Hjälp med tips och råd på delar och bygge av singelspeed
Hjälp med tips och råd på delar och bygge av singelspeed
Hej!
Jag är helt ny och grön på detta! Men inte mindre sugen för det. Jag har en fin gammal Skeppshult cykel jag skulle vilja bygga om till en singelspeed. Jag skulle vilja ha några snygga hjul, typ kolfiberekrat type Aerospoke eller annars få ekrade stålhjul. Var hittar man dessa grejer som inte kostar 3-5000kr per hjul?! Jag har googlat i flera timmar men hittar inget bra...
Har ni tipps på produkter,sidor? Passar alla hjul med rätt diameter på en vanlig herrcykel (ej MTB så klart!) eller måste ja ha en racerram?
mvh/Andreas
Jag är helt ny och grön på detta! Men inte mindre sugen för det. Jag har en fin gammal Skeppshult cykel jag skulle vilja bygga om till en singelspeed. Jag skulle vilja ha några snygga hjul, typ kolfiberekrat type Aerospoke eller annars få ekrade stålhjul. Var hittar man dessa grejer som inte kostar 3-5000kr per hjul?! Jag har googlat i flera timmar men hittar inget bra...
Har ni tipps på produkter,sidor? Passar alla hjul med rätt diameter på en vanlig herrcykel (ej MTB så klart!) eller måste ja ha en racerram?
mvh/Andreas
Re: Hjälp med tips och råd på delar och bygge av singelspeed
Vart bor du? Jag har ett SS hjulpar att sälja.
unk wrote:Vart bor du? Jag har ett SS hjulpar att sälja.
Hur ser dessa ut? Jag bor i Örebro. 28" tror ja att ja har?!...
Ok, jag säljer endast Stockholm. Sorry.
Jag köper gärna Stockholm!unk wrote:Ok, jag säljer endast Stockholm. Sorry.
Oki, åker dit titt som tätt annars... men vad är det för hjul du har? Jag vill inte ha ett par heltvanliga hjul! och vad är det för pengar vi pratar om, har du ingen bild?
Ett aerospoke-hjul kostar 4000.. Möjligen att du hittar ett begagnat/ebay till bättre pris.
Annars finns väl andra alternativ på liknande hjul på ebay kan jag tänka mig, tex billigare kopior.
Ett par ss-hjul är ju ett par vanliga hjul, med frihjul, som går att köpa överallt.
"Få-ekrade" hjul kan man bygga själv om man är lagd åt det hållet, eller vända sig till din LBS.
I övrigt behöver du väl ett sk. "single-speed kit" som går att köpa lite varstans: drev + spacers + kedjesträckare. Jag köpte samtliga hos Norra Cykel och motor i Örebro.
Annars finns väl andra alternativ på liknande hjul på ebay kan jag tänka mig, tex billigare kopior.
Ett par ss-hjul är ju ett par vanliga hjul, med frihjul, som går att köpa överallt.
"Få-ekrade" hjul kan man bygga själv om man är lagd åt det hållet, eller vända sig till din LBS.
I övrigt behöver du väl ett sk. "single-speed kit" som går att köpa lite varstans: drev + spacers + kedjesträckare. Jag köpte samtliga hos Norra Cykel och motor i Örebro.
- Pirre The Trucker
Shimano, WH-RS10-A hjulset
16 ekrar fram
20 ekrar bak
1319kr på Cyclecomponents.com
Måste dock ha ett single speed kit på för att det ska lira då..
Billigt iaf!
16 ekrar fram
20 ekrar bak
1319kr på Cyclecomponents.com
Måste dock ha ett single speed kit på för att det ska lira då..
Billigt iaf!
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------