Frågor och tips om mek med din cykel.
-
rallykalle
Skulle gänga ur vevlagret ur min diamant-ram. Allt gick till att börja med bra, men fastande i detta läge:
Oavsett om jag skruvar mer här så tycker jag inte att något händer. Inga konstiga gängor, men möjligen något märkligt vevlager. Har varit rätt försiktig än, vill inte paja något. Någon som har en bra idé om hur man går vidare?
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
-
Ronny
Garanterat gängor som gett sig men frågan är vilka? Antingen vevlagerhylsans eller lagerskålen och du behöver nog trycka på riktigt rejält från motstående sida samtidigt du skruvar och ser om det tar gängor igen.
Мясо это убийство
-
rallykalle
Tackar för hjälpen. Visade sig dock att det bara kärvade ordentligt att dra ur, inga gängor som är paj på vare sig ram eller vevlager.
Men löser sig en sak så dyker nästa problem upp som ett brev på posten. Har länge tyckt att den ena sidan av vevlagret sett väldigt märkligt ut då jag inte fattat hur man skall gänga ur det. Nu när själv kassetten är borta visar det sig att någon pajsare har dragit sönder koppen en gång i tiden vilket förklarar utseendet. Nu är frågan, hur får jag ur resten ur hylsan?
Som den "hela" sidan ser ut och den andra sidan borde se ut:
Som den sönderdragna sidan ser ut:
Som synes inget alls kvar att få fast vevlagerverktyget på. Kan det vara en bra idé att värma lite? Verkar dock inte vara stål eller ens metall i koppen...
-
Mr Vintage
Bågfilblad....
Såga mkt försiktigt lite olika runt om hylsan på insidan.
Precis så mkt att det inte går igenom till gängan.
Då kommer du avlasta trycket på den och kan sen knacka sönder den.
Det är plast av något slag.
Bara millt våld så kommer det lösa sig.
Tid har man gott om när man skruvar gamla hojar...
Mvh Emil
-
rallykalle
Tack för det tipset.
Med lite tålamod så:
Förhoppningsvis med helt oskadade gängor. Men det lär jag bli varse vad det lider.
-
Indurain
^
Vilket vevparti tänker du montera?
Rule #242 - More is good ... all is better.
-
Naugas
De där FAG vevlagrena är konstigt nog riktigt bra, trots att de är snorbilliga och plasten lätt spricker. Snurren och livslängden är bra alltså, att de går sönder när man försöker ta lös dem är ju inte så ok... De sitter på gamla SCO-cyklar, och allt annat kan vara utnött och skramligt på cykeln, men vevlagret brukar kännas som nytt. Hur var de där lagrena?
-
rallykalle
Indurain wrote:^
Vilket vevparti tänker du montera?
Just nu lutar det åt att jag använder det Campagnolo strada-lvg som jag har liggande, men har ögonen öppna för något roligare så inte riktigt bestämt mig än. Något som passar med campagnolo-naven jag använder skall det i alla fall bli.
Naugas wrote:De där FAG vevlagrena är konstigt nog riktigt bra, trots att de är snorbilliga och plasten lätt spricker. Snurren och livslängden är bra alltså, att de går sönder när man försöker ta lös dem är ju inte så ok... De sitter på gamla SCO-cyklar, och allt annat kan vara utnött och skramligt på cykeln, men vevlagret brukar kännas som nytt. Hur var de där lagrena?
Lagren kändes helt ok, bortsett från att axeln var typ 118 mm så på det vevparti som satt på satt det typ fjorton distanser för att få en korrekt kedjelinje. Axellängden och det faktum att någon dragit sönder det tidigare var väl de saker som var minst tilltalande, utan de hade jag cyklat vidare på det skulle jag tro.
Förresten; någon av er som vet vilken storlek det är på kulorna i styrlagret på en diamant? Visade sig att det inte direkt var en komplett uppsättning när jag plockade isär gaffeln.
-
rallykalle
Jag svarar mig själv. Kulorna i styrlagret är antingen 7/32" vilket ger 3.969 mm eller så är de 4 mm. Omöjlig för mig och mannen på Rotera att avgöra vilket som var korrekt. Gick på tum-varianten i alla fall.
-
Naugas
Har aldrig hört om lösa mm-kulor på cyklar överhuvudtaget, bara tummått. Om möjligt bör man byta alla kulor samtidigt - speciellt om de gamla kulorna är lite nötta och du slänger in några få nya som är större blir det ett j-a högt tryck på enbart de nya, som gör att lagerbanorna nöts ner snabbt. På ett styrlager gör det inte så himla mycket faktiskt, och det är kanske nött och dant redan, men speciellt i hjullager är det viktigt och till viss del i vevlager.
-
rallykalle
Var nog lite otydlig. Det saknades en del när jag plockade isär lagret, men allt som kommer att stoppas in i lagret igen är helt nytt, och i tum. Även en om jag som matematiklärare är överdrivet förtjust i exakta saker så bör väl inte fyra tusendelars millimeter ställa till saker något helt bedrövligt? (Om jag gått på mm alltså) Nå väl, jag slog till på tum så vi får hoppas att jag kan svänga fritt även i framtiden.
-
merkur
Hej, lånar tråden lite då jag också har dessa FAG vevlager att tampas med,
Jag har en finsk postcykel som kan bli en riktig laståsna, men tro på fan att vevlagret är helt fucked up, och verktygsfästena i plastgängorna är ju tillintetgjorda sedan tidigare,
Så jag provade att borra hela varvet runt, massa små 2mm borrhål, men ack nej det sitter fortfarande som berget, provade desperat att bränna lite med en gas-lödpenna.
Jag har nu även en posörcykel som det står bugatti på som också har detta as till vevlager, däremot verkar det riktigt fräscht så jag behöver inte riva det än, men någon gång lär det ju bli, jag sprutade i lite olja i ett hål i vevlagret för att få fart på gammalt fett som kanske stelnat, inga mängder olja utan bara något sprut, min förhoppning är väl att gängorna ska suga i sig lite av det med.
Någon som vet några knep?
Törs man tro att en cykelhandlare klarar av att dra ur denna typ av vevlager?
Blir plasten åldrad så den spricker även om man har rätt verktyg när man försöker ta lös det?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.
-
Naugas
Jag tog lös ett sådant där lager i fredags, tror jag det var - det satt fast ordentligt först, men jag fick lös det jättelätt med ett litet trick! På undersidan av vevhuset tog jag helt enkelt och gjorde ett snitt med en vinkelkap längs efter och bröt upp det, sedan var det enkelt att plocka bort lagret!

-
merkur
Naugas wrote:Jag tog lös ett sådant där lager i fredags, tror jag det var - det satt fast ordentligt först, men jag fick lös det jättelätt med ett litet trick! På undersidan av vevhuset tog jag helt enkelt och gjorde ett snitt med en vinkelkap längs efter och bröt upp det, sedan var det enkelt att plocka bort lagret!

Men då lär ju cykeln varit obrukbar sen eller?
Jag ska snart ge mig på den jäveln igen, funderar på att sopa ut det med en slägga, men jag tycker det skär i hjärtat att banka på en cykel och jag tror den kan bli sned dessutom, så nu funderar jag på någon avdragare (sådan avdragare med tre långa armar som greppar kring en kropp och sedan pressar en skruv in i centrum eller liknande) Men jag tror inte jag kan få fäste med den. Så kanske det finns någon annan metod, som sagt ovan har jag borrat massa jävla hål varvet runt i lagerplasten.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.
-
Naugas
He he, ja, det var ju lagret jag ville åt och inte cykeln...
Om du har borrat tätt i plasten borde det vara lätt att knacka ut axeln och sedan är det bara bryta bort resterna. Borra gärna en cirkel ganska långt ut, inte så det tar i gängorna på vevhuset, men ett par tre millimeter ifrån kanske med en typ fem mm borr. Du bör kunna se var lagret ligger där inne då, och kanske det också går att skära rent så det inte är något alls som tar emot när axeln och lagret knackas ut från andra hållet.