större än engelskt och därmed är det kört.. Sitter själv i samma sits.. Vet att det finns vevlager med fyrkantsaxel som gängar i sig självt och därmed borde fungera, men kan fasiken inte komma ihåg var jag sett dom.. Pissbilliga var dom dessutom..

velosolo.co.uk?

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by hagard » 16 Nov 2011 08:09

det är väl viss skillnad i diameter, men det funkar bra ändå, i alla fall med fyrkantsaxlar och breda lagerkoppar med mycket gänga. Från franska till engelska låter däremot otänkbart att det skulle bli bra, eller? Måste väl syftat på fransk till italiensk?

a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by a2011 » 16 Nov 2011 08:55

Det finns flera här på forumet som framgångsrikt har gängat om schweiziskt till engelsk. Om jag inte minns fel så är det 0.2 mm mindre gods i den schweiziska så det blir inte perfekt men uppenbarligen tillräckligt bra. Hur det är med franskt vågar jag inte säga, borde bli ganska dålig gängning...

De gänglösa vevlagren fungerar säkert men är oftast lite breda vilket sabbar kedjelinjen. Om det fungerar att gänga om så blir det en billigare lösning och om jag av någon anledning skulle vilja byta igen så är det såklart enklare.

Anders

//EDIT: Skrev fel ovan. Menade att flera gängat om schweiziskt till engelsk (inte italiensk som jag först skrev)
Last edited by a2011 on 16 Nov 2011 13:28, edited 1 time in total.

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by hagard » 16 Nov 2011 12:04

Men schweizisk och brittisk har ju samma gängriktning (höger-vänster), medan fransk och italiensk i sin tur har samma (höger-höger). Verkar extremt osannolikt att det skulle gå att gänga om mellan de båda grupperingarna.

a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by a2011 » 16 Nov 2011 13:27

hagard wrote:Men schweizisk och brittisk har ju samma gängriktning (höger-vänster), medan fransk och italiensk i sin tur har samma (höger-höger). Verkar extremt osannolikt att det skulle gå att gänga om mellan de båda grupperingarna.
Du har säkert rätt, han menade säkert franskt till italienskt. Eller också något annat, han hade i alla fall gängat om något och ville gärna hjälpa till med mitt (som borde fungera).

EDIT: Notera att jag ändrat mitt förra inlägg ovan. Skrev fel, virrigt med alla sorters gängor åt olika håll... Jag ska alltså gänga om scweiziskt till engelskt vilket flera på forumet framgångsrikt gjort.

pontan
Posts: 48
Joined: 13 Sep 2010 08:26

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by pontan » 16 Nov 2011 20:25

Jag gick till Tellus cykel och motor i midsommarkransen och gängade om från franskt till engelskt. Blev super och kostade 300 kr om jag minns rätt.
Prata med Björn och Lycka till!

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Re: Gänga om vevhus från schweiziskt till engelskt

Post by Kneecap » 16 Nov 2011 23:05

Tjena!

Jag gör ett wildfly och gängar om min ram på jobbet på tisdag.. Resultat följer..

Post Reply